K-Way maakt comeback via modeboetieks en flagships | RetailDetail

K-Way maakt comeback via modeboetieks en flagships

K-Way maakt comeback via modeboetieks en flagships
K-Way is terug van weggeweest. BasicNet, het Italiaanse bedrijf dat het merk in 2004 kocht, opent flagshipstores in de hipste steden en is vast van plan de wereld te veroveren. Dat wil het bovendien niet langer via de sportwinkels doen, maar via heuse modeboetieks.

K-Way flagshipstores

Het Italiaanse BasicNet, dat behalve K-Way ook nog onder meer Kappa en Superga in zijn merkenportefeuille heeft, trekt volop de retailkaart om de beroemde kleurige regenjas opnieuw in de markt te zetten. In september vorig jaar opende al een eerste K-Way flagshipstore in New York en ook Turijn heeft er inmiddels een.

 

Deze week kreeg ook Parijs zijn eerste flagship – een terugkeer voor het merk dat door een Fransman werd uitgevonden – en later dit jaar volgen nog Taipei (Taiwan) en Milaan. Op hoeveel eigen winkels de groep mikt, wil men in Turijn nog niet zeggen.

 

De strategie om K-Way niet langer in sportwinkels te verkopen (waar het moet opboksen tegen flink wat kopieën) maar het als een heus modeproduct in de markt te zetten, blijkt een succes: de eerste helft van dit jaar groeide de omzet al ruim 30% en alleen al in nieuwe thuisland Italië genereerde K-Way vorig jaar een omzet van zo'n 20 miljoen euro.

 

Dat BasicNet de nieuwe 'modepositionering' meent, wordt overigens bewezen doordat het zelfs limited editions laat creëren door topdesigners als Marc Jacobs en Donatella Versace.

 

Ook flinke groei in België

In ons land sloot BasicNet een dik jaar geleden een exclusieve licentie met Super 3. "In een jaar tijd is het aantal boetieks dat K-Way verkoopt gestegen van 49 tot 80", zegt Aurélie Kerrschot van Super 3 in Het Nieuwsblad. "Van de vorige herfst-wintercollectie verkochten we 3.000 stuks, de zomercollectie haalde al 6.000 stuks en deze winter mikken we op 10.000. De verklaring? Jeugdsentiment – zo goed als elke volwassene kent het merk nog uit zijn kindertijd – en de vintagetrend."

 

K-Way, in de jaren 60 bedacht door de Franse broekenfabrikant Léon-Claude Duhamel, beleefde zijn topperiode tussen 1965 en 1992. Toen gingen er ruim 45 miljoen stuks van over de toonbank. Tot een zware brand in 1992 de Noord-Franse fabriek verwoestte. Sindsdien werd het heel stil rond de mythische regenjas. Het merk kreeg herhaaldelijk een nieuwe eigenaar tot het in 2004 werd gekocht door het Italiaanse BasicNet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.