"Hugo Boss wordt diervriendelijker"

"Hugo Boss wordt diervriendelijker"

Kledingfabrikant Hugo Boss gaat de aankoop van natuurlijk bont beperken tot bijproducten van de veeteelt. Bont van wasbeerhonden, vossen en Rex-konijnen wordt gebannen.

Alleen nog boerderijbont

Vanaf de collectie voor de herfst/winter van 2016 zal alleen nog bont van boerderijdieren worden gebruikt voor de afwerking van kledingstukken. Bont van wasbeerhonden, vossen of Rex-konijnen valt daar niet meer onder. Het bedrijf zegt ook innovatieve materialen te hebben geïdentificeerd, die als alternatief kunnen gelden en toch beantwoorden aan de hoge kwaliteitsverwachtingen van de consument.

 

Naast het bont werd ook de wol onder de loep genomen: zo stopt Hugo Boss vanaf de collectie voor de herfst/wintercollectie van 2016 ook met het gebruik van wol van het angorakonijn, dat speciaal voor de kledingindustrie industrieel werd gekweekt.

 

Voorts wordt ook de aankoop van merinowol herbekeken. Het bedrijf wil geen wol meer van bedrijven die zich bezighouden met 'mulesing', het vaak onverdoofd wegsnijden van huid rond het achterwerk van schapen om te verhinderen dat het een locatie van infecties wordt. In de toekomst zullen leveranciers van breigoed dan ook certificaten moeten voorleggen dat het gaat om mulesing-vrije wol. De doelstelling is om 90% daarvan te behalen in het jaar 2020.

 

Ook kijkt het bedrijf uit naar plantaardige vezels als alternatief. Hugo Boss wil bovendien geen producten meer van dieren die onder dwang worden gevoederd of die levend worden geplukt. Alle materialen zullen volledig traceerbaar moeten zijn, aldus nog Hugo Boss in zijn duurzaamheidverslag. Dierenrechtenorganisaties, waaronder Gaia, reageren opgetogen op de beslissing van de kledinggroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top