JBC volgt ruim 17 miljoen kledingstukken via RFID | RetailDetail

JBC volgt ruim 17 miljoen kledingstukken via RFID

JBC volgt ruim 17 miljoen kledingstukken via RFID

Dankzij RFID is kledingketen JBC nu in staat om zijn hele 'supply chain', van bij het productieatelier over het distributiecenter tot in elk van zijn 144 boetieks, nauwkeurig te volgen. Het gaat dan al gauw om zo'n 17 miljoen kledingstukken per jaar.

Stockoptimalisatie is must voor omnichannel

Door volop in te zetten op RFID, voluit radio-frequency identification, is kledingketen JBC erin geslaagd continu een accurate kijk te krijgen op zijn voorraden, niet alleen op wat er in zijn distributiecentrum ligt maar ook op wat er in elk van zijn 114 vestigingen in België, Luxemburg en Duitsland in de rekken hangt.

 

Tegelijk kan de retailer alle bestellingen volgen die nog onderweg zijn van bij zijn ruim 100 producenten wereldwijd en zelfs de retourzendingen van de online bestellingen in kaart brengen. Voor dat technisch hoogstandje ging JBC in zee met Checkpoint Systems.

 

"We kunnen nu zowel de hoeveelheid als de locatie nagaan van meer dan 17 miljoen items in voorraad, wat ons de mogelijkheid biedt om in de toekomst onze omnichannel initiatieven met vertrouwen uit te bouwen", zegt Fred Tielens, logistiek manager bij JBC. Tegelijk krijgen online shoppers ook een heel precies beeld van welke stukken er nog in welke maten voorradig zijn, en dat is voor een fast-fashion retailer als JBC cruciaal.

 

"Bovendien kan RFID in de toekomst ook helpen bij het meten van de impact van promoties en zelfs bij het formuleren van suggesties op maat van elke klant. Zo zullen we onze klanten nog beter kunnen begeleiden van bij de start van het aankoopproces tot aan de finish, ongeacht of de klant nu online dan wel in een van onze winkels shopt", aldus nog Fred Tielens.

 

Dankzij dit systeem doet elk van de 144 winkels eigenlijk dienst als een mini-DC, dat nu zowel online bestellingen als fysieke verkopen voor zijn rekening kan nemen. In het centrale distributiecentrum in Houthalen-Helchteren verifiëren zes RFID-tunnels van Checkpoint automatisch de binnenkomende leveringen en de uitgaande bestellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.