H&M kent forse groei in 2014 | RetailDetail

H&M kent forse groei in 2014

H&M kent forse groei in 2014

De Zweedse modeketen H&M heeft een bijzonder succesvol 2014 achter de rug. Zo boekte de keten een omzetstijging van 18 procent en werd er ook 17 procent meer nettowinst gemaakt. H&M blijft ook werken aan uitbreiding van het aanbod.

Beter dan verwacht

In 2014 draaide H&M een omzet van 151 miljard Zweedse kronen (16 miljard euro), die resulteerde in een nettowinst van 19,98 miljard Zweedse kronen (2,1 miljard euro): een stijging van liefst 17% ten opzichte van vorig jaar. Ook in het laatste kwartaal van het boekjaar 2014, dat eindigde op 30 november, werden goede cijfers voorgelegd: de omzet steeg met 17% naar 42,6 miljard kronen (4,6 miljard euro) en de winst was met 6,2 miljard kronen (670 miljoen euro) hoger dan verwacht door analisten.

 

"2014 was een heel goed jaar voor H&M", stelt CEO Karl-Joan Persson. "Goed ontvangen collecties voor al onze merken en sterke expansie op het vlak van winkels en online hebben geholpen bij de groei van ons marktaandeel en hebben onze positie op de markt versterkt." Persson verwacht dat deze lijn in 2015 wordt doorgetrokken en spreekt al van sterke prestaties in december en januari.

 

H&M wil in 2015 dan ook verder uitbreiden: zo komen er nieuwe winkels in China en de VS en zullen nieuwe markten, zoals Taiwan en Zuid-Afrika, aangeboord worden. In totaal komen er ongeveer 400 nieuwe winkels dit jaar. Daarnaast gaat het Zweedse bedrijf met H&M Beauty ook nog een lijn make-up en verzorgingsproducten lanceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.