H&M geeft Bengaalse arbeiders hoger loon

H&M geeft Bengaalse arbeiders hoger loon

H&M gaat vanaf volgend jaar twee fabrieken in Bangladesh en één in Cambodja ondersteunen, zodat de textielarbeiders een leefbaar loon kunnen krijgen. Het Zweedse bedrijf wil dat tegen 2018 al zijn 750 fabrieken een deftig loon betalen aan hun arbeiders.

Fair Wage Method

H&M gaat aandringen bij fabrikanten om gebruik te maken van de Fair Wage Method, die aan de hand van de basisbehoeften van een werknemer een loon opstelt, dat op vaste tijdstippen wordt herbekeken. Bij H&M zou het in totaal gaan over 850.000 werknemers die zo een hoger loon krijgen. "We zijn bereid om meer te betalen zodat onze leveranciers hogere lonen kunnen betalen," kondigde duurzaamheidsverantwoordelijke Helena Helmersson aan.

 

H&M gaat ook proberen om regeringen te overtuigen om het minimumloon te verhogen. "Het zal jaren duren om een leefbaar loon in Bangladesh te krijgen, maar ik heb meer hoop nu alle belanghebbenden worden betrokken: de vakbonden, werknemers, leveranciers en de overheid," zei Helmersson tegen AFP.

 

Mogelijke prijsverhoging als gevolg

Helmersson zegt wel dat de loonsverhoging op lange termijn ook een prijsverhoging kan worden voor de klanten, maar besluit dat die zich voorlopig nog geen zorgen moeten maken.

 

Campagnegroep Labour Behind The Label juicht het initiatief toe, maar is voorlopig nog afwachtend over de resultaten. "Het is goed dat bedrijven dit soort beloftes maken, maar het moet nog blijken wat het daadwerkelijk gaat opleveren, zo lang de keten niet in kaart brengt hoe hoog het leefbaar loon precies is," aldus een woordvoerder tegen The Guardian.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top