Inditex spint garen bij Aziatische expansie

Inditex spint garen bij Aziatische expansie

 's Werelds grootste kledingketen, Inditex, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 1,73 miljard euro. Het moederbedrijf van Zara deed het vorig jaar 32% beter dan in 2009. Het grootste deel van de groei komt door een agressieve expansie in China en India. Ook de omzet steeg serieus: met 13% naar 12,5 miljard euro. Azië is goed voor 15% van die omzet (in 2009 nog 12%), Europa nog steeds voor 73% (in 2009 78%).

 

In het begin van 2011 groeide de omzet verder aan, en dat ondanks de zware economische crisis die thuisland Spanje – waar Inditex nog steeds een kwart van zijn inkomsten haalt – nog steeds treft. De Spaanse economie slabakt echter en de werkloosheid ligt er op 20% (meer dan een verdubbeling tegen vier jaar daarvoor). Die rampzalige cijfers hebben dus geen invloed op de resultaten van kwaliteitsketens Zara en Massimo Dutti; integendeel, het marktaandeel ging nog omhoog. "Dat bewijst hoe goed dit bedrijf gerund wordt, zodat het in mindere omstandigheden toch kan blijven groeien," volgens Rebecca McClellan, analiste bij Banco Santander.

Expansie in Azië en op internet

Inditex opende zijn eerste Zara-winkel in 1975 in Noord-Spanje, vandaag telt de keten 5044 winkels in 77 landen. 437 nieuwe vestigingen gingen vorig jaar open, waarvan 75 in China alleen. Daarnaast opende Inditex ook zijn eerste winkels in India, Bulgarije en Kazachstan. Voor 2011 zijn de plannen nog net iets ambitieuzer: tussen de 460 en 500 nieuwe winkels en de allereerste stapjes op het zuidelijk halfrond. Australië en Zuid-Afrika zijn daar de beoogde doelwitten.

 

Sinds vorig jaar verkoopt Inditex ook Zara-kleding online. Dankzij het succes daarvan mogen nu tevens de andere merken van de keten, zoals Massimo Dutti, Bershka en Stradivarius zich aan een introductie op het internet verwachten. 

 's Werelds grootste kledingketen, Inditex, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 1,73 miljard euro. Het moederbedrijf van Zara deed het vorig jaar 32% beter dan in 2009. Het grootste deel van de groei komt door een agressieve expansie in China en India. Ook de omzet steeg serieus: met 13% naar 12,5 miljard euro. Azië is goed voor 15% van die omzet (in 2009 nog 12%), Europa nog steeds voor 73% (in 2009 78%).

 

In het begin van 2011 groeide de omzet verder aan, en dat ondanks de zware economische crisis die thuisland Spanje – waar Inditex nog steeds een kwart van zijn inkomsten haalt – nog steeds treft. De Spaanse economie slabakt echter en de werkloosheid ligt er op 20% (meer dan een verdubbeling tegen vier jaar daarvoor). Die rampzalige cijfers hebben dus geen invloed op de resultaten van kwaliteitsketens Zara en Massimo Dutti; integendeel, het marktaandeel ging nog omhoog. "Dat bewijst hoe goed dit bedrijf gerund wordt, zodat het in mindere omstandigheden toch kan blijven groeien," volgens Rebecca McClellan, analiste bij Banco Santander.

Expansie in Azië en op internet

Inditex opende zijn eerste Zara-winkel in 1975 in Noord-Spanje, vandaag telt de keten 5044 winkels in 77 landen. 437 nieuwe vestigingen gingen vorig jaar open, waarvan 75 in China alleen. Daarnaast opende Inditex ook zijn eerste winkels in India, Bulgarije en Kazachstan. Voor 2011 zijn de plannen nog net iets ambitieuzer: tussen de 460 en 500 nieuwe winkels en de allereerste stapjes op het zuidelijk halfrond. Australië en Zuid-Afrika zijn daar de beoogde doelwitten.

 

Sinds vorig jaar verkoopt Inditex ook Zara-kleding online. Dankzij het succes daarvan mogen nu tevens de andere merken van de keten, zoals Massimo Dutti, Bershka en Stradivarius zich aan een introductie op het internet verwachten. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller gaat sterk investeren in Spanje

23/06/2017

Lingerieketen Hunkemöller gaat de komende jaren sterk investeren in Spanje: ze wil er de komende jaren haar winkelnetwerk vervijfvoudigen. Tegen 2021 moeten er in het land meer dan 100 vestigingen van Hunkemöller zijn.

AO76 komt met flagshipstore naar Nederland

23/06/2017

Het Belgische modelabel American Outfitters gooit het over een volledig andere boeg. Sinds kort heet het label AO76 en verkoopt het enkel nog mode voor kinderen van 4 tot 16 jaar. In augustus opent het ook een eerste winkel in Nederland.

Louboutin in nauwe schoentjes in rechtszaak rond rode zool

22/06/2017

De advocaat-generaal van het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft in een advies aan dat hof gesteld dat de rode schoenzool van het merk Louboutin volgens hem geen beschermd handelsmerk kan zijn.

Costes Men verdwijnt opnieuw na slechts enkele maanden

22/06/2017

Costes, een dochterketen van The Sting, heeft besloten om niet langer verder te gaan met twee aparte formules voor mannen- en vrouwenmode. Voortaan zullen beide collecties altijd in dezelfde winkel te vinden zijn.

30 winkeleigenaars van Amazon geband tijdens rechtszaak rond namaak Louis Vuitton

22/06/2017

30 handelaars mogen hun winkel op Amazon niet uitbaten zolang de rechtszaak tussen hen en het modemerk Louis Vuitton loopt. Dat sleepte hen voor de rechter omdat ze namaakproducten van het merk verkochten.

Yoox Net-a-Porter stop nu ook met verkoop angorawol

22/06/2017

Online retailer Yoox Net-a-Porter heeft, na het bannen van producten met bont op de webshops, nu ook besloten om niet langer producten met angorawol aan te bieden. Dat heeft dierenrechtenorganisatie PETA laten weten.

Back to top