H&M heeft de winterblues

H&M heeft de winterblues

Het te milde weer voor de tijd van het jaar heeft een nefaste invloed op de kwartaalomzet van het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz. Al zal de sterke concurrentie van Zara en Primark ook wel op de resultaten wegen.

 

Zwakke novembermaand

Met het uitblijven van de echte winter valt ook de verkoop van winterkleding tegen. H&M zag zijn omzet in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar afklokken op 48,7 miljard Zweedse kroon (excl. btw), omgerekend zo'n 5,2 miljard euro. Daarmee bleef de Zweedse retailer ook onder de verwachtingen van marktanalisten, die hadden gerekend op 49,5 miljard kroon.

 

Vooral de maand november was er een om snel te vergeten. De omzet kwam in Zweedse kroon amper 4% hoger uit dan een jaar eerder. Het is pas de tweede keer dit jaar dat de groei op maandbasis onder de 10% bleef. Vooral in Duitsland, goed voor een vijfde van de omzet, en in de Verenigde Staten gooiden de zachter dan normale temperaturen roet in het eten.

 

Al zal de sterke concurrentie van het Spaanse Inditex, dat onlangs nog uitpakte met zijn sterkste kwartaalomzetgroei in drie jaar tijd, en van de Ierse lowcostretailer Primark daar ongetwijfeld ook voor iets tussenzitten.

 

Hennes & Mauritz telt nu wereldwijd 3.924 winkels, dat zijn er 413 meer dan een jaar geleden. Over het hele boekjaar 2015 realiseerden die een omzet (incl. btw) van 209,92 miljard Zweedse kroon, omgerekend ruim 22,62 miljard euro. Goed voor een stijging met 19% (+11% in lokale valuta). Op 28 januari komt het concern met de definitieve cijfers.

Tags: