Jaarresultaten Kering lijden onder terugval Gucci | RetailDetail

Jaarresultaten Kering lijden onder terugval Gucci

Jaarresultaten Kering lijden onder terugval Gucci

Gucci, hét luxemerk van het Franse Kering, ziet zijn verkoop voor het eerst sinds lang dalen. Voeg daar de kosten bij voor de herlancering van sportdochter Puma én de negatieve wisselkoerseffecten, en de rekening is gauw gemaakt.

Al tweede jaar op rij minder goed

Net als vorig jaar moest Kering, moederbedrijf van onder meer luxemerk Gucci en sportmerk Puma, opnieuw minder goede resultaten voorleggen. De omzet ging er nog wel met 4% op vooruit tot 10 miljard euro, maar de dure herlancering van Puma, de tegenvallende prestatie van Gucci en vooral negatieve wisselkoerseffecten drukten serieus op de nettowinst: die klokte af op 1,18 miljard euro (-4,4%).

 

Gucci, goed voor een derde van de totale omzet van Kering, moest in 2014 voor het eerst in jaren gas terugnemen: het luxemerk zag zijn verkoop met 1,8% dalen tot 3,5 miljard euro (-1,1% op vergelijkbare basis), voornamelijk als gevolg van de oktoberopstand in Hongkong. De winstmarge zakte terug van 31,8% in 2013 tot 30,2% in 2014.

 

Wel waren er tekenen van beterschap naarmate het jaareinde naderde: de luxepoot van Kering kon het jaar alsnog afsluiten met een groei van +6% dankzij de goede prestaties van Bottega Veneta (+11,3%) en Yves Saint Laurent (+27%).

 

Inzake Puma, dat gisteren al met jaarresultaten kwam, maakt Kering zich sterk dat "het einde van de tunnel in zicht is na een scharnierjaar". Dankzij de dynamiek van de andere sportmerken (Volcom en Electric) kon de totale Sport & Lifestyle-tak het verlies in 2014 beperken tot -0,1%; het jaar voordien was er nog een daling met -8%.

 

Voor 2015 toont Kering-topman François-Henri Pinault zich alvast "vol vertrouwen in de capaciteiten van de groep om een aanhoudende rendabele groei te verzekeren".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Juttu steekt de taalgrens over

13/02/2018

Juttu, de zusterketen van A.S. Adventure, is klaar om heel België te veroveren. Na winkels in Antwerpen, Roeselare en Brugge komt er volgende maand een vestiging in Brussel en een Franstalige webshop. Ook Gent krijgt binnenkort een eigen vestiging.

Back to top