RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewMarketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe je outfit je merk maakt: de psychologie van stijl

icon
Mode10 augustus, 2022

Kleren maken de man/vrouw/X, zoveel is zeker. Maar wist je dat de kleren ook het team en het bedrijf maken? Marleen Beevers, The Fashion Psychologist, heeft een unieke aanpak om zowel individuen als bedrijven beter te later functioneren… met behulp van kleding.

Outfits zijn een brandingtool

Personalisatie is ‘hot’ in retail en toch zie je medewerkers nog heel vaak in dezelfde saaie plunje. Of het nu de typische polo’s op de winkelvloer of de grijze maatpakken op kantoor zijn, met kleding kan veel meer – zelfs om de prestaties van het team te verbeteren.

Marleen Beevers, de eerste modepsychologe van Europa, wijdt er twee Masterclasses aan bij RetailDetail. The Fashion Psychologist past er haar unieke, holistische model toe op retailprofessionals. Op 16/09 leert ze hoe de psychologie achter kleding en stijl een positieve impact kan hebben op merkuitstraling, op 16/10 toont ze het effect op bedrijfscultuur.

Wat je draagt, zegt wie je bent. Ook als bedrijf en merk. Beevers: “Kleding is de meest personaliseerbare tool denkbaar. Outfits zijn een marketingtool, maar ook een vorm van employer branding. Hoe kan je je waarden en dynamiek meer in de markt zetten? Daar gaat het om, of dat nu individueel of op bedrijfsniveau is.”

Intern communiceren met kleren

Het model van The Fashion Psychologist gaat verder dan stijladvies en combineert westerse en oosterse psychologiën. Voor elke persoon stelt Beevers het dominante of basispersoonlijkheidstype vast. Door persoonlijkheid te vertalen naar kledingstukken en stijl, boosten mensen hun zelfvertrouwen, hun uitstraling en zo zelfs hun prestaties.

“Mensen gaan niet alleen beter presteren, hun dynamiek straalt ook uit naar andere mensen. Meer zelfs, teamleden en klanten zullen al dan niet bewust hun persoonlijkheid herkennen aan hun kleding. We zien dat mensen zo beter connecteren en beter communiceren in team.” De tweede Masterclass van The Fashion Psychologist gaat dan ook over interne communicatie en hoe kleding daar kan helpen.

Elke persoonlijkheid zijn uniform

Even terug dus naar de T-shirts van winkelmedewerkers. “Ik zou voor veel bedrijven en merken met een uniform nog mooi werk kunnen verrichten, glimlacht Beevers. “Uniformering kan zoveel meer betekenis en effect hebben, als je vanuit het individu vertrekt. Concreet combineren we de missie van het bedrijf met het specifieke persoonlijkheidstype van de medewerker. Met zo’n uniform op persoonlijke basis gaan je medewerkers met veel zin, trots en met stijl je merk versterken.”

Zet jezelf ook met je kleding op de kaart en schrijf je snel in voor een Masterclass van The Fashion Psychologist, Marleen Beevers.

Klik hier voor inschrijvingen en meer info.
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN