John Galliano creatief directeur bij Maison Martin Margiela

John Galliano creatief directeur bij Maison Martin Margiela

De ooit verguisde Britse ontwerper John Galliano wordt creatief directeur bij Maison Martin Margiela. Dat heeft het modehuis maandag zelf bekendgemaakt met een officiële mededeling. Galliano's eerste collectie voor MMM is voor januari, tijdens de coutureweek in Parijs.

Galliano vervangt 'halve Belg' Blazy

Het gerucht ging al een tijdje en werd almaar hardnekkiger tijdens de voorbije Parijse modeweek: John Galliano, het 'enfant terrible' van de modewereld, zou zijn comeback maken bij het van origine Belgische Maison Martin Margiela. Maandagochtend heeft Only The Brave, het Italiaanse bedrijf dat in 2002 een meerderheidsparticipatie bij MMM verwierf, het gerucht uiteindelijk officieel bevestigd.

 

"De groep OTB is opgetogen u te kunnen aankondigen dat John Galliano Maison Martin Margiela versterkt en er verantwoordelijk wordt voor de creatieve richting van het modehuis", zo begint het persbericht. "Ik kijk uit naar zijn terugkeer om de modedroom te creëren zoals enkel hij dat kan, en hoop dat hij hier zijn nieuwe thuis vindt", zo zei topman Renzo Rosso.

 

De komst van Galliano is slecht nieuws voor hoofdontwerper Matthieu Blazy (30), die enkele maanden geleden nog werd uitgeroepen tot de nieuwe ster aan het modefirmament. Volgens Women's Wear Daily zou de half-Belgische Blazy, een 'poulain' van Raf Simons, op 1 oktober het modehuis verlaten hebben.

 

Eerherstel voor 'enfant terrible' Galliano

Daarmee krijgt de 53-jarige Galliano eerherstel in de modewereld, na een zeer pijnlijke episode in 2011. Toen moest hij opkrassen bij het Franse Dior nadat er op het internet beelden waren verschenen waarin de ontwerper, duidelijk onder invloed van drank en medicijnen, racistische en antisemitische praat verkocht in Parijs.

 

Na een afkickperiode en psychologische begeleiding werkte Galliano in de luwte aan een terugkeer, onder meer bij Oscar de la Renta. Begin dit jaar dook de Brit ook even op voor een zijsprongetje bij de Russische parfumerieketen L'Etoile.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top