RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo frist Zeeman zijn winkelformule op

icon
Mode10 november, 2021

Op vier locaties test textieldiscounter Zeeman een nieuw, opgefrist winkelconcept, dat beter aansluit bij de actuele merkpositionering. De eerste pilootwinkel opende woensdagochtend in Ermelo, drie andere vestigingen in Nederland en België volgen snel.

 

Helder en overzichtelijk

“Het merk Zeeman heeft de afgelopen tijd een hele ontwikkeling doorgemaakt, en dat willen we nu ook in de winkels beter tot uiting laten komen”, zeggen CEO Erik-Jan Mares en marketingdirecteur Caroline van Turennout bij een rondleiding door de winkel in Ermelo. “Onze bestaande klanten moeten zich hier nog thuis voelen, maar daarnaast willen we ook onze nieuwe klanten beter bedienen.” Een upgrade mogen we dit niet noemen: de retailer houdt vast aan zijn lageprijzenpositionering. “Ik noem het een frisse discounter”, aldus Mares.

 

Wat meteen opvalt is de heldere, maar toch warme verlichting en het witte meubilair. Daardoor oogt de winkel ruim en overzichtelijk. Gele accenten zetten de toon: de rode kleur verdwijnt uit de winkelcommunicatie – tenzij voor opruimingen en aanbiedingen, maar die zijn zeldzaam bij Zeeman, want de keten houdt vast aan een strategie van elke dag lage prijzen.

 

Gevarieerde presentatie

Het vaste assortiment (dat 20% van het assortiment uitmaakt in aantal referenties, maar wel zowat 40% in omzet) krijgt een plek langs de wanden rondom de winkel. Zeeman ruilt de bekende gele koof in de nieuwe winkel voor strakke zwart-wit illustraties die de verschillende afdelingen aanduiden om navigeren makkelijker te maken. Zo vinden klanten vlot de basics, baby- en kinderkleding, beenmode, ondergoed en huishoudtextiel terug. “Al van bij de inkom zie je wat je nodig hebt.”

 

Wisselend assortiment vinden shoppers bij de inkom en centraal op de winkelvloer. Zeeman koos voor meubilair dat meer variatie toelaat in de presentatie, met naast de bekende bakken ook hangrekken, schappen en gondelhoofden. Daardoor hebben klanten de indruk dat de winkel groter werd en dat het aanbod verruimd werd – wat nochtans niet het geval is. “Ze ontdekken nu producten waar ze voordien overheen keken”, denkt Mares. Ook voor de winkelmedewerkers betekent dit een verbetering: de nieuwe meubels zijn ergonomischer en laten wat meer creativiteit toe bij het uitstallen.

 

Duurzame boodschappen

De kassa-omgeving werd aangepast: ze is rolstoelvriendelijk en meer servicegericht. Een opvallende gele kast achter de kassa is geschikt om straks webshop-pakketten in klaar te zetten voor klanten. Halfweg 2022 hoopt Zeeman klaar te zijn voor een uitrol van click & collect.

 

Duurzaamheid is een opvallend aandachtspunt: Zeeman dringt het gebruik van plastic in de winkels terug en gebruikt in de plaats daarvan bijvoorbeeld karton. Ook op de kledij vinden we duurzame boodschappen terug: duurzaam katoen krijgt een belangrijker aandeel in het assortiment. “Recent zijn we door ABN Amro uitgeroepen tot ‘Sustainable Retailer of the Year’ en daar zijn we heel trots op,” aldus Mares.

 

Goed evalueren

Zeeman lanceert dit concept 3.0 in eerste instantie in vier winkels: na Ermelo vandaag volgen ook Helmond (op 16 november) en Deurne (Antwerpen) en Aalst (beide op 24 november). Als de reacties op het nieuwe concept positief zijn bij klanten en medewerkers, worden de komende openingen, verhuizingen en renovaties ook in het nieuwe winkelconcept uitgevoerd. “We nemen drie tot vier maanden de tijd om dit goed te evalueren. Een omzetdoel hebben we niet vooropgesteld: we willen vooral kijken naar wat de klanten en de medewerkers ervan vinden.”

 

Zeeman bouwt en verbouwt in Europa ongeveer honderd winkels per jaar. Van de zowat 1300 winkels van de keten hebben er 754 het huidige winkelconcept 2.0 met de gele koof met blauwe letters en een lichtgrijze vloer in de winkel. Daarnaast zijn er nog 524 winkels in oudere uitvoeringen met blauwe koof.

 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN