H&M gaat Aziatische arbeiders beter betalen | RetailDetail

H&M gaat Aziatische arbeiders beter betalen

H&M gaat Aziatische arbeiders beter betalen

Het Zweedse kledingbedrijf H&M gaat zijn compensatieprogramma voor Aziatische arbeiders verder uitbreiden. De keten wil ervoor zorgen dat het loon van de werknemers naar een eerlijk niveau stijgt.

Hogere productiviteit

Volgens H&M zorgt een hoger loon voor de werknemers er niet enkel voor dat die een beter leven kunnen leiden, maar zorgt het ook voor een hogere productiviteit en minder spanningen die vaak leiden tot rellen en stakingen. Het bedrijf heeft het systeem dat nu in voege treedt al uitgetest bij drie fabrieken in Cambodja en Bangladesh in 2014. Daar daalde het aantal afwezigheden en bleven werknemers ook langer voor hetzelfde bedrijf werken.

 

Meer dan driekwart van de kledij van H&M komt uit Azië. De productie daar is de laatste tijd een stuk duurder geworden voor Europese bedrijven, omdat er in die landen vaak met de Amerikaanse dollar wordt gewerkt. Door de sterke positie van die munt haalde H&M in het tweede kwartaal de laagste winst in negen jaar tijd. Een hogere productiviteit is dus ook voor het bedrijf welgekomen.

 

Sinds de ramp in Rana Plaza in Dhaka in 2013 staan veel kledingretailers onder druk om de omstandigheden in landen zoals Bangladesh, waar veel textielproductie plaatsvindt, te verbeteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.