H&M geeft Bengaalse arbeiders hoger loon

H&M geeft Bengaalse arbeiders hoger loon

H&M gaat vanaf volgend jaar twee fabrieken in Bangladesh en één in Cambodja ondersteunen, zodat de textielarbeiders een leefbaar loon kunnen krijgen. Het Zweedse bedrijf wil dat tegen 2018 al zijn 750 fabrieken een deftig loon betalen aan hun arbeiders.

Fair Wage Method

H&M gaat aandringen bij fabrikanten om gebruik te maken van de Fair Wage Method, die aan de hand van de basisbehoeften van een werknemer een loon opstelt, dat op vaste tijdstippen wordt herbekeken. Bij H&M zou het in totaal gaan over 850.000 werknemers die zo een hoger loon krijgen. "We zijn bereid om meer te betalen zodat onze leveranciers hogere lonen kunnen betalen," kondigde duurzaamheidsverantwoordelijke Helena Helmersson aan.

 

H&M gaat ook proberen om regeringen te overtuigen om het minimumloon te verhogen. "Het zal jaren duren om een leefbaar loon in Bangladesh te krijgen, maar ik heb meer hoop nu alle belanghebbenden worden betrokken: de vakbonden, werknemers, leveranciers en de overheid," zei Helmersson tegen AFP.

 

Mogelijke prijsverhoging als gevolg

Helmersson zegt wel dat de loonsverhoging op lange termijn ook een prijsverhoging kan worden voor de klanten, maar besluit dat die zich voorlopig nog geen zorgen moeten maken.

 

Campagnegroep Labour Behind The Label juicht het initiatief toe, maar is voorlopig nog afwachtend over de resultaten. "Het is goed dat bedrijven dit soort beloftes maken, maar het moet nog blijken wat het daadwerkelijk gaat opleveren, zo lang de keten niet in kaart brengt hoe hoog het leefbaar loon precies is," aldus een woordvoerder tegen The Guardian.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top