H&M wil sneller inspecties Bangladesh

H&M wil sneller inspecties Bangladesh

De Zweedse moderetailer H&M heeft opgeroepen om de inspecties in de Bengaalse textielfabrieken sneller te laten gebeuren. Die inspecties zouden er komen na de ramp bij Rana Plaza, waarbij meer dan 1.000 doden vielen.

Plan voor snellere inspecties

Meer dan 150 merken en retailers tekenden na die ramp een akkoord om tegen het einde van augustus alle 1.500 Bengaalse textielfabrieken te inspecteren, maar die inspecties komen volgens H&M veel te traag op gang.

 

Volgens Helena Helmersson, verantwoordelijke voor duurzaamheid bij H&M, moet er ook een nationaal plan komen voor de inspecties. "Het mag niet afhankelijk zijn van welk merk aankoopt bij de fabriek, het moeten alle fabrieken zijn. Ze moeten meer middelen vrijmaken om de inspecties sneller te laten verlopen", zegt ze aan Reuters. H&M koopt momenteel ongeveer 80 procent van zijn kleding in Bangladesh.

 

Hogere lonen

Volgens de Bengaalse overheid zal het echter vijf jaar duren eer alle fabrieken gecontroleerd zijn. Bangladesh heeft slechts 200 gekwalificeerde inspecteurs en het tempo van de inspecties ligt dan ook zeer laag.

 

Daarnaast blijft H&M ook ijveren voor hogere lonen. Het wil dan vooral dat de lonen van textielarbeiders jaarlijks worden herbekeken en niet om de vier jaar, zoals dat nu het geval is. "Als de inflatie stijgt, dan moeten ook de lonen stijgen", zegt Helmersson.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top