H&M sluit geslaagd 2010 niet in schoonheid af.

H&M sluit geslaagd 2010 niet in schoonheid af.

H&M heeft in 2010 een nettowinststijging van 14% weten te realiseren. Toch worstelde de modegigant met een inkrimping van de winst in het vierde kwartaal, hogere productiekosten en afgeblazen winkelopeningen.


In de periode tussen december 2009 en november 2010 presteerde H&M een nettowinst van 2,1 miljard euro. Er ligt nochtans sterke druk op de brutomarge van de kledingretailer. In Azië stijgen de personeelskosten, terwijl met name de katoenprijzen pieken.


Ook het vierde kwartaal leverde een negatieve bijdrage aan de geboekte winst. In het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar daalde de nettowinst van bijna 690 miljoen euro naar 619,5 miljoen euro.


De bedroeg omzet in het afgelopen boekjaar 12,2 miljard euro. Die resultaten stellen de bewindvoerders van H&M zeer tevreden, al geven ze toe dat de situatie op veel markten nog precair is.


Zo moest de modeketen in 2010 afzien van een aantal winkelopeningen, omdat de bouw van veel winkelcentra in het slop zat. In plaats van de geplande 240 winkelopeningen, moest H&M zich tevreden stellen met 218 winkels.


Daarmee bereikt H&M een totaal 2.206 winkels wereldwijd. Gedurende 2010 heeft de Zweedse retailer bovendien zijn intrede gemaakt in Israël, Turkije en Zuid-Korea. Voor 2011 staan 250 winkels op het programma, voornamelijk in Groot-Brittannië, de VS en China.

H&M heeft in 2010 een nettowinststijging van 14% weten te realiseren. Toch worstelde de modegigant met een inkrimping van de winst in het vierde kwartaal, hogere productiekosten en afgeblazen winkelopeningen.


In de periode tussen december 2009 en november 2010 presteerde H&M een nettowinst van 2,1 miljard euro. Er ligt nochtans sterke druk op de brutomarge van de kledingretailer. In Azië stijgen de personeelskosten, terwijl met name de katoenprijzen pieken.


Ook het vierde kwartaal leverde een negatieve bijdrage aan de geboekte winst. In het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar daalde de nettowinst van bijna 690 miljoen euro naar 619,5 miljoen euro.


De bedroeg omzet in het afgelopen boekjaar 12,2 miljard euro. Die resultaten stellen de bewindvoerders van H&M zeer tevreden, al geven ze toe dat de situatie op veel markten nog precair is.


Zo moest de modeketen in 2010 afzien van een aantal winkelopeningen, omdat de bouw van veel winkelcentra in het slop zat. In plaats van de geplande 240 winkelopeningen, moest H&M zich tevreden stellen met 218 winkels.


Daarmee bereikt H&M een totaal 2.206 winkels wereldwijd. Gedurende 2010 heeft de Zweedse retailer bovendien zijn intrede gemaakt in Israël, Turkije en Zuid-Korea. Voor 2011 staan 250 winkels op het programma, voornamelijk in Groot-Brittannië, de VS en China.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top