RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe schoenketen Bristol zichzelf heruitvindt

icon
Mode9 april, 2019

Retailers staan voor grote uitdagingen, maar dat is een positief verhaal, vindt CEO Elise Vanaudenhove van Euro Shoe Group: verandering schept kansen en maakt energie vrij. “We zijn verplicht het beste in onszelf naar boven te halen.”

 

Lessen uit China

De topvrouw is net terug uit China: ze nam deel aan de retailhunt van RetailDetail naar Shanghai en Shenzen. Een reis die indruk maakte, én waaruit ze concrete leerpunten meenam: “Ik zag er onder andere hoe grote retailers als Walmart en Carrefour werken met zogenaamde ‘dark stores’: kleinere, lokale hubs van waaruit ze snel online bestellingen bezorgen. ‘Ship from store’ staat nu ook bij ons terug op de agenda.”
 

In China evolueert de retailsector enorm hard en op grote schaal. Dat roept vragen op: “Ik denk niet dat onze grootste zorg moet zijn dat China naar Europa gaat komen. We zijn voor hen te klein en te complex, ze hebben nog veel groeipotentieel op hun thuismarkt. Ik vraag me wel af hoe lang Chinese bedrijven nog aan ons gaan willen leveren… Wat stellen wij eigenlijk voor, met onze orders van een paar duizend paar schoenen per model? Hoe lang gaat dat nog duren? Intussen komen in China de plaatselijke merken sterk op. Ik heb er véél Chinese schoenwinkels bezocht… Bovendien zie ik hoe bij ons de waardenbeleving verschuift. In Europa zijn we stilaan de massaconsumptie voorbij. De jeugd komt op straat. We moeten ecologischer gaan produceren, met nieuwe materialen. Wellicht zal een deel van de productie terugkeren naar Europa. Dat biedt kansen.”

 

Ingrijpend project

Zelf behoort Elise Vanaudenhove tot de derde generatie van de eigenaarsfamilie bij Euro Shoe Group. “Ik ben de kleindochter van één van de stichters. Sinds anderhalf jaar ben ik na een onderbreking weer operationeel actief in het bedrijf, en al snel werd ik CEO.” Het is niet de groei van e-commerce waar ze momenteel van wakker ligt: “Zelfs als online een aandeel van 20% zou halen, blijft offline toch 80% van de verkoop vertegenwoordigen. Ik zie vooral veranderend consumentengedrag in een veranderende wereld. En dat vraagt van ons een ware metamorfose.”
 

Vandaag kan je als retailer niet meer volstaan met te doen wat je altijd al deed. “Wij waren historisch een echte discount retailer en dat deden we enorm goed. Maar vandaag moeten we onszelf opnieuw uitvinden, we moeten veranderen op alle niveaus. Dat is een zeer ingrijpend en diepgaand project waarin we alle lagen van het bedrijf meenemen. We willen ‘lean & agile’ worden om sneller te reageren op de veranderingen in de markt. We breken de oude silo’s in de organisatie af, om onze mensen beter te doen samenwerken.”
 

En dat is een bijzonder positief verhaal, benadrukt ze: “Er komt hierdoor veel energie vrij in het bedrijf. Je maakt mensen mondiger. We bouwen een cultuur waarin we heel snel nieuwe zaken kunnen testen, en dan uitrollen of afvoeren.”

 

Breken met het verleden

Dat is noodzakelijk, want in de mode evolueren de trends vandaag enorm snel, en in de samenleving ook. Met een lage prijsproduct alleen kom je er niet meer. De consument eist kwaliteit en verwacht beleving.  “We waren altijd een heel functionele retailer. Consumenten weten heel goed wat ze aan ons hebben. Als je turnpantoffels nodig hebt in de ‘terug-naar-school’ periode, dan kom je naar Bristol. Maar dat functionele volstaat niet langer. Onze nieuwe winkels breken daarom met het verleden. De shopper wil ook geëntertaind worden. We verleggen de accenten in onze communicatie.”
 

Voor de consument is het product op zich namelijk niet meer genoeg. Men wil het verhaal achter het merk kennen. Ook dat is aanpassen voor Euro Shoe Group: “Wij zijn altijd een erg bescheiden bedrijf geweest, onder het motto ‘vivons heureux, vivons cachés’. Maar dat kan vandaag niet meer. We zijn een 100% Belgisch-Nederlands familiebedrijf en die lokale verankering willen we beter uitspelen. We staan inderdaad voor zware uitdagingen, waardoor we verplicht zijn het beste in onszelf naar boven te halen. Dat voelt nu iedereen in de onderneming. Dit moet gewoon lukken, we moeten een verschil kunnen maken. We zijn een mooi, gepassioneerd bedrijf. Dat verhaal hebben we in het verleden onvoldoende gebracht.”

 

“Back to Attack”

Hoe Euro Shoe Group zichzelf heruitvindt in een sterk veranderende wereld, dat vertelt Elise Vanaudenhove op het RetailDetail Congress, dat plaatsvindt op 25 april in San Marco Village (Schelle). Bezoekers hebben de keuze uit drie thematische middagprogramma’s met presentaties van retailers als Switch, FNG, Kinepolis, en vele anderen. Op het hoofdpodium zullen ‘s avonds enkele toonaangevende CEO’s hun aanvalsplan ontvouwen, onder het thema ‘Back to Attack’: ook Christian Van Thillo (De Persgroep) en Peter Hinssen (Nexxworks) tekenen alvast present. Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je je tickets bestellen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode10 november, 2025
    [Opinie] Waarom Shein helemaal geen winkeltje wil spelen

    Terwijl Frankrijk protesteert tegen de komst van Shein in warenhuis BHV Marais, speelt zich op de achtergrond een heel ander verhaal af. Een verhaal dat weinig te maken heeft met de winkelstraat, en alles met datastromen, retargeting en schaal.

  • icon
    Mode10 november, 2025
    Strafonderzoek naar faillissement FNG nadert ontknoping

    Het gerechtelijk onderzoek naar het faillissement van modegroep FNG (de vroegere eigenaar van Brantano, Fred & Ginger, Miss Etam en meer) komt in de eindfase. De onderzoeksrechter heeft het dossier overgemaakt aan het Antwerpse parket, dat nu werkt aan een eindvordering.

  • icon
    Mode7 november, 2025
    Consolidatie in luxetweedehands: Labellov neemt Designer Wish Bags over

    Het Belgische platform voor tweedehands luxemode Labellov neemt branchegenoot Designer Wish Bags over. Tegelijkertijd krijgt het bedrijf een nieuwe topvrouw: Babs Van de Mierop (Bain & Company) wordt CEO.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN