H&M sluit geslaagd 2010 niet in schoonheid af.

H&M sluit geslaagd 2010 niet in schoonheid af.

H&M heeft in 2010 een nettowinststijging van 14% weten te realiseren. Toch worstelde de modegigant met een inkrimping van de winst in het vierde kwartaal, hogere productiekosten en afgeblazen winkelopeningen.


In de periode tussen december 2009 en november 2010 presteerde H&M een nettowinst van 2,1 miljard euro. Er ligt nochtans sterke druk op de brutomarge van de kledingretailer. In Azië stijgen de personeelskosten, terwijl met name de katoenprijzen pieken.


Ook het vierde kwartaal leverde een negatieve bijdrage aan de geboekte winst. In het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar daalde de nettowinst van bijna 690 miljoen euro naar 619,5 miljoen euro.


De bedroeg omzet in het afgelopen boekjaar 12,2 miljard euro. Die resultaten stellen de bewindvoerders van H&M zeer tevreden, al geven ze toe dat de situatie op veel markten nog precair is.


Zo moest de modeketen in 2010 afzien van een aantal winkelopeningen, omdat de bouw van veel winkelcentra in het slop zat. In plaats van de geplande 240 winkelopeningen, moest H&M zich tevreden stellen met 218 winkels.


Daarmee bereikt H&M een totaal 2.206 winkels wereldwijd. Gedurende 2010 heeft de Zweedse retailer bovendien zijn intrede gemaakt in Israël, Turkije en Zuid-Korea. Voor 2011 staan 250 winkels op het programma, voornamelijk in Groot-Brittannië, de VS en China.

H&M heeft in 2010 een nettowinststijging van 14% weten te realiseren. Toch worstelde de modegigant met een inkrimping van de winst in het vierde kwartaal, hogere productiekosten en afgeblazen winkelopeningen.


In de periode tussen december 2009 en november 2010 presteerde H&M een nettowinst van 2,1 miljard euro. Er ligt nochtans sterke druk op de brutomarge van de kledingretailer. In Azië stijgen de personeelskosten, terwijl met name de katoenprijzen pieken.


Ook het vierde kwartaal leverde een negatieve bijdrage aan de geboekte winst. In het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar daalde de nettowinst van bijna 690 miljoen euro naar 619,5 miljoen euro.


De bedroeg omzet in het afgelopen boekjaar 12,2 miljard euro. Die resultaten stellen de bewindvoerders van H&M zeer tevreden, al geven ze toe dat de situatie op veel markten nog precair is.


Zo moest de modeketen in 2010 afzien van een aantal winkelopeningen, omdat de bouw van veel winkelcentra in het slop zat. In plaats van de geplande 240 winkelopeningen, moest H&M zich tevreden stellen met 218 winkels.


Daarmee bereikt H&M een totaal 2.206 winkels wereldwijd. Gedurende 2010 heeft de Zweedse retailer bovendien zijn intrede gemaakt in Israël, Turkije en Zuid-Korea. Voor 2011 staan 250 winkels op het programma, voornamelijk in Groot-Brittannië, de VS en China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC op eigen kracht verder in China

27/04/2017

Na twee jaar heeft de Belgische kledingketen JBC de samenwerking met zijn Chinese partner Deesha stopgezet. Het bedrijf van Bart en Ann Claes bedient sinds kort de Chinese markt op eigen kracht.

E5 Mode rolt concept met personal shopper uit naar alle winkels

25/04/2017

E5 Mode gaat al zijn winkels in België voorzien van het nieuwe concept, waarbij er meer wordt ingezet op beleving en er personal shoppers aanwezig zijn. Dat doet de keten omdat het concept goed aansloeg bij de eerste testtwinkels.

LVMH neemt Dior over

25/04/2017

De Franse luxegroep LVMH heeft een overeenkomst gesloten met modemerk Christian Dior voor de overname van de 26% aandelen die nog niet in handen zijn van de groep. Het legt daarvoor 12,1 miljard euro neer.

Jimmy Choo op zoek naar nieuwe eigenaar

24/04/2017

Schoenenmerk Jimmy Choo heeft zichzelf in de etalage gezet en is op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met investeerder JAB, dat 70% van de aandelen in handen heeft.

H&M wil tegen 2030 alle kleding recycleerbaar maken

24/04/2017

Karl-Johan Persson, CEO van de Zweedse modegroep H&M, heeft te kennen gegeven dat alle kleding van de groep tegen 2030 recycleerbaar moet zijn. Dat zei hij op de Global Change Awards, die door de H&M Foundation worden georganiseerd.

FNG neemt Suitcase over

21/04/2017

Modegroep FNG heeft de Antwerpse start-up Suitcase overgenomen. Dat is een webwinkel die volledige pakketten samenstelt voor zijn klanten. Die worden dan gratis opgestuurd, waarna de klant kan beslissen welke kledingstukken hij wil kopen.

Back to top