JBC huldigt nieuw hoofdkantoor in | RetailDetail

JBC huldigt nieuw hoofdkantoor in

JBC huldigt nieuw hoofdkantoor in

Moderetailer JBC huldigde vandaag feestelijk zijn gloednieuwe hoofdkantoor in het Limburgse Houthalen-Helchteren in. Het kantoorgebouw beslaat een totale vloeroppervlakte van 12.289 m² en telt 226 werkplekken.

Daglicht en flexibele ruimtes

Begin februari 2012 begon JBC met de bouw van een nieuwe hoofdzetel op het industrieterrein Centrum-Zuid in Houthalen-Helchteren, omdat de vorige locatie uit zijn voegen aan het barsten was. “Hoe meer medewerkers er kwamen, hoe dieper in het gebouw er bovendien bureaus moesten worden bijgemaakt en hoe donkerder de werkplekken werden”, licht mede-eigenares Ann Claes toe.

 

In het nieuwe gebouw werd daarom bewust gekozen voor veel glas, veel hout en veel open en flexibele ruimtes. “De bedoeling is een inspirerende plek te creëren met veel daglicht, zeker voor ons creatief team. Zij zitten dan ook op de derde en hoogste verdieping met een ruim overzicht op het landschap”, klinkt het in Houthalen.

 

Ook nieuw is dat er voor het ontwerpteam aparte, flexibele vergaderlokalen zijn voorzien, waar zij ongestoord kunnen samenzitten en bijvoorbeeld stoffen en moodboards kunnen laten liggen.

 

Deel van de ‘employer branding’

Dat de werkomgeving een belangrijk aspect is van de ‘employer branding’ van een bedrijf, heeft het directieteam van de kledingketen goed begrepen. “Voor de cafetaria hebben we alle medewerkers zelf oude stoelen laten meebrengen. Er zijn zo in totaal 284 houten stoelen ingezameld. Die hebben we allemaal wit gespoten en vormen nu een leuk, huiselijk geheel”, vertelt Ann Claes nog.

 

Ook met de sterke vrouwelijke aanwezigheid in het kantoor wordt rekening gehouden: “Zowat 80% van onze medewerkers zijn vrouwen. We zijn daarom aan het bekijken hoe we gezinsvriendelijke diensten kunnen integreren, zoals samenwerken met een strijkdienst die de strijk hier komt ophalen en weer aflevert.”

 

Mayerline blijft in Brussel

Op het Limburgse hoofdkantoor zijn wel enkel de medewerkers van de JBC-formule gehuisvest, de medewerkers van het recent overgenomen Mayerline behouden hun eigen hoofdkantoor in Brussel. Het is volgens Ann Claes ook niet de bedoeling om daar verandering in te brengen: “We willen dat elke keten zijn identiteit behoudt. Op dit moment is er nog geen uitwisseling tussen beide concepten; eerst wil ik goed bekijken hoe Mayerline functioneert. Er is geen sprake van daar onze visie te gaan opleggen. Wel hoop ik van elkaar te kunnen leren.”

 

De opening van het nieuwe kantoorgebouw – de eigenlijke verhuis gebeurde al op 6 september – gaat gepaard met een feest voor zakenpartners vandaag en met een familiedag aanstaande zondag, waarbij de medewerkers hun nieuwe werkplek kunnen tonen aan hun familie. Met de constructie van het gebouw ging een totale investering van zo’n 16 miljoen euro gemoeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.