H&M heeft prima halfjaar achter de rug

H&M heeft prima halfjaar achter de rug

Het Zweedse concern Hennes & Mauritz heeft in het afgelopen halfjaar zijn omzet en winst met dubbele cijfers zien stijgen, daarbij geholpen door gunstige wisselkoerseffecten en de groei van dochters als COS en & Other Stories.

"Sterke omzetontwikkeling bij alle merken"

Exclusief btw zag H&M zijn omzet in de periode van 1 december 2014 tot 31 mei 2015 stijgen met 23% tot 86,1 miljard Zweedse kroon (9,4 miljard euro). Met dank aan de gunstige wisselkoersen, want in lokale valuta bedroeg de omzetstijging "slechts" 12%. De nettowinst ging er dan weer met 19% op vooruit tot 10,1 miljard kroon, net geen 1,1 miljard euro.

 

"De sterke omzetontwikkeling heeft zich doorgezet bij al onze merken", aldus een tevreden CEO Karl-Johan Persson in een toelichting op de halfjaarcijfers, die de Zweedse modegigant vanochtend voorbeurs de wereld instuurde.

 

Vanaf juli ook schoonheidsproducten

De langetermijninvesteringen die het Zweedse modeconcern sinds vorig jaar heeft aangezwengeld, leggen de groep dus geen windeieren: "Deze investeringen stellen ons in staat om een vanzelfsprekend onderdeel te zijn van de steeds meer toenemende digitale wereld van klanten, waar winkelen online en in fysieke winkels steeds naadlozer op elkaar aansluiten", zegt Persson. H&M opende in maart en april in acht nieuwe landen (waaronder België) een webshop die "overal zeer goed onthaald werd".

 

Daarnaast blijft H&M ook zijn productaanbod verbreden: zo lanceert de groep in juli onder de merknaam 'H&M Beauty' een volledig gamma schoonheidsproducten (inclusief een premiumlijn en een ecologisch aanbod) dat in 900 winkels beschikbaar zal zijn.

 

En uiteraard staan er ook nu weer flink wat winkelopeningen op de agenda: dit jaar nog zowat 400, vooral in de Verenigde Staten en China. Daarnaast wil Hennes & Mauritz op korte termijn vijf nieuwe markten aanboren, waaronder Zuid-Afrika, India en Peru. Eind mei telde de Zweedse retailer wereldwijd 3.639 winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top