K-Way maakt comeback via modeboetieks en flagships | RetailDetail

K-Way maakt comeback via modeboetieks en flagships

K-Way maakt comeback via modeboetieks en flagships
K-Way is terug van weggeweest. BasicNet, het Italiaanse bedrijf dat het merk in 2004 kocht, opent flagshipstores in de hipste steden en is vast van plan de wereld te veroveren. Dat wil het bovendien niet langer via de sportwinkels doen, maar via heuse modeboetieks.

K-Way flagshipstores

Het Italiaanse BasicNet, dat behalve K-Way ook nog onder meer Kappa en Superga in zijn merkenportefeuille heeft, trekt volop de retailkaart om de beroemde kleurige regenjas opnieuw in de markt te zetten. In september vorig jaar opende al een eerste K-Way flagshipstore in New York en ook Turijn heeft er inmiddels een.

 

Deze week kreeg ook Parijs zijn eerste flagship – een terugkeer voor het merk dat door een Fransman werd uitgevonden – en later dit jaar volgen nog Taipei (Taiwan) en Milaan. Op hoeveel eigen winkels de groep mikt, wil men in Turijn nog niet zeggen.

 

De strategie om K-Way niet langer in sportwinkels te verkopen (waar het moet opboksen tegen flink wat kopieën) maar het als een heus modeproduct in de markt te zetten, blijkt een succes: de eerste helft van dit jaar groeide de omzet al ruim 30% en alleen al in nieuwe thuisland Italië genereerde K-Way vorig jaar een omzet van zo'n 20 miljoen euro.

 

Dat BasicNet de nieuwe 'modepositionering' meent, wordt overigens bewezen doordat het zelfs limited editions laat creëren door topdesigners als Marc Jacobs en Donatella Versace.

 

Ook flinke groei in België

In ons land sloot BasicNet een dik jaar geleden een exclusieve licentie met Super 3. "In een jaar tijd is het aantal boetieks dat K-Way verkoopt gestegen van 49 tot 80", zegt Aurélie Kerrschot van Super 3 in Het Nieuwsblad. "Van de vorige herfst-wintercollectie verkochten we 3.000 stuks, de zomercollectie haalde al 6.000 stuks en deze winter mikken we op 10.000. De verklaring? Jeugdsentiment – zo goed als elke volwassene kent het merk nog uit zijn kindertijd – en de vintagetrend."

 

K-Way, in de jaren 60 bedacht door de Franse broekenfabrikant Léon-Claude Duhamel, beleefde zijn topperiode tussen 1965 en 1992. Toen gingen er ruim 45 miljoen stuks van over de toonbank. Tot een zware brand in 1992 de Noord-Franse fabriek verwoestte. Sindsdien werd het heel stil rond de mythische regenjas. Het merk kreeg herhaaldelijk een nieuwe eigenaar tot het in 2004 werd gekocht door het Italiaanse BasicNet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.