RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven H&M
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

H&M wil de consument terugwinnen na omzetdaling

icon
Mode27 maart, 2024
© H&M / Martin Pilette

H&M boekte vorig kwartaal 2% minder omzet, maar toch is nieuwe CEO Daniel Ervér tevreden met de stijgende winst en brutomarge. De modereus verwacht 2024 met zestig winkels minder te eindigen.

Kosten zakken (vanzelf)

Het eerste kwartaal van H&M-groep (van 1 december tot en met 29 februari) eindigde met een netto-omzet die 2% lager uitkwam op 53,7 miljard Zweedse kroon (4,7 miljard euro). Toch ontwikkelde de modereus zich in de goede richting, meent Ervér, de nieuwe CEO die tot nu toe vooral focust op winstgevendheid.

De brutowinst steeg inderdaad met 7% tot 27,7 miljard Zweedse kroon  2,4 miljard euro), goed voor een brutomarge van 51,5%. Operationeel steeg de winst zelfs met 186% naar 2,07 miljard Zweedse kroon (200 miljoen euro), wat overeenkomt met een verdrievoudigde winstmarge van 3,9%.

Ervér gaat er prat op dat hij de kosten heeft weten terug te dringen, vooral door efficiëntiewinsten in de toeleveringsketen. Hoewel de groep nog hoofdzakelijk in het Verre Oosten inkoopt, wil H&M weer meer dichterbij huis produceren. Wel geeft Ervér toe dat een deel van de kostenmindering vanzelf ging, door de gedaalde grondstof- en transportkosten tegenover een jaar geleden.

Investeren in winkels

Toch is het nu hoog tijd om de omzet op te krikken, beseft de H&M-groep. Verbetering van het klantenaanbod, de winkelervaring en de toeleveringsketen is nu topprioriteit. Zo wil de retailer de prijzen vooral in de Verenigde Staten laten zakken, aangezien dat de meest prijscompetitieve markt blijkt. Ook in de fysieke winkels wil de fastfashionspeler opnieuw investeren: dit jaar worden 250 winkels gerenoveerd. Extra aandacht gaat naar grote steden zoals Londen en New York, “om er weer geloofwaardigheid op te bouwen” bij de consument.

In totaal plant H&M dit jaar een honderdtal nieuwe winkels te openen en er ongeveer 160 te sluiten, wat neerkomt op een nettovermindering van zestig winkels. De meeste openingen zullen plaatsvinden in groeimarkten, terwijl de sluitingen vooral in gevestigde markten zullen plaatsvinden.

H&M publiceert tegelijk ook zijn duurzaamheidsverslag voor 2023. Vorig jaar zakte de uitstoot van broeikasgassen met 22%, terwijl 85% van de materialen naar eigen zeggen gerecycleerd of duurzaam waren. De nieuwe ambitie is om in 2030 50% gerecycleerde materialen te gebruiken, tegenover 25% nu. Met dat doel voor ogen stond de H&M-groep mee aan de wieg van Syre, dat de textiel-tot-textiel-recyclage van polyester wil opschalen. De bedoeling is om de kringloop te sluiten, door over te stappen van maagdelijk en rPET-polyester naar een circulair alternatief.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN