John Galliano creatief directeur bij Maison Martin Margiela

John Galliano creatief directeur bij Maison Martin Margiela

De ooit verguisde Britse ontwerper John Galliano wordt creatief directeur bij Maison Martin Margiela. Dat heeft het modehuis maandag zelf bekendgemaakt met een officiële mededeling. Galliano's eerste collectie voor MMM is voor januari, tijdens de coutureweek in Parijs.

Galliano vervangt 'halve Belg' Blazy

Het gerucht ging al een tijdje en werd almaar hardnekkiger tijdens de voorbije Parijse modeweek: John Galliano, het 'enfant terrible' van de modewereld, zou zijn comeback maken bij het van origine Belgische Maison Martin Margiela. Maandagochtend heeft Only The Brave, het Italiaanse bedrijf dat in 2002 een meerderheidsparticipatie bij MMM verwierf, het gerucht uiteindelijk officieel bevestigd.

 

"De groep OTB is opgetogen u te kunnen aankondigen dat John Galliano Maison Martin Margiela versterkt en er verantwoordelijk wordt voor de creatieve richting van het modehuis", zo begint het persbericht. "Ik kijk uit naar zijn terugkeer om de modedroom te creëren zoals enkel hij dat kan, en hoop dat hij hier zijn nieuwe thuis vindt", zo zei topman Renzo Rosso.

 

De komst van Galliano is slecht nieuws voor hoofdontwerper Matthieu Blazy (30), die enkele maanden geleden nog werd uitgeroepen tot de nieuwe ster aan het modefirmament. Volgens Women's Wear Daily zou de half-Belgische Blazy, een 'poulain' van Raf Simons, op 1 oktober het modehuis verlaten hebben.

 

Eerherstel voor 'enfant terrible' Galliano

Daarmee krijgt de 53-jarige Galliano eerherstel in de modewereld, na een zeer pijnlijke episode in 2011. Toen moest hij opkrassen bij het Franse Dior nadat er op het internet beelden waren verschenen waarin de ontwerper, duidelijk onder invloed van drank en medicijnen, racistische en antisemitische praat verkocht in Parijs.

 

Na een afkickperiode en psychologische begeleiding werkte Galliano in de luwte aan een terugkeer, onder meer bij Oscar de la Renta. Begin dit jaar dook de Brit ook even op voor een zijsprongetje bij de Russische parfumerieketen L'Etoile.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

Back to top