H&M heeft de winterblues | RetailDetail

H&M heeft de winterblues

H&M heeft de winterblues

Het te milde weer voor de tijd van het jaar heeft een nefaste invloed op de kwartaalomzet van het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz. Al zal de sterke concurrentie van Zara en Primark ook wel op de resultaten wegen.

 

Zwakke novembermaand

Met het uitblijven van de echte winter valt ook de verkoop van winterkleding tegen. H&M zag zijn omzet in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar afklokken op 48,7 miljard Zweedse kroon (excl. btw), omgerekend zo'n 5,2 miljard euro. Daarmee bleef de Zweedse retailer ook onder de verwachtingen van marktanalisten, die hadden gerekend op 49,5 miljard kroon.

 

Vooral de maand november was er een om snel te vergeten. De omzet kwam in Zweedse kroon amper 4% hoger uit dan een jaar eerder. Het is pas de tweede keer dit jaar dat de groei op maandbasis onder de 10% bleef. Vooral in Duitsland, goed voor een vijfde van de omzet, en in de Verenigde Staten gooiden de zachter dan normale temperaturen roet in het eten.

 

Al zal de sterke concurrentie van het Spaanse Inditex, dat onlangs nog uitpakte met zijn sterkste kwartaalomzetgroei in drie jaar tijd, en van de Ierse lowcostretailer Primark daar ongetwijfeld ook voor iets tussenzitten.

 

Hennes & Mauritz telt nu wereldwijd 3.924 winkels, dat zijn er 413 meer dan een jaar geleden. Over het hele boekjaar 2015 realiseerden die een omzet (incl. btw) van 209,92 miljard Zweedse kroon, omgerekend ruim 22,62 miljard euro. Goed voor een stijging met 19% (+11% in lokale valuta). Op 28 januari komt het concern met de definitieve cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.