H&M geeft Bengaalse arbeiders hoger loon

H&M geeft Bengaalse arbeiders hoger loon

H&M gaat vanaf volgend jaar twee fabrieken in Bangladesh en één in Cambodja ondersteunen, zodat de textielarbeiders een leefbaar loon kunnen krijgen. Het Zweedse bedrijf wil dat tegen 2018 al zijn 750 fabrieken een deftig loon betalen aan hun arbeiders.

Fair Wage Method

H&M gaat aandringen bij fabrikanten om gebruik te maken van de Fair Wage Method, die aan de hand van de basisbehoeften van een werknemer een loon opstelt, dat op vaste tijdstippen wordt herbekeken. Bij H&M zou het in totaal gaan over 850.000 werknemers die zo een hoger loon krijgen. "We zijn bereid om meer te betalen zodat onze leveranciers hogere lonen kunnen betalen," kondigde duurzaamheidsverantwoordelijke Helena Helmersson aan.

 

H&M gaat ook proberen om regeringen te overtuigen om het minimumloon te verhogen. "Het zal jaren duren om een leefbaar loon in Bangladesh te krijgen, maar ik heb meer hoop nu alle belanghebbenden worden betrokken: de vakbonden, werknemers, leveranciers en de overheid," zei Helmersson tegen AFP.

 

Mogelijke prijsverhoging als gevolg

Helmersson zegt wel dat de loonsverhoging op lange termijn ook een prijsverhoging kan worden voor de klanten, maar besluit dat die zich voorlopig nog geen zorgen moeten maken.

 

Campagnegroep Labour Behind The Label juicht het initiatief toe, maar is voorlopig nog afwachtend over de resultaten. "Het is goed dat bedrijven dit soort beloftes maken, maar het moet nog blijken wat het daadwerkelijk gaat opleveren, zo lang de keten niet in kaart brengt hoe hoog het leefbaar loon precies is," aldus een woordvoerder tegen The Guardian.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top