Intimacy blijft op Van de Velde wegen

Intimacy blijft op Van de Velde wegen

Lingeriefabrikant Van de Velde gaat bekijken of de boekwaarde van de Amerikaanse keten Intimacy neerwaarts moet worden herzien. De verkoop via dit kanaal is sterk gedaald en de keten heeft mogelijk inbreuken gepleegd tegen de wetgeving op kredietkaarten.

Amerikaanse verkoop blijft onder verwachtingen

Van de Velde kocht zich in 2007 voor 49% in bij Intimacy en in 2010 breidde dat aandeel uit tot 85%. De Oost-Vlamingen hebben ook een optie op de resterende 15%. De verkoop bij Intimacy blijft echter onder de verwachtingen: in 2013 daalde de omzet met iets meer dan 12%. Toch viel er beterschap te noteren, want de daling in vergelijkbare omzet was in de tweede jaarhelft (-4,8%) minder dan in de eerste (-11%).

 

Daarbij komt dat Intimacy in de VS werd gedagvaard wegens vermeende inbreuken op de wetgeving op de kredietkaarten. Het dispuut draait om welke details van de kredietkaart op het kassaticket vermeld mogen worden. Voorlopig zit het dossier nog in de onderzoeksfase, maar volgens Van de Velde heeft geen enkele klant nadeel geleden.

 

De Schellebelse keten bekijkt nu hoe de zaken evolueren. Worden de doelstellingen niet gehaald, dan wordt bij de halfjaarafsluiting nagegaan of er een waardevermindering op de merknaam en de goodwill moet worden genomen.

 

Winst gaat kwart hoger

Van de Velde maakte dit bekend bij de publicatie van haar rekeningen over 2013, die voor de hele groep omzet van 182,4 miljoen euro lieten zien: 0,4% meer dan in 2012. Dat de groei niet hoger lag, was onder meer te wijten aan de dure euro, waardoor de omrekening van inkomsten in andere munten tegenviel, en problemen bij Intimacy.

 

Toch was de nettowinst met 31,8 miljoen euro 24% meer dan in 2012: toen boekte het concern wel een waardevermindering van 8 miljoen euro op de merknaam en de goodwill van Andres Sarda. Het dividend voor de aandeelhouders wordt behouden op 2,15 euro bruto per aandeel.

 

Veelbelovende start van 2014

Voor 2014 stelt Van de Velde dat de eerste jaarhelft er alvast veelbelovend uitziet in de groothandel: er is een lichte groei in de voorbestellingen van lingerie, ook bij Andres Sarda. Vooral de Swim-collectie van PrimaDonna, die recentelijk werd gelanceerd, vertoont zeer sterke cijfers.

 

In de retailtak kijkt Van de Velde vooral uit naar de uitbouw van Rigby & Peller in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Azië. In Nederland wordt het Lincherie-concept sterker in de markt gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top