Japanse Uniqlo begin volgend jaar naar Duitsland | RetailDetail

Japanse Uniqlo begin volgend jaar naar Duitsland

Japanse Uniqlo begin volgend jaar naar Duitsland
De Japanse modeketen Uniqlo strijkt begin volgend jaar neer in Duitsland. De eerste vestiging komt in Berlijn en zal meteen 2.500 m² groot zijn.

Internationale expansie

Na Groot-Brittannië (waar de eerste vestiging in 2001 opende in Londen) en na Frankrijk (in 2007 in Parijs) start Uniqlo nu ook de verovering van Duitsland. Begin volgend jaar opent het Japanse modemerk in Berlijn een flagshipstore van 2.500 m². Die komt in de Tauentzienstraße, het verlengde van de populaire winkelstraat Kurfürstendamm.

 

Volgens Bernd Hauptkorn, sinds vorige zomer verantwoordelijk voor de expansie van Uniqlo in Europa, is Berlijn de ideale uitvalsbasis voor nog meer winkels in andere Duitse grootsteden. Het is immers een trendgevoelige en modebewuste stad met cultuur en veel toeristen.

 

Bijna 10 miljard euro omzet

Het Japanse modemerk, eigendom van Fast Retailing, is vandaag al met meer dan 1.200 filialen actief in zo'n 14 landen en specialiseert zich in betaalbare basics zoals T-shirts, ondergoed, jurken, broeken en jassen. De groep werkt creatief vaak samen met grote buitenlandse namen.

 

Met succes, want Fast Retailing realiseerde vorig jaar een omzet van bijna 10 miljard euro, een operationele marge van 14% en een nettowinst van 824 miljoen euro.

 

De Japanse groep profileert zich meer en meer als een te duchten concurrent voor Inditex (Zara) en H&M: terwijl die concurrenten de voorbije vijf jaar hun verkoop verdubbelden, verdrievoudigde de Uniqlo-moeder haar omzet, vooral via nieuwe winkels. Met bijna 10 miljard euro omzet komen de Japanners intussen al aardig in de buurt van de 12 miljard euro die de Amerikaanse concurrent Gap vorig jaar omzette.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Peek & Cloppenburg sluit in Wijnegem Shopping Center

14/06/2018

Multimerkketen Peek & Cloppenburg sluit op 14 juli haar vestiging in Wijnegem Shopping Center: alle veertig medewerkers verliezen hun job. De winkel op de Antwerpse Meir blijft als laatste Belgische vestiging open.