Internetreeks toont jongeren realiteit textielindustrie

Internetreeks toont jongeren realiteit textielindustrie

Drie Noorse jongeren zijn in het kader van een reportagereeks naar Cambodja gereisd om met eigen ogen te zien in welke omstandigheden de textielarbeiders moeten werken. Hun ontstelde reactie werd een hit op de sociale media en zwengelt de vraag naar Oosterse arbeidsomstandigheden weer aan.

Bewustmaking

Regisseur Joakim Kleven nam de jongeren mee naar Cambodja om ze bewust te maken van de situatie daar en in andere landen. De tieners konden niet enkel praten met de textielarbeiders, ze gingen ook zelf aan de slag in een fabriek.

 

De drie Noorse jongeren storten tijdens de opnames van de reeks "Sweatshop. Dead Cheap Fashion" meermaals in, wanneer ze beseffen in welke omstandigheden hun kledij wordt gemaakt. Ze hebben het op zich genomen om in hun thuisland de bevolking bewust te maken van de situatie en zo het debat over de lage lonen en slechte omstandigheden op gang te brengen.

 

Verklaring H&M

De makers van de reeks hebben ook aan het Zweedse modebedrijf H&M gevraagd om zich te laten interviewen voor de reeks, maar dat weigerde. De keten gaf wel een korte verklaring mee, waarin het stelt dat het sinds 2013 ijvert voor beter loon en betere omstandigheden bij zijn leveranciers en dat de situaties in de reeks niet meer voorkomen bij H&M.

 

Sinds de ramp van Rana Plaza in Bangladesh in april 2013 is er meer aandacht voor de omstandigheden binnen de textielindustrie. Heel wat bedrijven hebben zich geëngageerd om het probleem aan te pakken, met onder andere hogere lonen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top