JBC volgt ruim 17 miljoen kledingstukken via RFID | RetailDetail

JBC volgt ruim 17 miljoen kledingstukken via RFID

JBC volgt ruim 17 miljoen kledingstukken via RFID

Dankzij RFID is kledingketen JBC nu in staat om zijn hele 'supply chain', van bij het productieatelier over het distributiecenter tot in elk van zijn 144 boetieks, nauwkeurig te volgen. Het gaat dan al gauw om zo'n 17 miljoen kledingstukken per jaar.

Stockoptimalisatie is must voor omnichannel

Door volop in te zetten op RFID, voluit radio-frequency identification, is kledingketen JBC erin geslaagd continu een accurate kijk te krijgen op zijn voorraden, niet alleen op wat er in zijn distributiecentrum ligt maar ook op wat er in elk van zijn 114 vestigingen in België, Luxemburg en Duitsland in de rekken hangt.

 

Tegelijk kan de retailer alle bestellingen volgen die nog onderweg zijn van bij zijn ruim 100 producenten wereldwijd en zelfs de retourzendingen van de online bestellingen in kaart brengen. Voor dat technisch hoogstandje ging JBC in zee met Checkpoint Systems.

 

"We kunnen nu zowel de hoeveelheid als de locatie nagaan van meer dan 17 miljoen items in voorraad, wat ons de mogelijkheid biedt om in de toekomst onze omnichannel initiatieven met vertrouwen uit te bouwen", zegt Fred Tielens, logistiek manager bij JBC. Tegelijk krijgen online shoppers ook een heel precies beeld van welke stukken er nog in welke maten voorradig zijn, en dat is voor een fast-fashion retailer als JBC cruciaal.

 

"Bovendien kan RFID in de toekomst ook helpen bij het meten van de impact van promoties en zelfs bij het formuleren van suggesties op maat van elke klant. Zo zullen we onze klanten nog beter kunnen begeleiden van bij de start van het aankoopproces tot aan de finish, ongeacht of de klant nu online dan wel in een van onze winkels shopt", aldus nog Fred Tielens.

 

Dankzij dit systeem doet elk van de 144 winkels eigenlijk dienst als een mini-DC, dat nu zowel online bestellingen als fysieke verkopen voor zijn rekening kan nemen. In het centrale distributiecentrum in Houthalen-Helchteren verifiëren zes RFID-tunnels van Checkpoint automatisch de binnenkomende leveringen en de uitgaande bestellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, waarvan de eerste vandaag de deuren opent in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

Back to top