Internetreeks toont jongeren realiteit textielindustrie

Internetreeks toont jongeren realiteit textielindustrie

Drie Noorse jongeren zijn in het kader van een reportagereeks naar Cambodja gereisd om met eigen ogen te zien in welke omstandigheden de textielarbeiders moeten werken. Hun ontstelde reactie werd een hit op de sociale media en zwengelt de vraag naar Oosterse arbeidsomstandigheden weer aan.

Bewustmaking

Regisseur Joakim Kleven nam de jongeren mee naar Cambodja om ze bewust te maken van de situatie daar en in andere landen. De tieners konden niet enkel praten met de textielarbeiders, ze gingen ook zelf aan de slag in een fabriek.

 

De drie Noorse jongeren storten tijdens de opnames van de reeks "Sweatshop. Dead Cheap Fashion" meermaals in, wanneer ze beseffen in welke omstandigheden hun kledij wordt gemaakt. Ze hebben het op zich genomen om in hun thuisland de bevolking bewust te maken van de situatie en zo het debat over de lage lonen en slechte omstandigheden op gang te brengen.

 

Verklaring H&M

De makers van de reeks hebben ook aan het Zweedse modebedrijf H&M gevraagd om zich te laten interviewen voor de reeks, maar dat weigerde. De keten gaf wel een korte verklaring mee, waarin het stelt dat het sinds 2013 ijvert voor beter loon en betere omstandigheden bij zijn leveranciers en dat de situaties in de reeks niet meer voorkomen bij H&M.

 

Sinds de ramp van Rana Plaza in Bangladesh in april 2013 is er meer aandacht voor de omstandigheden binnen de textielindustrie. Heel wat bedrijven hebben zich geëngageerd om het probleem aan te pakken, met onder andere hogere lonen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top