H&M gaat Aziatische arbeiders beter betalen

H&M gaat Aziatische arbeiders beter betalen

Het Zweedse kledingbedrijf H&M gaat zijn compensatieprogramma voor Aziatische arbeiders verder uitbreiden. De keten wil ervoor zorgen dat het loon van de werknemers naar een eerlijk niveau stijgt.

Hogere productiviteit

Volgens H&M zorgt een hoger loon voor de werknemers er niet enkel voor dat die een beter leven kunnen leiden, maar zorgt het ook voor een hogere productiviteit en minder spanningen die vaak leiden tot rellen en stakingen. Het bedrijf heeft het systeem dat nu in voege treedt al uitgetest bij drie fabrieken in Cambodja en Bangladesh in 2014. Daar daalde het aantal afwezigheden en bleven werknemers ook langer voor hetzelfde bedrijf werken.

 

Meer dan driekwart van de kledij van H&M komt uit Azië. De productie daar is de laatste tijd een stuk duurder geworden voor Europese bedrijven, omdat er in die landen vaak met de Amerikaanse dollar wordt gewerkt. Door de sterke positie van die munt haalde H&M in het tweede kwartaal de laagste winst in negen jaar tijd. Een hogere productiviteit is dus ook voor het bedrijf welgekomen.

 

Sinds de ramp in Rana Plaza in Dhaka in 2013 staan veel kledingretailers onder druk om de omstandigheden in landen zoals Bangladesh, waar veel textielproductie plaatsvindt, te verbeteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top