"Hugo Boss wordt diervriendelijker"

"Hugo Boss wordt diervriendelijker"

Kledingfabrikant Hugo Boss gaat de aankoop van natuurlijk bont beperken tot bijproducten van de veeteelt. Bont van wasbeerhonden, vossen en Rex-konijnen wordt gebannen.

Alleen nog boerderijbont

Vanaf de collectie voor de herfst/winter van 2016 zal alleen nog bont van boerderijdieren worden gebruikt voor de afwerking van kledingstukken. Bont van wasbeerhonden, vossen of Rex-konijnen valt daar niet meer onder. Het bedrijf zegt ook innovatieve materialen te hebben geïdentificeerd, die als alternatief kunnen gelden en toch beantwoorden aan de hoge kwaliteitsverwachtingen van de consument.

 

Naast het bont werd ook de wol onder de loep genomen: zo stopt Hugo Boss vanaf de collectie voor de herfst/wintercollectie van 2016 ook met het gebruik van wol van het angorakonijn, dat speciaal voor de kledingindustrie industrieel werd gekweekt.

 

Voorts wordt ook de aankoop van merinowol herbekeken. Het bedrijf wil geen wol meer van bedrijven die zich bezighouden met 'mulesing', het vaak onverdoofd wegsnijden van huid rond het achterwerk van schapen om te verhinderen dat het een locatie van infecties wordt. In de toekomst zullen leveranciers van breigoed dan ook certificaten moeten voorleggen dat het gaat om mulesing-vrije wol. De doelstelling is om 90% daarvan te behalen in het jaar 2020.

 

Ook kijkt het bedrijf uit naar plantaardige vezels als alternatief. Hugo Boss wil bovendien geen producten meer van dieren die onder dwang worden gevoederd of die levend worden geplukt. Alle materialen zullen volledig traceerbaar moeten zijn, aldus nog Hugo Boss in zijn duurzaamheidverslag. Dierenrechtenorganisaties, waaronder Gaia, reageren opgetogen op de beslissing van de kledinggroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top