H&M heeft de winterblues

H&M heeft de winterblues

Het te milde weer voor de tijd van het jaar heeft een nefaste invloed op de kwartaalomzet van het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz. Al zal de sterke concurrentie van Zara en Primark ook wel op de resultaten wegen.

 

Zwakke novembermaand

Met het uitblijven van de echte winter valt ook de verkoop van winterkleding tegen. H&M zag zijn omzet in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar afklokken op 48,7 miljard Zweedse kroon (excl. btw), omgerekend zo'n 5,2 miljard euro. Daarmee bleef de Zweedse retailer ook onder de verwachtingen van marktanalisten, die hadden gerekend op 49,5 miljard kroon.

 

Vooral de maand november was er een om snel te vergeten. De omzet kwam in Zweedse kroon amper 4% hoger uit dan een jaar eerder. Het is pas de tweede keer dit jaar dat de groei op maandbasis onder de 10% bleef. Vooral in Duitsland, goed voor een vijfde van de omzet, en in de Verenigde Staten gooiden de zachter dan normale temperaturen roet in het eten.

 

Al zal de sterke concurrentie van het Spaanse Inditex, dat onlangs nog uitpakte met zijn sterkste kwartaalomzetgroei in drie jaar tijd, en van de Ierse lowcostretailer Primark daar ongetwijfeld ook voor iets tussenzitten.

 

Hennes & Mauritz telt nu wereldwijd 3.924 winkels, dat zijn er 413 meer dan een jaar geleden. Over het hele boekjaar 2015 realiseerden die een omzet (incl. btw) van 209,92 miljard Zweedse kroon, omgerekend ruim 22,62 miljard euro. Goed voor een stijging met 19% (+11% in lokale valuta). Op 28 januari komt het concern met de definitieve cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top