JBC volgt ruim 17 miljoen kledingstukken via RFID

JBC volgt ruim 17 miljoen kledingstukken via RFID

Dankzij RFID is kledingketen JBC nu in staat om zijn hele 'supply chain', van bij het productieatelier over het distributiecenter tot in elk van zijn 144 boetieks, nauwkeurig te volgen. Het gaat dan al gauw om zo'n 17 miljoen kledingstukken per jaar.

Stockoptimalisatie is must voor omnichannel

Door volop in te zetten op RFID, voluit radio-frequency identification, is kledingketen JBC erin geslaagd continu een accurate kijk te krijgen op zijn voorraden, niet alleen op wat er in zijn distributiecentrum ligt maar ook op wat er in elk van zijn 114 vestigingen in België, Luxemburg en Duitsland in de rekken hangt.

 

Tegelijk kan de retailer alle bestellingen volgen die nog onderweg zijn van bij zijn ruim 100 producenten wereldwijd en zelfs de retourzendingen van de online bestellingen in kaart brengen. Voor dat technisch hoogstandje ging JBC in zee met Checkpoint Systems.

 

"We kunnen nu zowel de hoeveelheid als de locatie nagaan van meer dan 17 miljoen items in voorraad, wat ons de mogelijkheid biedt om in de toekomst onze omnichannel initiatieven met vertrouwen uit te bouwen", zegt Fred Tielens, logistiek manager bij JBC. Tegelijk krijgen online shoppers ook een heel precies beeld van welke stukken er nog in welke maten voorradig zijn, en dat is voor een fast-fashion retailer als JBC cruciaal.

 

"Bovendien kan RFID in de toekomst ook helpen bij het meten van de impact van promoties en zelfs bij het formuleren van suggesties op maat van elke klant. Zo zullen we onze klanten nog beter kunnen begeleiden van bij de start van het aankoopproces tot aan de finish, ongeacht of de klant nu online dan wel in een van onze winkels shopt", aldus nog Fred Tielens.

 

Dankzij dit systeem doet elk van de 144 winkels eigenlijk dienst als een mini-DC, dat nu zowel online bestellingen als fysieke verkopen voor zijn rekening kan nemen. In het centrale distributiecentrum in Houthalen-Helchteren verifiëren zes RFID-tunnels van Checkpoint automatisch de binnenkomende leveringen en de uitgaande bestellingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top