H&M zet sterke prestatie neer in eerste jaarhelft

H&M zet sterke prestatie neer in eerste jaarhelft

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz (H&M) heeft tussen 1 december 2013 en 31 mei 2014 een omzet geboekt van 69,970 miljard kroon (7,8 miljard euro). Dat is 17 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Omzet Belgische winkels stijgt met 13%

Vooral in het tweede trimester werden sterke resultaten neergezet: H&M boekte tussen begin maart en eind mei een omzet van 31,635 miljard Zweedse kroon of 3,51 miljard euro: dat is 20% meer dan in dezelfde periode een jaar geleden. Een deel van die vooruitgang was evenwel het gevolg van de zwakkere kroon, aangezien bij onveranderde wisselkoersen een toename met 16 procent zou zijn opgetekend.

 

Voor de 76 Belgische winkels bedroeg de omzet dan weer 986 miljoen kroon of 110 miljoen euro: een stijging van 13% in euro en zelfs 19% meer in kroon. In de 131 Nederlandse verkooppunten kwam het verkoopcijfer uit op 1,942 miljard kroon of 215 miljoen euro. Dat is in kroon 15% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In euro bedroeg de toename in Nederland 9%.

 

De sterke resultaten trekken de cijfers voor de eerste helft van het boekjaar omhoog. Die sluiten af met een toename van de omzet met 17 procent in kroon, in lokale munt bedroeg de vooruitgang 14 procent. De aanzienlijke groei wordt trouwens ook doorgetrokken naar het winstcijfer, dat over het eerste halfjaar van 7,113 miljard kroon (790 miljoen euro) naar 8,458 miljard kroon (939 miljoen euro) steeg.

 

Nieuwe initiatieven slaan aan

“Al onze merken - H&M, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday en H&M Home – kenden een sterke verkoop. Tezamen met een goede kostencontrole leidt dat tot een hogere winst”, aldus topman Karl-Johan Persson.

 

Tijdens het tweede kwartaal opende H&M ook een eerste winkel in Australië (Melbourne). Voorts startte het met online verkoop in Frankrijk. Beide activiteiten gingen goed van start.

 

Expansieplannen voor de herfst

De komende maanden wil H&M zijn positie verder uitbouwen. In de herfst lanceert het concern een uitgebreid aanbod aan schoenen voor vrouwen, mannen en kinderen. Dit gebeurt in negen geselecteerde markten en in de online winkels. De keuze van de fysieke markten wordt later meegedeeld, maar China, VS, het Verenigd Koninkrijk en Zweden zijn er alvast bij.

 

Voorts wil H&M een online winkel openen in Spanje en Italië om tegen het jaareinde China aan te pakken. Volgend jaar volgen acht tot tien nieuwe online markten. Al heeft H&M ook voor fysieke winkels nog plannen: in de herfst start het bedrijf met verkooppunten in de Filipijnen en India, terwijl in België dit jaar winkels onder het logo van &Other Stories worden geopend. Voor 2015 staan fysieke verkooppunten in Peru en Zuid-Afrika op het programma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top