RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe schoenketen Bristol zichzelf heruitvindt

icon
Mode9 april, 2019

Retailers staan voor grote uitdagingen, maar dat is een positief verhaal, vindt CEO Elise Vanaudenhove van Euro Shoe Group: verandering schept kansen en maakt energie vrij. “We zijn verplicht het beste in onszelf naar boven te halen.”

 

Lessen uit China

De topvrouw is net terug uit China: ze nam deel aan de retailhunt van RetailDetail naar Shanghai en Shenzen. Een reis die indruk maakte, én waaruit ze concrete leerpunten meenam: “Ik zag er onder andere hoe grote retailers als Walmart en Carrefour werken met zogenaamde ‘dark stores’: kleinere, lokale hubs van waaruit ze snel online bestellingen bezorgen. ‘Ship from store’ staat nu ook bij ons terug op de agenda.”
 

In China evolueert de retailsector enorm hard en op grote schaal. Dat roept vragen op: “Ik denk niet dat onze grootste zorg moet zijn dat China naar Europa gaat komen. We zijn voor hen te klein en te complex, ze hebben nog veel groeipotentieel op hun thuismarkt. Ik vraag me wel af hoe lang Chinese bedrijven nog aan ons gaan willen leveren… Wat stellen wij eigenlijk voor, met onze orders van een paar duizend paar schoenen per model? Hoe lang gaat dat nog duren? Intussen komen in China de plaatselijke merken sterk op. Ik heb er véél Chinese schoenwinkels bezocht… Bovendien zie ik hoe bij ons de waardenbeleving verschuift. In Europa zijn we stilaan de massaconsumptie voorbij. De jeugd komt op straat. We moeten ecologischer gaan produceren, met nieuwe materialen. Wellicht zal een deel van de productie terugkeren naar Europa. Dat biedt kansen.”

 

Ingrijpend project

Zelf behoort Elise Vanaudenhove tot de derde generatie van de eigenaarsfamilie bij Euro Shoe Group. “Ik ben de kleindochter van één van de stichters. Sinds anderhalf jaar ben ik na een onderbreking weer operationeel actief in het bedrijf, en al snel werd ik CEO.” Het is niet de groei van e-commerce waar ze momenteel van wakker ligt: “Zelfs als online een aandeel van 20% zou halen, blijft offline toch 80% van de verkoop vertegenwoordigen. Ik zie vooral veranderend consumentengedrag in een veranderende wereld. En dat vraagt van ons een ware metamorfose.”
 

Vandaag kan je als retailer niet meer volstaan met te doen wat je altijd al deed. “Wij waren historisch een echte discount retailer en dat deden we enorm goed. Maar vandaag moeten we onszelf opnieuw uitvinden, we moeten veranderen op alle niveaus. Dat is een zeer ingrijpend en diepgaand project waarin we alle lagen van het bedrijf meenemen. We willen ‘lean & agile’ worden om sneller te reageren op de veranderingen in de markt. We breken de oude silo’s in de organisatie af, om onze mensen beter te doen samenwerken.”
 

En dat is een bijzonder positief verhaal, benadrukt ze: “Er komt hierdoor veel energie vrij in het bedrijf. Je maakt mensen mondiger. We bouwen een cultuur waarin we heel snel nieuwe zaken kunnen testen, en dan uitrollen of afvoeren.”

 

Breken met het verleden

Dat is noodzakelijk, want in de mode evolueren de trends vandaag enorm snel, en in de samenleving ook. Met een lage prijsproduct alleen kom je er niet meer. De consument eist kwaliteit en verwacht beleving.  “We waren altijd een heel functionele retailer. Consumenten weten heel goed wat ze aan ons hebben. Als je turnpantoffels nodig hebt in de ‘terug-naar-school’ periode, dan kom je naar Bristol. Maar dat functionele volstaat niet langer. Onze nieuwe winkels breken daarom met het verleden. De shopper wil ook geëntertaind worden. We verleggen de accenten in onze communicatie.”
 

Voor de consument is het product op zich namelijk niet meer genoeg. Men wil het verhaal achter het merk kennen. Ook dat is aanpassen voor Euro Shoe Group: “Wij zijn altijd een erg bescheiden bedrijf geweest, onder het motto ‘vivons heureux, vivons cachés’. Maar dat kan vandaag niet meer. We zijn een 100% Belgisch-Nederlands familiebedrijf en die lokale verankering willen we beter uitspelen. We staan inderdaad voor zware uitdagingen, waardoor we verplicht zijn het beste in onszelf naar boven te halen. Dat voelt nu iedereen in de onderneming. Dit moet gewoon lukken, we moeten een verschil kunnen maken. We zijn een mooi, gepassioneerd bedrijf. Dat verhaal hebben we in het verleden onvoldoende gebracht.”

 

“Back to Attack”

Hoe Euro Shoe Group zichzelf heruitvindt in een sterk veranderende wereld, dat vertelt Elise Vanaudenhove op het RetailDetail Congress, dat plaatsvindt op 25 april in San Marco Village (Schelle). Bezoekers hebben de keuze uit drie thematische middagprogramma’s met presentaties van retailers als Switch, FNG, Kinepolis, en vele anderen. Op het hoofdpodium zullen ‘s avonds enkele toonaangevende CEO’s hun aanvalsplan ontvouwen, onder het thema ‘Back to Attack’: ook Christian Van Thillo (De Persgroep) en Peter Hinssen (Nexxworks) tekenen alvast present. Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je je tickets bestellen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Retailers staan voor grote uitdagingen, maar dat is een positief verhaal, vindt CEO Elise Vanaudenhove van Euro Shoe Group: verandering schept kansen en maakt energie vrij. “We zijn verplicht het beste in onszelf naar boven te halen.”   Lessen uit China De topvrouw is net terug uit China: ze nam deel aan de retailhunt van RetailDetail naar Shanghai en Shenzen. Een reis die indruk maakte, én waaruit ze concrete leerpunten meenam: “Ik zag er onder andere hoe grote retailers als Walmart en Carrefour werken met zogenaamde ‘dark stores’: kleinere, lokale hubs van waaruit ze snel online bestellingen bezorgen. ‘Ship from...

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode11 december, 2023
    GAB plant opening van 16 Clarks-winkels in Benelux

    Clarks heeft een nieuwe distributeur voor de Benelux: de Groep Alain Broekaert (GAB) plant de opening van zestien winkels van het Engelse schoenmerk. De eerste opent al in mei, in Antwerpen.

  • icon
    Mode7 december, 2023
    Doek valt (opnieuw) voor Perry Sport, Aktiesport en Sprinter

    Sports Unlimited Retail, het moederbedrijf van de sportwinkelkenets Perry Sport, Aktiesport en Sprinter in Nederland, is failliet verklaard. Dat betekent het einde van 54 winkels en 1100 banen.

  • icon
    Mode6 december, 2023
    Tweedehandsplatform Zara Pre-Owned van start in de Benelux

    Zara breidt zijn tweedehandsdienst Pre-Owned uit naar veertien bijkomende Europese landen, waaronder België, Luxemburg en Nederland. De lancering staat gepland op 12 december.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN