JBC treedt toe tot de Fair Wear Foundation

JBC treedt toe tot de Fair Wear Foundation

Modeketen JBC is toegetreden tot de Fair Wear Foundation, de organisatie die productiefabrieken controleert en kledingbedrijven begeleidt in hun proces naar 'schonere' kleren.

Eerder ook al Bangladesh Akkoord ondertekend

Na Bel&Bo in december vorig jaar is nu dus een tweede écht grote Belgische moderetailer toegetreden tot de Fair Wear Foundation. "De toetreding van JBC is goed nieuws voor consumenten in België én voor kledingarbeid(st)ers in de productielanden", zegt Sara Ceustermans, coördinator van de Schone Kleren Campagne.

 

"Verbetering van arbeidsomstandigheden is een complexe problematiek en JBC is er daarom ook van overtuigd dat gezamenlijke initiatieven, die over landen heen ondernomen worden met alle betrokken stakeholders, meer daadkracht hebben en zo ook dingen op grotere schaal kunnen verwezenlijken. JBC heeft dan ook de beslissing genomen om aan te sluiten bij de Fair Wear Foundation (FWF), een belangenorganisatie waarin zowel bedrijven als vakbonden en NGO's samenwerken", zo meldt de retailer op zijn website.

 

JBC is hiermee niet aan zijn proefstuk toe: in 2013 ondertekende de groep als enige Belgische retailer het Bangladesh Akkoord voor veiligere fabrieken. Dat kwam tot stand na de instorting van het Rana Plaza-complex op 24 april 2013. Sterk aan dat akkoord is dat kledingbedrijven en vakbonden samen in het bestuur zitten, voorgezeten door de Internationale Arbeidsorganisatie. Bovendien is het bindend en vijf jaar geldig.

 

De kledingbedrijven die het akkoord ondertekenen, moeten mee garant staan voor de financiering van de nodige renovaties. Hoewel JBC maar in een beperkt aantal fabrieken in Bangladesh kleding laat produceren, nemen ze een coördinerende rol op voor het akkoord in enkele fabrieken.

 

België nog 'ondervertegenwoordigd'

Met de toetreding van JBC zijn er nu zes Belgische bedrijven lid van de Fair Wear Foundation: JBC, Bel&Bo, Mayerline, ACP Promo- en Werkkledij, Stanley & Stella en The Cotton Group (B&C).

 

"In vergelijking met onze buurlanden is het aanbod aan kleren geproduceerd in goede arbeidsomstandigheden in België beperkt. Consumenten snakken naar meer informatie over de herkomst van de kledij die ze kopen en de omstandigheden waarin ze gemaakt zijn. Hopelijk kan het voorbeeld van JBC andere Belgische kledingmerken en -ketens inspireren", zegt Ceustermans nog.

 

Bij FWF zijn intussen 80 bedrijven aangesloten die samen 120 merken vertegenwoordigen en hun producten verkopen via meer dan 20.000 vestigingen in ruim 80 landen wereldwijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top