H&M gaat Bengaalse leveranciers meer controleren | RetailDetail

H&M gaat Bengaalse leveranciers meer controleren

H&M gaat Bengaalse leveranciers meer controleren

De Zweedse modeketen H&M wil meer controle krijgen over zijn toeleveranciers in Bangladesh en Cambodja, om een antwoord te bieden op aanklachten over uitbuiting van werknemers en onveilige arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar ze het gros van haar kledij laat maken.

Toeleveranciers moeten internationaal arbeidsrecht respecteren

H&M zette daartoe een test op met twee fabrieken in Bangladesh en een in Cambodja, waarvan het de enige klant is. De drie productie-eenheden zullen zich moeten houden aan veilige werkomstandigheden en zich moeten verbinden om minstens een bepaald loon uit te betalen. Ook laat de constellatie toe om meer kwaliteitscontroles te doen.

 

"We zien dit als een testcentrum, waar we allerlei dingen kunnen uitproberen om ze vervolgens op een grotere schaal in de hele toeleveringsketting uit te rollen", liet duurzaamheidsmanager Anna Gedda optekenen.

 

Ook de andere belangrijke leveranciers van H&M moeten voortaan strikter in het gareel lopen. H&M legt hen een gedragscode op over de manier waarop ze met hun personeel en moeten omgaan. Ze verwijst daarin naar de Verklaring over de Fundamentele Principe en Rechten op Werk van de Internationale Arbeidsorganisatie. Die heeft het onder meer op recht op organisatie en collectief onderhandelen.

 

H&M verhuisde al in 1982 een deel van zijn productie naar Bangladesh, sinds 1998 kwam daar Cambodja bij. Globaal doet het concern twee derde van zijn aankopen in Azië. De rest gebeurt in Roemenië, Turkije en Italië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.