K-Way maakt comeback via modeboetieks en flagships

K-Way maakt comeback via modeboetieks en flagships
K-Way is terug van weggeweest. BasicNet, het Italiaanse bedrijf dat het merk in 2004 kocht, opent flagshipstores in de hipste steden en is vast van plan de wereld te veroveren. Dat wil het bovendien niet langer via de sportwinkels doen, maar via heuse modeboetieks.

K-Way flagshipstores

Het Italiaanse BasicNet, dat behalve K-Way ook nog onder meer Kappa en Superga in zijn merkenportefeuille heeft, trekt volop de retailkaart om de beroemde kleurige regenjas opnieuw in de markt te zetten. In september vorig jaar opende al een eerste K-Way flagshipstore in New York en ook Turijn heeft er inmiddels een.

 

Deze week kreeg ook Parijs zijn eerste flagship – een terugkeer voor het merk dat door een Fransman werd uitgevonden – en later dit jaar volgen nog Taipei (Taiwan) en Milaan. Op hoeveel eigen winkels de groep mikt, wil men in Turijn nog niet zeggen.

 

De strategie om K-Way niet langer in sportwinkels te verkopen (waar het moet opboksen tegen flink wat kopieën) maar het als een heus modeproduct in de markt te zetten, blijkt een succes: de eerste helft van dit jaar groeide de omzet al ruim 30% en alleen al in nieuwe thuisland Italië genereerde K-Way vorig jaar een omzet van zo'n 20 miljoen euro.

 

Dat BasicNet de nieuwe 'modepositionering' meent, wordt overigens bewezen doordat het zelfs limited editions laat creëren door topdesigners als Marc Jacobs en Donatella Versace.

 

Ook flinke groei in België

In ons land sloot BasicNet een dik jaar geleden een exclusieve licentie met Super 3. "In een jaar tijd is het aantal boetieks dat K-Way verkoopt gestegen van 49 tot 80", zegt Aurélie Kerrschot van Super 3 in Het Nieuwsblad. "Van de vorige herfst-wintercollectie verkochten we 3.000 stuks, de zomercollectie haalde al 6.000 stuks en deze winter mikken we op 10.000. De verklaring? Jeugdsentiment – zo goed als elke volwassene kent het merk nog uit zijn kindertijd – en de vintagetrend."

 

K-Way, in de jaren 60 bedacht door de Franse broekenfabrikant Léon-Claude Duhamel, beleefde zijn topperiode tussen 1965 en 1992. Toen gingen er ruim 45 miljoen stuks van over de toonbank. Tot een zware brand in 1992 de Noord-Franse fabriek verwoestte. Sindsdien werd het heel stil rond de mythische regenjas. Het merk kreeg herhaaldelijk een nieuwe eigenaar tot het in 2004 werd gekocht door het Italiaanse BasicNet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Back to top