RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M lanceert nieuw merk: Nyden

icon
Mode22 december, 2017

Modegroep H&M brengt volgend jaar nog maar eens een nieuw merk uit: Nyden. Dat zal worden ontworpen in Los Angeles, met de hulp van ‘influencers’. Het wordt een merk dat zich wil onderscheiden door co-creatie, beperkte oplages en iets hogere prijzen.

 

Mode voor de verschillende millennial-stammen

Aan het hoofd komt Oscar Olsson te staan, momenteel hoofd van het innovatielab van de H&M-groep. De ontwerpen worden getekend in Los Angeles, maar zullen vooral sterk worden geïnspireerd door influencers en data. Als doelgroep ziet Olsson de ‘netocraat’: millennials die meer dan ooit gevoelig zijn voor geloofwaardigheid, authenticiteit en persoonlijkheid. Ze zijn ook gevoelig voor uitbuiting, van zichzelf of van anderen. 

De lancering van alweer een nieuwe dochterformule van H&M past in de nieuwe filosofie van de Zweedse groep, die luidt dat de toekomst van mode bestaat uit het aanspreken van verschillende ‘stammen’ van consumenten. Elke stam beslist zelf wat ze wil dragen en laat zich dat niet door grote namen vertellen. Daarom zal Nyden ook niet door één ontwerper worden aangestuurd, maar in co-creatie met ‘stammenleiders’ – met andere woorden ‘influencers’ – worden ontwikkeld. Het merk wil ook inzichten uit data putten. Nyden heeft ook al een ‘huisfilosoof’ aangesteld, met name schrijver Alexander Bard. 

 

Top-down omkeren

Het is, volgens bezieler Olsson, de bedoeling om met dit merk het klassieke top-downmodel in de modesector om te keren. “In de samenleving van de toekomst moet je als merk of als eender welke aanbieder omarmen dat de macht niet in jouw handen ligt”, vertelt hij aan vakblad The Cut. “De macht is verschoven naar wat we stammen noemen.” ‘Stamhoofden’ die het al wist aan te trekken, zijn Instagram-ster Doctor Woo en de Zweedse actrice Noomi Rapace.

 

De influencers zullen worden uitgenodigd op het designcenter van het merk in Los Angeles, waar ze toegang krijgen tot vooraf geselecteerde stoffen en materialen. Zo kunnen de collecties binnen de vier weken beschikbaar zijn, online of op virtuele en fysieke pop-upevents. Olsson benadrukt dat Nyden geen klassieke fast-fashion wordt, maar zal bestaan uit gelimiteerde (capsule-)collecties met een hogere prijspositionering. 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode22 december, 2025
    Frans modemerk JOTT onder bewindvoering geplaatst

    De rechtbank voor economische activiteiten in Marseille heeft kledingmerk JOTT (“Just Over the Top”) onder gerechtelijke bescherming geplaatst. Er geldt een voorlopige observatieperiode van zes maanden.

  • icon
    Mode22 december, 2025
    Inditex-aandeel haalt nieuw record door groeiend vertrouwen bij beleggers

    Inditex scherpt zijn beursrecord aan: het aandeel tikte donderdag 56,38 euro aan na beter dan verwachte kwartaalcijfers en groeiend vertrouwen bij internationale beleggers. De groep achter Zara en Massimo Dutti brak daarmee het piekniveau van december vorig jaar, wat de solide opwaartse trend onderstreept.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN