Japanse Uniqlo begin volgend jaar naar Duitsland

Japanse Uniqlo begin volgend jaar naar Duitsland
De Japanse modeketen Uniqlo strijkt begin volgend jaar neer in Duitsland. De eerste vestiging komt in Berlijn en zal meteen 2.500 m² groot zijn.

Internationale expansie

Na Groot-Brittannië (waar de eerste vestiging in 2001 opende in Londen) en na Frankrijk (in 2007 in Parijs) start Uniqlo nu ook de verovering van Duitsland. Begin volgend jaar opent het Japanse modemerk in Berlijn een flagshipstore van 2.500 m². Die komt in de Tauentzienstraße, het verlengde van de populaire winkelstraat Kurfürstendamm.

 

Volgens Bernd Hauptkorn, sinds vorige zomer verantwoordelijk voor de expansie van Uniqlo in Europa, is Berlijn de ideale uitvalsbasis voor nog meer winkels in andere Duitse grootsteden. Het is immers een trendgevoelige en modebewuste stad met cultuur en veel toeristen.

 

Bijna 10 miljard euro omzet

Het Japanse modemerk, eigendom van Fast Retailing, is vandaag al met meer dan 1.200 filialen actief in zo'n 14 landen en specialiseert zich in betaalbare basics zoals T-shirts, ondergoed, jurken, broeken en jassen. De groep werkt creatief vaak samen met grote buitenlandse namen.

 

Met succes, want Fast Retailing realiseerde vorig jaar een omzet van bijna 10 miljard euro, een operationele marge van 14% en een nettowinst van 824 miljoen euro.

 

De Japanse groep profileert zich meer en meer als een te duchten concurrent voor Inditex (Zara) en H&M: terwijl die concurrenten de voorbije vijf jaar hun verkoop verdubbelden, verdrievoudigde de Uniqlo-moeder haar omzet, vooral via nieuwe winkels. Met bijna 10 miljard euro omzet komen de Japanners intussen al aardig in de buurt van de 12 miljard euro die de Amerikaanse concurrent Gap vorig jaar omzette.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top