H&M gaat Bengaalse leveranciers meer controleren | RetailDetail

H&M gaat Bengaalse leveranciers meer controleren

H&M gaat Bengaalse leveranciers meer controleren

De Zweedse modeketen H&M wil meer controle krijgen over zijn toeleveranciers in Bangladesh en Cambodja, om een antwoord te bieden op aanklachten over uitbuiting van werknemers en onveilige arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar ze het gros van haar kledij laat maken.

Toeleveranciers moeten internationaal arbeidsrecht respecteren

H&M zette daartoe een test op met twee fabrieken in Bangladesh en een in Cambodja, waarvan het de enige klant is. De drie productie-eenheden zullen zich moeten houden aan veilige werkomstandigheden en zich moeten verbinden om minstens een bepaald loon uit te betalen. Ook laat de constellatie toe om meer kwaliteitscontroles te doen.

 

"We zien dit als een testcentrum, waar we allerlei dingen kunnen uitproberen om ze vervolgens op een grotere schaal in de hele toeleveringsketting uit te rollen", liet duurzaamheidsmanager Anna Gedda optekenen.

 

Ook de andere belangrijke leveranciers van H&M moeten voortaan strikter in het gareel lopen. H&M legt hen een gedragscode op over de manier waarop ze met hun personeel en moeten omgaan. Ze verwijst daarin naar de Verklaring over de Fundamentele Principe en Rechten op Werk van de Internationale Arbeidsorganisatie. Die heeft het onder meer op recht op organisatie en collectief onderhandelen.

 

H&M verhuisde al in 1982 een deel van zijn productie naar Bangladesh, sinds 1998 kwam daar Cambodja bij. Globaal doet het concern twee derde van zijn aankopen in Azië. De rest gebeurt in Roemenië, Turkije en Italië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.