Internetreeks toont jongeren realiteit textielindustrie | RetailDetail

Internetreeks toont jongeren realiteit textielindustrie

Internetreeks toont jongeren realiteit textielindustrie

Drie Noorse jongeren zijn in het kader van een reportagereeks naar Cambodja gereisd om met eigen ogen te zien in welke omstandigheden de textielarbeiders moeten werken. Hun ontstelde reactie werd een hit op de sociale media en zwengelt de vraag naar Oosterse arbeidsomstandigheden weer aan.

Bewustmaking

Regisseur Joakim Kleven nam de jongeren mee naar Cambodja om ze bewust te maken van de situatie daar en in andere landen. De tieners konden niet enkel praten met de textielarbeiders, ze gingen ook zelf aan de slag in een fabriek.

 

De drie Noorse jongeren storten tijdens de opnames van de reeks "Sweatshop. Dead Cheap Fashion" meermaals in, wanneer ze beseffen in welke omstandigheden hun kledij wordt gemaakt. Ze hebben het op zich genomen om in hun thuisland de bevolking bewust te maken van de situatie en zo het debat over de lage lonen en slechte omstandigheden op gang te brengen.

 

Verklaring H&M

De makers van de reeks hebben ook aan het Zweedse modebedrijf H&M gevraagd om zich te laten interviewen voor de reeks, maar dat weigerde. De keten gaf wel een korte verklaring mee, waarin het stelt dat het sinds 2013 ijvert voor beter loon en betere omstandigheden bij zijn leveranciers en dat de situaties in de reeks niet meer voorkomen bij H&M.

 

Sinds de ramp van Rana Plaza in Bangladesh in april 2013 is er meer aandacht voor de omstandigheden binnen de textielindustrie. Heel wat bedrijven hebben zich geëngageerd om het probleem aan te pakken, met onder andere hogere lonen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.