H&M gaat Aziatische arbeiders beter betalen

H&M gaat Aziatische arbeiders beter betalen

Het Zweedse kledingbedrijf H&M gaat zijn compensatieprogramma voor Aziatische arbeiders verder uitbreiden. De keten wil ervoor zorgen dat het loon van de werknemers naar een eerlijk niveau stijgt.

Hogere productiviteit

Volgens H&M zorgt een hoger loon voor de werknemers er niet enkel voor dat die een beter leven kunnen leiden, maar zorgt het ook voor een hogere productiviteit en minder spanningen die vaak leiden tot rellen en stakingen. Het bedrijf heeft het systeem dat nu in voege treedt al uitgetest bij drie fabrieken in Cambodja en Bangladesh in 2014. Daar daalde het aantal afwezigheden en bleven werknemers ook langer voor hetzelfde bedrijf werken.

 

Meer dan driekwart van de kledij van H&M komt uit Azië. De productie daar is de laatste tijd een stuk duurder geworden voor Europese bedrijven, omdat er in die landen vaak met de Amerikaanse dollar wordt gewerkt. Door de sterke positie van die munt haalde H&M in het tweede kwartaal de laagste winst in negen jaar tijd. Een hogere productiviteit is dus ook voor het bedrijf welgekomen.

 

Sinds de ramp in Rana Plaza in Dhaka in 2013 staan veel kledingretailers onder druk om de omstandigheden in landen zoals Bangladesh, waar veel textielproductie plaatsvindt, te verbeteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top