"Hugo Boss wordt diervriendelijker" | RetailDetail

"Hugo Boss wordt diervriendelijker"

"Hugo Boss wordt diervriendelijker"

Kledingfabrikant Hugo Boss gaat de aankoop van natuurlijk bont beperken tot bijproducten van de veeteelt. Bont van wasbeerhonden, vossen en Rex-konijnen wordt gebannen.

Alleen nog boerderijbont

Vanaf de collectie voor de herfst/winter van 2016 zal alleen nog bont van boerderijdieren worden gebruikt voor de afwerking van kledingstukken. Bont van wasbeerhonden, vossen of Rex-konijnen valt daar niet meer onder. Het bedrijf zegt ook innovatieve materialen te hebben geïdentificeerd, die als alternatief kunnen gelden en toch beantwoorden aan de hoge kwaliteitsverwachtingen van de consument.

 

Naast het bont werd ook de wol onder de loep genomen: zo stopt Hugo Boss vanaf de collectie voor de herfst/wintercollectie van 2016 ook met het gebruik van wol van het angorakonijn, dat speciaal voor de kledingindustrie industrieel werd gekweekt.

 

Voorts wordt ook de aankoop van merinowol herbekeken. Het bedrijf wil geen wol meer van bedrijven die zich bezighouden met 'mulesing', het vaak onverdoofd wegsnijden van huid rond het achterwerk van schapen om te verhinderen dat het een locatie van infecties wordt. In de toekomst zullen leveranciers van breigoed dan ook certificaten moeten voorleggen dat het gaat om mulesing-vrije wol. De doelstelling is om 90% daarvan te behalen in het jaar 2020.

 

Ook kijkt het bedrijf uit naar plantaardige vezels als alternatief. Hugo Boss wil bovendien geen producten meer van dieren die onder dwang worden gevoederd of die levend worden geplukt. Alle materialen zullen volledig traceerbaar moeten zijn, aldus nog Hugo Boss in zijn duurzaamheidverslag. Dierenrechtenorganisaties, waaronder Gaia, reageren opgetogen op de beslissing van de kledinggroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.