Intimacy blijft op Van de Velde wegen | RetailDetail

Intimacy blijft op Van de Velde wegen

Intimacy blijft op Van de Velde wegen

Lingeriefabrikant Van de Velde gaat bekijken of de boekwaarde van de Amerikaanse keten Intimacy neerwaarts moet worden herzien. De verkoop via dit kanaal is sterk gedaald en de keten heeft mogelijk inbreuken gepleegd tegen de wetgeving op kredietkaarten.

Amerikaanse verkoop blijft onder verwachtingen

Van de Velde kocht zich in 2007 voor 49% in bij Intimacy en in 2010 breidde dat aandeel uit tot 85%. De Oost-Vlamingen hebben ook een optie op de resterende 15%. De verkoop bij Intimacy blijft echter onder de verwachtingen: in 2013 daalde de omzet met iets meer dan 12%. Toch viel er beterschap te noteren, want de daling in vergelijkbare omzet was in de tweede jaarhelft (-4,8%) minder dan in de eerste (-11%).

 

Daarbij komt dat Intimacy in de VS werd gedagvaard wegens vermeende inbreuken op de wetgeving op de kredietkaarten. Het dispuut draait om welke details van de kredietkaart op het kassaticket vermeld mogen worden. Voorlopig zit het dossier nog in de onderzoeksfase, maar volgens Van de Velde heeft geen enkele klant nadeel geleden.

 

De Schellebelse keten bekijkt nu hoe de zaken evolueren. Worden de doelstellingen niet gehaald, dan wordt bij de halfjaarafsluiting nagegaan of er een waardevermindering op de merknaam en de goodwill moet worden genomen.

 

Winst gaat kwart hoger

Van de Velde maakte dit bekend bij de publicatie van haar rekeningen over 2013, die voor de hele groep omzet van 182,4 miljoen euro lieten zien: 0,4% meer dan in 2012. Dat de groei niet hoger lag, was onder meer te wijten aan de dure euro, waardoor de omrekening van inkomsten in andere munten tegenviel, en problemen bij Intimacy.

 

Toch was de nettowinst met 31,8 miljoen euro 24% meer dan in 2012: toen boekte het concern wel een waardevermindering van 8 miljoen euro op de merknaam en de goodwill van Andres Sarda. Het dividend voor de aandeelhouders wordt behouden op 2,15 euro bruto per aandeel.

 

Veelbelovende start van 2014

Voor 2014 stelt Van de Velde dat de eerste jaarhelft er alvast veelbelovend uitziet in de groothandel: er is een lichte groei in de voorbestellingen van lingerie, ook bij Andres Sarda. Vooral de Swim-collectie van PrimaDonna, die recentelijk werd gelanceerd, vertoont zeer sterke cijfers.

 

In de retailtak kijkt Van de Velde vooral uit naar de uitbouw van Rigby & Peller in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Azië. In Nederland wordt het Lincherie-concept sterker in de markt gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.