JBC treedt toe tot de Fair Wear Foundation | RetailDetail

JBC treedt toe tot de Fair Wear Foundation

JBC treedt toe tot de Fair Wear Foundation

Modeketen JBC is toegetreden tot de Fair Wear Foundation, de organisatie die productiefabrieken controleert en kledingbedrijven begeleidt in hun proces naar 'schonere' kleren.

Eerder ook al Bangladesh Akkoord ondertekend

Na Bel&Bo in december vorig jaar is nu dus een tweede écht grote Belgische moderetailer toegetreden tot de Fair Wear Foundation. "De toetreding van JBC is goed nieuws voor consumenten in België én voor kledingarbeid(st)ers in de productielanden", zegt Sara Ceustermans, coördinator van de Schone Kleren Campagne.

 

"Verbetering van arbeidsomstandigheden is een complexe problematiek en JBC is er daarom ook van overtuigd dat gezamenlijke initiatieven, die over landen heen ondernomen worden met alle betrokken stakeholders, meer daadkracht hebben en zo ook dingen op grotere schaal kunnen verwezenlijken. JBC heeft dan ook de beslissing genomen om aan te sluiten bij de Fair Wear Foundation (FWF), een belangenorganisatie waarin zowel bedrijven als vakbonden en NGO's samenwerken", zo meldt de retailer op zijn website.

 

JBC is hiermee niet aan zijn proefstuk toe: in 2013 ondertekende de groep als enige Belgische retailer het Bangladesh Akkoord voor veiligere fabrieken. Dat kwam tot stand na de instorting van het Rana Plaza-complex op 24 april 2013. Sterk aan dat akkoord is dat kledingbedrijven en vakbonden samen in het bestuur zitten, voorgezeten door de Internationale Arbeidsorganisatie. Bovendien is het bindend en vijf jaar geldig.

 

De kledingbedrijven die het akkoord ondertekenen, moeten mee garant staan voor de financiering van de nodige renovaties. Hoewel JBC maar in een beperkt aantal fabrieken in Bangladesh kleding laat produceren, nemen ze een coördinerende rol op voor het akkoord in enkele fabrieken.

 

België nog 'ondervertegenwoordigd'

Met de toetreding van JBC zijn er nu zes Belgische bedrijven lid van de Fair Wear Foundation: JBC, Bel&Bo, Mayerline, ACP Promo- en Werkkledij, Stanley & Stella en The Cotton Group (B&C).

 

"In vergelijking met onze buurlanden is het aanbod aan kleren geproduceerd in goede arbeidsomstandigheden in België beperkt. Consumenten snakken naar meer informatie over de herkomst van de kledij die ze kopen en de omstandigheden waarin ze gemaakt zijn. Hopelijk kan het voorbeeld van JBC andere Belgische kledingmerken en -ketens inspireren", zegt Ceustermans nog.

 

Bij FWF zijn intussen 80 bedrijven aangesloten die samen 120 merken vertegenwoordigen en hun producten verkopen via meer dan 20.000 vestigingen in ruim 80 landen wereldwijd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.