JBC volgt ruim 17 miljoen kledingstukken via RFID

JBC volgt ruim 17 miljoen kledingstukken via RFID

Dankzij RFID is kledingketen JBC nu in staat om zijn hele 'supply chain', van bij het productieatelier over het distributiecenter tot in elk van zijn 144 boetieks, nauwkeurig te volgen. Het gaat dan al gauw om zo'n 17 miljoen kledingstukken per jaar.

Stockoptimalisatie is must voor omnichannel

Door volop in te zetten op RFID, voluit radio-frequency identification, is kledingketen JBC erin geslaagd continu een accurate kijk te krijgen op zijn voorraden, niet alleen op wat er in zijn distributiecentrum ligt maar ook op wat er in elk van zijn 114 vestigingen in België, Luxemburg en Duitsland in de rekken hangt.

 

Tegelijk kan de retailer alle bestellingen volgen die nog onderweg zijn van bij zijn ruim 100 producenten wereldwijd en zelfs de retourzendingen van de online bestellingen in kaart brengen. Voor dat technisch hoogstandje ging JBC in zee met Checkpoint Systems.

 

"We kunnen nu zowel de hoeveelheid als de locatie nagaan van meer dan 17 miljoen items in voorraad, wat ons de mogelijkheid biedt om in de toekomst onze omnichannel initiatieven met vertrouwen uit te bouwen", zegt Fred Tielens, logistiek manager bij JBC. Tegelijk krijgen online shoppers ook een heel precies beeld van welke stukken er nog in welke maten voorradig zijn, en dat is voor een fast-fashion retailer als JBC cruciaal.

 

"Bovendien kan RFID in de toekomst ook helpen bij het meten van de impact van promoties en zelfs bij het formuleren van suggesties op maat van elke klant. Zo zullen we onze klanten nog beter kunnen begeleiden van bij de start van het aankoopproces tot aan de finish, ongeacht of de klant nu online dan wel in een van onze winkels shopt", aldus nog Fred Tielens.

 

Dankzij dit systeem doet elk van de 144 winkels eigenlijk dienst als een mini-DC, dat nu zowel online bestellingen als fysieke verkopen voor zijn rekening kan nemen. In het centrale distributiecentrum in Houthalen-Helchteren verifiëren zes RFID-tunnels van Checkpoint automatisch de binnenkomende leveringen en de uitgaande bestellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top