JBC huldigt nieuw hoofdkantoor in

JBC huldigt nieuw hoofdkantoor in

Moderetailer JBC huldigde vandaag feestelijk zijn gloednieuwe hoofdkantoor in het Limburgse Houthalen-Helchteren in. Het kantoorgebouw beslaat een totale vloeroppervlakte van 12.289 m² en telt 226 werkplekken.

Daglicht en flexibele ruimtes

Begin februari 2012 begon JBC met de bouw van een nieuwe hoofdzetel op het industrieterrein Centrum-Zuid in Houthalen-Helchteren, omdat de vorige locatie uit zijn voegen aan het barsten was. “Hoe meer medewerkers er kwamen, hoe dieper in het gebouw er bovendien bureaus moesten worden bijgemaakt en hoe donkerder de werkplekken werden”, licht mede-eigenares Ann Claes toe.

 

In het nieuwe gebouw werd daarom bewust gekozen voor veel glas, veel hout en veel open en flexibele ruimtes. “De bedoeling is een inspirerende plek te creëren met veel daglicht, zeker voor ons creatief team. Zij zitten dan ook op de derde en hoogste verdieping met een ruim overzicht op het landschap”, klinkt het in Houthalen.

 

Ook nieuw is dat er voor het ontwerpteam aparte, flexibele vergaderlokalen zijn voorzien, waar zij ongestoord kunnen samenzitten en bijvoorbeeld stoffen en moodboards kunnen laten liggen.

 

Deel van de ‘employer branding’

Dat de werkomgeving een belangrijk aspect is van de ‘employer branding’ van een bedrijf, heeft het directieteam van de kledingketen goed begrepen. “Voor de cafetaria hebben we alle medewerkers zelf oude stoelen laten meebrengen. Er zijn zo in totaal 284 houten stoelen ingezameld. Die hebben we allemaal wit gespoten en vormen nu een leuk, huiselijk geheel”, vertelt Ann Claes nog.

 

Ook met de sterke vrouwelijke aanwezigheid in het kantoor wordt rekening gehouden: “Zowat 80% van onze medewerkers zijn vrouwen. We zijn daarom aan het bekijken hoe we gezinsvriendelijke diensten kunnen integreren, zoals samenwerken met een strijkdienst die de strijk hier komt ophalen en weer aflevert.”

 

Mayerline blijft in Brussel

Op het Limburgse hoofdkantoor zijn wel enkel de medewerkers van de JBC-formule gehuisvest, de medewerkers van het recent overgenomen Mayerline behouden hun eigen hoofdkantoor in Brussel. Het is volgens Ann Claes ook niet de bedoeling om daar verandering in te brengen: “We willen dat elke keten zijn identiteit behoudt. Op dit moment is er nog geen uitwisseling tussen beide concepten; eerst wil ik goed bekijken hoe Mayerline functioneert. Er is geen sprake van daar onze visie te gaan opleggen. Wel hoop ik van elkaar te kunnen leren.”

 

De opening van het nieuwe kantoorgebouw – de eigenlijke verhuis gebeurde al op 6 september – gaat gepaard met een feest voor zakenpartners vandaag en met een familiedag aanstaande zondag, waarbij de medewerkers hun nieuwe werkplek kunnen tonen aan hun familie. Met de constructie van het gebouw ging een totale investering van zo’n 16 miljoen euro gemoeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top