Japanse Uniqlo begin volgend jaar naar Duitsland

Japanse Uniqlo begin volgend jaar naar Duitsland
De Japanse modeketen Uniqlo strijkt begin volgend jaar neer in Duitsland. De eerste vestiging komt in Berlijn en zal meteen 2.500 m² groot zijn.

Internationale expansie

Na Groot-Brittannië (waar de eerste vestiging in 2001 opende in Londen) en na Frankrijk (in 2007 in Parijs) start Uniqlo nu ook de verovering van Duitsland. Begin volgend jaar opent het Japanse modemerk in Berlijn een flagshipstore van 2.500 m². Die komt in de Tauentzienstraße, het verlengde van de populaire winkelstraat Kurfürstendamm.

 

Volgens Bernd Hauptkorn, sinds vorige zomer verantwoordelijk voor de expansie van Uniqlo in Europa, is Berlijn de ideale uitvalsbasis voor nog meer winkels in andere Duitse grootsteden. Het is immers een trendgevoelige en modebewuste stad met cultuur en veel toeristen.

 

Bijna 10 miljard euro omzet

Het Japanse modemerk, eigendom van Fast Retailing, is vandaag al met meer dan 1.200 filialen actief in zo'n 14 landen en specialiseert zich in betaalbare basics zoals T-shirts, ondergoed, jurken, broeken en jassen. De groep werkt creatief vaak samen met grote buitenlandse namen.

 

Met succes, want Fast Retailing realiseerde vorig jaar een omzet van bijna 10 miljard euro, een operationele marge van 14% en een nettowinst van 824 miljoen euro.

 

De Japanse groep profileert zich meer en meer als een te duchten concurrent voor Inditex (Zara) en H&M: terwijl die concurrenten de voorbije vijf jaar hun verkoop verdubbelden, verdrievoudigde de Uniqlo-moeder haar omzet, vooral via nieuwe winkels. Met bijna 10 miljard euro omzet komen de Japanners intussen al aardig in de buurt van de 12 miljard euro die de Amerikaanse concurrent Gap vorig jaar omzette.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

Veritas innoveert en verjongt

26/09/2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

“United Brands herstructureert en investeert”

26/09/2017

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Back to top