JBC trekt naar Duitsland | RetailDetail

JBC trekt naar Duitsland

JBC trekt naar Duitsland

Volgende week opent JBC in het Duitse Wuppertal een eerste van minstens vijf eigen winkels met kinderkleding. "We geloven dat de Duitsers ons niveau van kwaliteit en afwerking wel zullen waarderen", zegt topman Bart Claes.

Eigen kinderkledingwinkels

Bart Claes wachtte met de bekendmaking van zijn Duitse plannen tot Vlaams minister-president Kris Peeters gisteravond in Houthalen was aangekomen om er het gloednieuwe hoofdkantoor officieel in te huldigen. "We zijn wat de kinderkleding betreft al marktleider in België", zei een trotse CEO.

 

"Intussen hebben we ook drie winkels waar we uitsluitend kinderkleding verkopen, en die doen het erg goed. Vandaar dat we het concept nu ook in Duitsland gaan uitrollen." De eerste JBC kids opende in 2011 in Knokke; intussen is er ook eentje in het Waasland Shopping Center (Sint-Niklaas) en in Bertrange (Luxemburg).

 

De Duitse primeur is voor Wuppertal (Noordrijn-Westfalen). "Het plan is om in deze regio binnen het jaar minstens vijf winkels te openen. Daarna kunnen we een evaluatie maken van onze Duitse aanwezigheid. In tegenstelling tot bijvoorbeeld in Nederland, waar de prijs erg belangrijk is, hechten Duitse klanten ook veel belang aan kwaliteit en afwerking. We geloven dat zij daarom interesse zullen hebben in JBC."

 

6,5 miljoen euro voor nieuw magazijn

Eerstdaags start JBC trouwens ook met de bouw van een nieuw magazijn op industrieterrein Centrum Zuid in Houthalen-Helchteren. "Hiermee geven we een antwoord op het gebrek aan capaciteit waar we nu al mee kampen, en anticiperen we bovendien op de groei die we op termijn verwachten."

 

"Het geeft ons ook de kans om ons machinepark voor de automatische stockage, sortering en orderpicking te updaten volgens de recentste technologie", zegt CEO Bart Claes. In totaal is met dit project een investering van 6,5 miljoen euro gemoeid. "Eens de werken zijn afgerond - en we mikken daarvoor op het einde van 2014 - zal JBC op dit industrieterrein zo'n 50.000 m² aan ruimte in beslag nemen", aldus nog Claes.

 

Master Marketeer

En er is vandaag nóg een reden tot feesten bij de familie Claes: vanavond treedt Bart Claes namelijk officieel toe tot het selecte clubje van Master Marketeers, een eretitel die de Stichting Marketing uitreikt aan mensen die "het marketingvak uitstraling geven en een voorbeeld zijn voor jongere collega's".

 

Acht jaar geleden was Claes bijna verkozen tot Marketeer van het Jaar. "Dat was wat vroeg. Nu heb ik meer kilometers op de teller en kan JBC meer successen voorleggen. Niet die ene spectaculaire verkoopstunt, maar een volgehouden parcours", zegt de laureaat in De Standaard.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.