JBC trekt naar Duitsland | RetailDetail

JBC trekt naar Duitsland

JBC trekt naar Duitsland

Volgende week opent JBC in het Duitse Wuppertal een eerste van minstens vijf eigen winkels met kinderkleding. "We geloven dat de Duitsers ons niveau van kwaliteit en afwerking wel zullen waarderen", zegt topman Bart Claes.

Eigen kinderkledingwinkels

Bart Claes wachtte met de bekendmaking van zijn Duitse plannen tot Vlaams minister-president Kris Peeters gisteravond in Houthalen was aangekomen om er het gloednieuwe hoofdkantoor officieel in te huldigen. "We zijn wat de kinderkleding betreft al marktleider in België", zei een trotse CEO.

 

"Intussen hebben we ook drie winkels waar we uitsluitend kinderkleding verkopen, en die doen het erg goed. Vandaar dat we het concept nu ook in Duitsland gaan uitrollen." De eerste JBC kids opende in 2011 in Knokke; intussen is er ook eentje in het Waasland Shopping Center (Sint-Niklaas) en in Bertrange (Luxemburg).

 

De Duitse primeur is voor Wuppertal (Noordrijn-Westfalen). "Het plan is om in deze regio binnen het jaar minstens vijf winkels te openen. Daarna kunnen we een evaluatie maken van onze Duitse aanwezigheid. In tegenstelling tot bijvoorbeeld in Nederland, waar de prijs erg belangrijk is, hechten Duitse klanten ook veel belang aan kwaliteit en afwerking. We geloven dat zij daarom interesse zullen hebben in JBC."

 

6,5 miljoen euro voor nieuw magazijn

Eerstdaags start JBC trouwens ook met de bouw van een nieuw magazijn op industrieterrein Centrum Zuid in Houthalen-Helchteren. "Hiermee geven we een antwoord op het gebrek aan capaciteit waar we nu al mee kampen, en anticiperen we bovendien op de groei die we op termijn verwachten."

 

"Het geeft ons ook de kans om ons machinepark voor de automatische stockage, sortering en orderpicking te updaten volgens de recentste technologie", zegt CEO Bart Claes. In totaal is met dit project een investering van 6,5 miljoen euro gemoeid. "Eens de werken zijn afgerond - en we mikken daarvoor op het einde van 2014 - zal JBC op dit industrieterrein zo'n 50.000 m² aan ruimte in beslag nemen", aldus nog Claes.

 

Master Marketeer

En er is vandaag nóg een reden tot feesten bij de familie Claes: vanavond treedt Bart Claes namelijk officieel toe tot het selecte clubje van Master Marketeers, een eretitel die de Stichting Marketing uitreikt aan mensen die "het marketingvak uitstraling geven en een voorbeeld zijn voor jongere collega's".

 

Acht jaar geleden was Claes bijna verkozen tot Marketeer van het Jaar. "Dat was wat vroeg. Nu heb ik meer kilometers op de teller en kan JBC meer successen voorleggen. Niet die ene spectaculaire verkoopstunt, maar een volgehouden parcours", zegt de laureaat in De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top