RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mertens Schoenen
  • Onderwerpen Interview
  • Geografie Vlaams-Brabant
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Erik Meulemans (Mertens Schoenen): “Een winkelstad moet bougeren”

icon
Mode9 oktober, 2024

De oudste schoenwinkel van het land houdt stevig stand in het hart van Leuven. Ondernemer Erik Meulemans bezielt zijn winkelwijk, hekelt leveranciers die zelf retailer worden, en heeft constructieve bedenkingen bij het mobiliteitsbeleid in zijn stad.

Bijna drie eeuwen

“Wij weten echt niet hoelang u onze schoenen kan dragen, wij bestaan pas 296 jaar”: het opschrift achter de kassa van Mertens Schoenen in Leuven is zo’n beetje een running gag geworden – elk jaar passen Isabelle Mertens en Erik Meulemans het getal aan, de driehonderdste verjaardag nadert. De uitbaters maken zich sterk dat Mertens wel degelijk de oudste familiezaak en schoenwinkel is van België: “De sporen gaan terug tot 1728. Tot nu toe heeft niemand ons tegengesproken,” lachen ze. “We zijn intussen aan de achtste generatie.”

In het huidige pand aan de Mechelsestraat in het centrum van Leuven zit Mertens nu al meer dan honderd jaar. Een geklasseerd gebouw is het niet, maar enkele historische elementen bleven wel bewaard en oude foto’s aan de wand verwijzen naar de rijke geschiedenis van de zaak. Dat de winkel stand houdt in een schoenensector die woelige tijden meemaakt, is een prestatie. Het recente verdwijnen van Bristol is immers slechts één hoofdstukje in een lange reeks van stopzettingen en faillissementen. “24 jaar geleden waren er nog 26 schoenwinkels in het centrum van Leuven. Vandaag blijven er nog zes over, en dan tel ik de ketens mee. Het kaf is nu wel van het koren gescheiden, denk ik.”

Fabrikant wordt concurrent

Of er een succesrecept is? De filosofie van Mertens is eenvoudig, zeggen de ondernemers: “We verkopen betaalbare kwaliteitsschoenen voor dames en heren. Een high end winkel zijn we niet. Wel leggen we zeer sterk de nadruk op service.” Het consumentengedrag verandert immers wel: “Mensen kopen tegenwoordig pas iets wanneer ze het écht nodig hebben. En dan willen ze zeker zijn dat ze de juiste aankoop doen. Daar maakt onze service het verschil.”

Dat vergt ook de nodige investeringen in een sterk team: “We werken hier als echtpaar met negen medewerkers. Dat zijn niet zomaar ‘verkoopsters’, het is een vak met meerwaarde. We coachen hen zodat iedereen hier dezelfde kijk deelt. Klanten waarderen dat.” Een pijnpunt is wel de veranderende strategie van veel schoenmerken: “Steeds meer zien we dat onze fabrikanten zelf gaan verkopen, online én offline. Wij worden een showroom.”

10% retours

Hoe belangrijk is het onlineverhaal voor een servicegerichte retailer als Schoenen Mertens? “We zijn van het prille begin mee op de kar gesprongen. Eerst met een eenvoudige webpagina, die later sterk geëvolueerd is naar een volwaardige webshop. Onze voorraad is online zichtbaar voor de klanten, we brengen elke schoen haarscherp in beeld. We hebben ook een reservatiesysteem en we leveren aan huis: onze klanten kunnen kiezen uit vijf aflevermethodes. Online was uiteraard enorm belangrijk tijdens de coronapandemie.”

Mertens investeert geen marketingbudgetten in online, de communicatie verloopt enkel via sociale media. “Het is 5 à 6% van onze omzet. We hebben slechts 10% retours, dat is houdbaar. We coachen onze klanten om geen foute aankopen te doen, onder andere met live chat.”

Winkelstraatwerking

Erik Meulemans is al 25 jaar voorzitter van de hippe winkelwijk de Mechelsestraat. “Hier zijn haast uitsluitend échte zelfstandigen actief, haast geen ketens. Het zijn ondernemers die kwaliteit vooropstellen: ik denk aan De Walvis, de enige vishandel in de stad, aan kledingzaak Profiel, aan Elsen Kaasambacht of aan Slagerij Rondou hier om de hoek, de hofleverancier van televisiekok Jeroen Meus. We delen allemaal dezelfde filosofie.”

Dus organiseren de winkeliers samen activiteiten. Zoals een herfstshopping onder het motto “Wild van de Mechelse” (met everzwijn aan het spit), een National Glamour Day of speciale proevertjes op de Dag van de Klant. “We brachten samen een draagtas uit, met het opschrift ‘Uniek in Leuven’ en portretten van alle handelaars erop.” Die gelijkgestemde handelaars trekken de échte Leuvenaars aan: “Er wordt over ons gesproken, we zijn een ontmoetingsplek. Leegstand is er niet in de wijk.”

Het belang van bereikbaarheid

Leuven blijft een topstad voor handelaars, vindt Meulemans. “Dankzij de aantrekkingskracht van de Universiteit met zijn 60.000 studenten, het historische stadscentrum, Imec en de ziekenhuizen treffen we hier een internationaal publiek. Maar de vele grootschalige evenementen zijn niet altijd een cadeau voor winkeliers, omdat de bereikbaarheid er soms onder lijdt. Die worden best doordacht ingepland.”

Ook bij het mobiliteitsbeleid plaatst Meulemans kanttekeningen. “De stad moet bereikbaar blijven: te voet, met de fiets, de step, de bus én ook met de auto. Door de circulatieplannen verliezen we klanten die naar de winkels in de rand trekken, waar ze wél gratis de auto kwijt kunnen. Ook sommige handelaars vertrekken. Zelfs de stadsdiensten trokken weg uit het centrum, richting station.” Eigenlijk zou een stad tijdens de week vlot “runshoppen” moeten faciliteren, en in het weekend “funshoppen”, denkt de ondernemer. “Een winkelstad moet ‘bougeren’. Laat ons daaraan werken.”

Tot slot: wat brengt de toekomst voor Mertens? Staat de negende generatie klaar? “We hebben twee kinderen, maar die hebben andere keuzes gemaakt. Wij gaan nog wel een tijd door, want we hebben hier zwaar geïnvesteerd. We werken 60 uur of meer per week, de druk is groot. Wat er later gebeurt, zien we nog wel.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN