John Galliano creatief directeur bij Maison Martin Margiela

John Galliano creatief directeur bij Maison Martin Margiela

De ooit verguisde Britse ontwerper John Galliano wordt creatief directeur bij Maison Martin Margiela. Dat heeft het modehuis maandag zelf bekendgemaakt met een officiële mededeling. Galliano's eerste collectie voor MMM is voor januari, tijdens de coutureweek in Parijs.

Galliano vervangt 'halve Belg' Blazy

Het gerucht ging al een tijdje en werd almaar hardnekkiger tijdens de voorbije Parijse modeweek: John Galliano, het 'enfant terrible' van de modewereld, zou zijn comeback maken bij het van origine Belgische Maison Martin Margiela. Maandagochtend heeft Only The Brave, het Italiaanse bedrijf dat in 2002 een meerderheidsparticipatie bij MMM verwierf, het gerucht uiteindelijk officieel bevestigd.

 

"De groep OTB is opgetogen u te kunnen aankondigen dat John Galliano Maison Martin Margiela versterkt en er verantwoordelijk wordt voor de creatieve richting van het modehuis", zo begint het persbericht. "Ik kijk uit naar zijn terugkeer om de modedroom te creëren zoals enkel hij dat kan, en hoop dat hij hier zijn nieuwe thuis vindt", zo zei topman Renzo Rosso.

 

De komst van Galliano is slecht nieuws voor hoofdontwerper Matthieu Blazy (30), die enkele maanden geleden nog werd uitgeroepen tot de nieuwe ster aan het modefirmament. Volgens Women's Wear Daily zou de half-Belgische Blazy, een 'poulain' van Raf Simons, op 1 oktober het modehuis verlaten hebben.

 

Eerherstel voor 'enfant terrible' Galliano

Daarmee krijgt de 53-jarige Galliano eerherstel in de modewereld, na een zeer pijnlijke episode in 2011. Toen moest hij opkrassen bij het Franse Dior nadat er op het internet beelden waren verschenen waarin de ontwerper, duidelijk onder invloed van drank en medicijnen, racistische en antisemitische praat verkocht in Parijs.

 

Na een afkickperiode en psychologische begeleiding werkte Galliano in de luwte aan een terugkeer, onder meer bij Oscar de la Renta. Begin dit jaar dook de Brit ook even op voor een zijsprongetje bij de Russische parfumerieketen L'Etoile.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top