Japanse Uniqlo begin volgend jaar naar Duitsland

Japanse Uniqlo begin volgend jaar naar Duitsland
De Japanse modeketen Uniqlo strijkt begin volgend jaar neer in Duitsland. De eerste vestiging komt in Berlijn en zal meteen 2.500 m² groot zijn.

Internationale expansie

Na Groot-Brittannië (waar de eerste vestiging in 2001 opende in Londen) en na Frankrijk (in 2007 in Parijs) start Uniqlo nu ook de verovering van Duitsland. Begin volgend jaar opent het Japanse modemerk in Berlijn een flagshipstore van 2.500 m². Die komt in de Tauentzienstraße, het verlengde van de populaire winkelstraat Kurfürstendamm.

 

Volgens Bernd Hauptkorn, sinds vorige zomer verantwoordelijk voor de expansie van Uniqlo in Europa, is Berlijn de ideale uitvalsbasis voor nog meer winkels in andere Duitse grootsteden. Het is immers een trendgevoelige en modebewuste stad met cultuur en veel toeristen.

 

Bijna 10 miljard euro omzet

Het Japanse modemerk, eigendom van Fast Retailing, is vandaag al met meer dan 1.200 filialen actief in zo'n 14 landen en specialiseert zich in betaalbare basics zoals T-shirts, ondergoed, jurken, broeken en jassen. De groep werkt creatief vaak samen met grote buitenlandse namen.

 

Met succes, want Fast Retailing realiseerde vorig jaar een omzet van bijna 10 miljard euro, een operationele marge van 14% en een nettowinst van 824 miljoen euro.

 

De Japanse groep profileert zich meer en meer als een te duchten concurrent voor Inditex (Zara) en H&M: terwijl die concurrenten de voorbije vijf jaar hun verkoop verdubbelden, verdrievoudigde de Uniqlo-moeder haar omzet, vooral via nieuwe winkels. Met bijna 10 miljard euro omzet komen de Japanners intussen al aardig in de buurt van de 12 miljard euro die de Amerikaanse concurrent Gap vorig jaar omzette.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top