JBC treedt toe tot de Fair Wear Foundation

JBC treedt toe tot de Fair Wear Foundation

Modeketen JBC is toegetreden tot de Fair Wear Foundation, de organisatie die productiefabrieken controleert en kledingbedrijven begeleidt in hun proces naar 'schonere' kleren.

Eerder ook al Bangladesh Akkoord ondertekend

Na Bel&Bo in december vorig jaar is nu dus een tweede écht grote Belgische moderetailer toegetreden tot de Fair Wear Foundation. "De toetreding van JBC is goed nieuws voor consumenten in België én voor kledingarbeid(st)ers in de productielanden", zegt Sara Ceustermans, coördinator van de Schone Kleren Campagne.

 

"Verbetering van arbeidsomstandigheden is een complexe problematiek en JBC is er daarom ook van overtuigd dat gezamenlijke initiatieven, die over landen heen ondernomen worden met alle betrokken stakeholders, meer daadkracht hebben en zo ook dingen op grotere schaal kunnen verwezenlijken. JBC heeft dan ook de beslissing genomen om aan te sluiten bij de Fair Wear Foundation (FWF), een belangenorganisatie waarin zowel bedrijven als vakbonden en NGO's samenwerken", zo meldt de retailer op zijn website.

 

JBC is hiermee niet aan zijn proefstuk toe: in 2013 ondertekende de groep als enige Belgische retailer het Bangladesh Akkoord voor veiligere fabrieken. Dat kwam tot stand na de instorting van het Rana Plaza-complex op 24 april 2013. Sterk aan dat akkoord is dat kledingbedrijven en vakbonden samen in het bestuur zitten, voorgezeten door de Internationale Arbeidsorganisatie. Bovendien is het bindend en vijf jaar geldig.

 

De kledingbedrijven die het akkoord ondertekenen, moeten mee garant staan voor de financiering van de nodige renovaties. Hoewel JBC maar in een beperkt aantal fabrieken in Bangladesh kleding laat produceren, nemen ze een coördinerende rol op voor het akkoord in enkele fabrieken.

 

België nog 'ondervertegenwoordigd'

Met de toetreding van JBC zijn er nu zes Belgische bedrijven lid van de Fair Wear Foundation: JBC, Bel&Bo, Mayerline, ACP Promo- en Werkkledij, Stanley & Stella en The Cotton Group (B&C).

 

"In vergelijking met onze buurlanden is het aanbod aan kleren geproduceerd in goede arbeidsomstandigheden in België beperkt. Consumenten snakken naar meer informatie over de herkomst van de kledij die ze kopen en de omstandigheden waarin ze gemaakt zijn. Hopelijk kan het voorbeeld van JBC andere Belgische kledingmerken en -ketens inspireren", zegt Ceustermans nog.

 

Bij FWF zijn intussen 80 bedrijven aangesloten die samen 120 merken vertegenwoordigen en hun producten verkopen via meer dan 20.000 vestigingen in ruim 80 landen wereldwijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top