H&M zet sterke prestatie neer in eerste jaarhelft

H&M zet sterke prestatie neer in eerste jaarhelft

De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz (H&M) heeft tussen 1 december 2013 en 31 mei 2014 een omzet geboekt van 69,970 miljard kroon (7,8 miljard euro). Dat is 17 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Omzet Belgische winkels stijgt met 13%

Vooral in het tweede trimester werden sterke resultaten neergezet: H&M boekte tussen begin maart en eind mei een omzet van 31,635 miljard Zweedse kroon of 3,51 miljard euro: dat is 20% meer dan in dezelfde periode een jaar geleden. Een deel van die vooruitgang was evenwel het gevolg van de zwakkere kroon, aangezien bij onveranderde wisselkoersen een toename met 16 procent zou zijn opgetekend.

 

Voor de 76 Belgische winkels bedroeg de omzet dan weer 986 miljoen kroon of 110 miljoen euro: een stijging van 13% in euro en zelfs 19% meer in kroon. In de 131 Nederlandse verkooppunten kwam het verkoopcijfer uit op 1,942 miljard kroon of 215 miljoen euro. Dat is in kroon 15% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In euro bedroeg de toename in Nederland 9%.

 

De sterke resultaten trekken de cijfers voor de eerste helft van het boekjaar omhoog. Die sluiten af met een toename van de omzet met 17 procent in kroon, in lokale munt bedroeg de vooruitgang 14 procent. De aanzienlijke groei wordt trouwens ook doorgetrokken naar het winstcijfer, dat over het eerste halfjaar van 7,113 miljard kroon (790 miljoen euro) naar 8,458 miljard kroon (939 miljoen euro) steeg.

 

Nieuwe initiatieven slaan aan

“Al onze merken - H&M, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday en H&M Home – kenden een sterke verkoop. Tezamen met een goede kostencontrole leidt dat tot een hogere winst”, aldus topman Karl-Johan Persson.

 

Tijdens het tweede kwartaal opende H&M ook een eerste winkel in Australië (Melbourne). Voorts startte het met online verkoop in Frankrijk. Beide activiteiten gingen goed van start.

 

Expansieplannen voor de herfst

De komende maanden wil H&M zijn positie verder uitbouwen. In de herfst lanceert het concern een uitgebreid aanbod aan schoenen voor vrouwen, mannen en kinderen. Dit gebeurt in negen geselecteerde markten en in de online winkels. De keuze van de fysieke markten wordt later meegedeeld, maar China, VS, het Verenigd Koninkrijk en Zweden zijn er alvast bij.

 

Voorts wil H&M een online winkel openen in Spanje en Italië om tegen het jaareinde China aan te pakken. Volgend jaar volgen acht tot tien nieuwe online markten. Al heeft H&M ook voor fysieke winkels nog plannen: in de herfst start het bedrijf met verkooppunten in de Filipijnen en India, terwijl in België dit jaar winkels onder het logo van &Other Stories worden geopend. Voor 2015 staan fysieke verkooppunten in Peru en Zuid-Afrika op het programma.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top