H&M kent forse groei in 2014

H&M kent forse groei in 2014

De Zweedse modeketen H&M heeft een bijzonder succesvol 2014 achter de rug. Zo boekte de keten een omzetstijging van 18 procent en werd er ook 17 procent meer nettowinst gemaakt. H&M blijft ook werken aan uitbreiding van het aanbod.

Beter dan verwacht

In 2014 draaide H&M een omzet van 151 miljard Zweedse kronen (16 miljard euro), die resulteerde in een nettowinst van 19,98 miljard Zweedse kronen (2,1 miljard euro): een stijging van liefst 17% ten opzichte van vorig jaar. Ook in het laatste kwartaal van het boekjaar 2014, dat eindigde op 30 november, werden goede cijfers voorgelegd: de omzet steeg met 17% naar 42,6 miljard kronen (4,6 miljard euro) en de winst was met 6,2 miljard kronen (670 miljoen euro) hoger dan verwacht door analisten.

 

"2014 was een heel goed jaar voor H&M", stelt CEO Karl-Joan Persson. "Goed ontvangen collecties voor al onze merken en sterke expansie op het vlak van winkels en online hebben geholpen bij de groei van ons marktaandeel en hebben onze positie op de markt versterkt." Persson verwacht dat deze lijn in 2015 wordt doorgetrokken en spreekt al van sterke prestaties in december en januari.

 

H&M wil in 2015 dan ook verder uitbreiden: zo komen er nieuwe winkels in China en de VS en zullen nieuwe markten, zoals Taiwan en Zuid-Afrika, aangeboord worden. In totaal komen er ongeveer 400 nieuwe winkels dit jaar. Daarnaast gaat het Zweedse bedrijf met H&M Beauty ook nog een lijn make-up en verzorgingsproducten lanceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top