JBC treedt toe tot de Fair Wear Foundation

JBC treedt toe tot de Fair Wear Foundation

Modeketen JBC is toegetreden tot de Fair Wear Foundation, de organisatie die productiefabrieken controleert en kledingbedrijven begeleidt in hun proces naar 'schonere' kleren.

Eerder ook al Bangladesh Akkoord ondertekend

Na Bel&Bo in december vorig jaar is nu dus een tweede écht grote Belgische moderetailer toegetreden tot de Fair Wear Foundation. "De toetreding van JBC is goed nieuws voor consumenten in België én voor kledingarbeid(st)ers in de productielanden", zegt Sara Ceustermans, coördinator van de Schone Kleren Campagne.

 

"Verbetering van arbeidsomstandigheden is een complexe problematiek en JBC is er daarom ook van overtuigd dat gezamenlijke initiatieven, die over landen heen ondernomen worden met alle betrokken stakeholders, meer daadkracht hebben en zo ook dingen op grotere schaal kunnen verwezenlijken. JBC heeft dan ook de beslissing genomen om aan te sluiten bij de Fair Wear Foundation (FWF), een belangenorganisatie waarin zowel bedrijven als vakbonden en NGO's samenwerken", zo meldt de retailer op zijn website.

 

JBC is hiermee niet aan zijn proefstuk toe: in 2013 ondertekende de groep als enige Belgische retailer het Bangladesh Akkoord voor veiligere fabrieken. Dat kwam tot stand na de instorting van het Rana Plaza-complex op 24 april 2013. Sterk aan dat akkoord is dat kledingbedrijven en vakbonden samen in het bestuur zitten, voorgezeten door de Internationale Arbeidsorganisatie. Bovendien is het bindend en vijf jaar geldig.

 

De kledingbedrijven die het akkoord ondertekenen, moeten mee garant staan voor de financiering van de nodige renovaties. Hoewel JBC maar in een beperkt aantal fabrieken in Bangladesh kleding laat produceren, nemen ze een coördinerende rol op voor het akkoord in enkele fabrieken.

 

België nog 'ondervertegenwoordigd'

Met de toetreding van JBC zijn er nu zes Belgische bedrijven lid van de Fair Wear Foundation: JBC, Bel&Bo, Mayerline, ACP Promo- en Werkkledij, Stanley & Stella en The Cotton Group (B&C).

 

"In vergelijking met onze buurlanden is het aanbod aan kleren geproduceerd in goede arbeidsomstandigheden in België beperkt. Consumenten snakken naar meer informatie over de herkomst van de kledij die ze kopen en de omstandigheden waarin ze gemaakt zijn. Hopelijk kan het voorbeeld van JBC andere Belgische kledingmerken en -ketens inspireren", zegt Ceustermans nog.

 

Bij FWF zijn intussen 80 bedrijven aangesloten die samen 120 merken vertegenwoordigen en hun producten verkopen via meer dan 20.000 vestigingen in ruim 80 landen wereldwijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

Veritas innoveert en verjongt

26/09/2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

“United Brands herstructureert en investeert”

26/09/2017

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Back to top