John Galliano creatief directeur bij Maison Martin Margiela | RetailDetail

John Galliano creatief directeur bij Maison Martin Margiela

John Galliano creatief directeur bij Maison Martin Margiela

De ooit verguisde Britse ontwerper John Galliano wordt creatief directeur bij Maison Martin Margiela. Dat heeft het modehuis maandag zelf bekendgemaakt met een officiële mededeling. Galliano's eerste collectie voor MMM is voor januari, tijdens de coutureweek in Parijs.

Galliano vervangt 'halve Belg' Blazy

Het gerucht ging al een tijdje en werd almaar hardnekkiger tijdens de voorbije Parijse modeweek: John Galliano, het 'enfant terrible' van de modewereld, zou zijn comeback maken bij het van origine Belgische Maison Martin Margiela. Maandagochtend heeft Only The Brave, het Italiaanse bedrijf dat in 2002 een meerderheidsparticipatie bij MMM verwierf, het gerucht uiteindelijk officieel bevestigd.

 

"De groep OTB is opgetogen u te kunnen aankondigen dat John Galliano Maison Martin Margiela versterkt en er verantwoordelijk wordt voor de creatieve richting van het modehuis", zo begint het persbericht. "Ik kijk uit naar zijn terugkeer om de modedroom te creëren zoals enkel hij dat kan, en hoop dat hij hier zijn nieuwe thuis vindt", zo zei topman Renzo Rosso.

 

De komst van Galliano is slecht nieuws voor hoofdontwerper Matthieu Blazy (30), die enkele maanden geleden nog werd uitgeroepen tot de nieuwe ster aan het modefirmament. Volgens Women's Wear Daily zou de half-Belgische Blazy, een 'poulain' van Raf Simons, op 1 oktober het modehuis verlaten hebben.

 

Eerherstel voor 'enfant terrible' Galliano

Daarmee krijgt de 53-jarige Galliano eerherstel in de modewereld, na een zeer pijnlijke episode in 2011. Toen moest hij opkrassen bij het Franse Dior nadat er op het internet beelden waren verschenen waarin de ontwerper, duidelijk onder invloed van drank en medicijnen, racistische en antisemitische praat verkocht in Parijs.

 

Na een afkickperiode en psychologische begeleiding werkte Galliano in de luwte aan een terugkeer, onder meer bij Oscar de la Renta. Begin dit jaar dook de Brit ook even op voor een zijsprongetje bij de Russische parfumerieketen L'Etoile.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.