H&M heeft prima halfjaar achter de rug | RetailDetail

H&M heeft prima halfjaar achter de rug

H&M heeft prima halfjaar achter de rug

Het Zweedse concern Hennes & Mauritz heeft in het afgelopen halfjaar zijn omzet en winst met dubbele cijfers zien stijgen, daarbij geholpen door gunstige wisselkoerseffecten en de groei van dochters als COS en & Other Stories.

"Sterke omzetontwikkeling bij alle merken"

Exclusief btw zag H&M zijn omzet in de periode van 1 december 2014 tot 31 mei 2015 stijgen met 23% tot 86,1 miljard Zweedse kroon (9,4 miljard euro). Met dank aan de gunstige wisselkoersen, want in lokale valuta bedroeg de omzetstijging "slechts" 12%. De nettowinst ging er dan weer met 19% op vooruit tot 10,1 miljard kroon, net geen 1,1 miljard euro.

 

"De sterke omzetontwikkeling heeft zich doorgezet bij al onze merken", aldus een tevreden CEO Karl-Johan Persson in een toelichting op de halfjaarcijfers, die de Zweedse modegigant vanochtend voorbeurs de wereld instuurde.

 

Vanaf juli ook schoonheidsproducten

De langetermijninvesteringen die het Zweedse modeconcern sinds vorig jaar heeft aangezwengeld, leggen de groep dus geen windeieren: "Deze investeringen stellen ons in staat om een vanzelfsprekend onderdeel te zijn van de steeds meer toenemende digitale wereld van klanten, waar winkelen online en in fysieke winkels steeds naadlozer op elkaar aansluiten", zegt Persson. H&M opende in maart en april in acht nieuwe landen (waaronder België) een webshop die "overal zeer goed onthaald werd".

 

Daarnaast blijft H&M ook zijn productaanbod verbreden: zo lanceert de groep in juli onder de merknaam 'H&M Beauty' een volledig gamma schoonheidsproducten (inclusief een premiumlijn en een ecologisch aanbod) dat in 900 winkels beschikbaar zal zijn.

 

En uiteraard staan er ook nu weer flink wat winkelopeningen op de agenda: dit jaar nog zowat 400, vooral in de Verenigde Staten en China. Daarnaast wil Hennes & Mauritz op korte termijn vijf nieuwe markten aanboren, waaronder Zuid-Afrika, India en Peru. Eind mei telde de Zweedse retailer wereldwijd 3.639 winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.