RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het Kipling-aapje voert guerrilla

icon
Mode22 september, 2015

De stad tot leven brengen

Hoe de Spark Your City-actie in elkaar zat? Geef enkele mensen wat basismateriaal, waarmee ze gedurende één dag op een plek in hun stad voor een verrassende levendigheid kunnen zorgen. Een dergelijke actie verwacht je van een jongerenbeweging of een artistiek collectief, niet van een producent van rugzakken en handtassen. En toch ligt Kipling aan de basis ervan. Doel: de aangename, verfrissende atmosfeer laten afstralen op het merk.

Vercammen: “In de Benelux heeft Kipling een hoge naambekendheid. We scoren hier zowat 90%. Iedereen kent ons logo met het aapje. Voorts staan we sterk in onder meer Azië, de Golfstaten, Zuid-Amerika en Noord-Amerika. Maar in een aantal Europese landen buiten de Benelux is dat minder het geval.”


Ambitieuze plannen voor Kipling

VF Corp heeft ambitieuze plannen met het merk met de aapjes. “Met The North Face, Timberland en Vans heeft de groep drie enseignes met een verkoop van meer dan 1 miljard dollar, Lee en Wrangler volgen. De bedoeling is ook Kipling naar dat niveau op te tillen. Het is dus de ‘next coming brand’.”

In België wordt Kipling vooral geassocieerd met rugzakken en tassen, die door de schoolgaande jeugd worden gedragen. Elders ligt meer de focus op de handtassen. De typische gebruiker ervan is een 35-jarige enthousiaste mama. In de praktijk betekent dit dat de doelgroep voor Kipling ligt tussen 25 en 45 jaar.

Vercammen: “Een deel van onze omzet halen we uit het toerisme, net omdat we zo ‘global’ zijn. Maar onze bedoeling is ook sterker te staan bij de lokale bevolking.”

“Wij willen nu vooral inzetten op Groot-Brittannië en Italië. Als we daar een positie op de markt kunnen innemen, zijn we vertrokken. Dan kunnen we copy-paste doen in andere landen, zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje.”


Aan de slag met ‘influencers’

Om een plaats in het hoofd van de consument te veroveren, koos Kipling niet voor een traditionele advertentiecampagne, omdat de impact ervan op de beoogde doelgroep te beperkt zou zijn, maar voor een guerrilla-aanpak. Het bedrijf nodigt enkele bloggers met een grote schare volgers, zoals onder meer BBC Radio-presentator Gemma Cairney, uit om in een stad een actie op te zetten die een glimlach op het gelaat van de passanten moet toveren, zonder dat het merk Kipling in beeld komt.

Wel wordt aan de ‘influencers’ gevraagd om foto’s van het gebeuren te posten op hun blog en te verwijzen naar de website sparkyourcity.com, waar discreet wordt vermeld dat de actie in samenwerking met Kipling verloopt. In Londen werd op een maandag The London Bridge als eerste locatie gekozen. Er werd over zowat 300 meter een veelkleurig tapijt uitgerold, waar allerlei animaties gebeurden rond het thema ‘Love Mondays’.

“De resultaten waren overweldigend. We hebben heel wat dekking in de media gehad. Zelfs gerenommeerde zenders besteedden er aandacht aan, waarbij de band met Kipling wel werd gelegd. En ook op de sociale media scoorden we goed, waardoor we onze doelgroep goed bereikten,” vertelt Johan Vercammen.


Extra punten bij delen op sociale media

Kipling wil de sociale media trouwens nog meer inzetten om zijn naamsbekendheid te verruimen. “Wie een aankoop doet en dit deelt op de sociale media, kan extra punten krijgen in ons getrouwheidsprogramma”, aldus nog Vercammen.

“Veel merken zijn te arrogant: ze gaan ervan uit dat ze producten maken die de klant sowieso moet kopen. Wij willen de consument bovenaan de piramide zetten. Ons uiteindelijk doel is de overgang te kunnen maken van ‘de stad maakt ons gelukkig’ naar ‘Kipling maakt ons gelukkig’, besluit Vercammen.

 

Laatste kans om in te schrijven voor de RetailDetail Day op 24 september: surf snel naar retaildetail.be/events!

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN