Kipling-eigenaar VF boekt 7% meer omzet

Kipling-eigenaar VF boekt 7% meer omzet

De eigenaar van het Antwerpse modemerk Kipling, de Amerikaanse kledinggroep VF, heeft in het derde kwartaal een omzet geboekt van 3,5 miljard dollar (2,75 miljard euro), een stijging met 7%. Voor heel 2014 gaat het bedrijf uit van een toename met 8%.

Outdoormerken doen het goed

VF zag vooral zijn outdoormerken goed presteren: zij deden hun omzet met 11% stijgen tot 2,2 miljard dollar (1,7 miljard euro). Speerpunt Timberland kon 15% groeien: vooral in de Amerika’s (+22%) liep het goed en in Europa was er groei met zowat 15%. In de regio Azië-Oceanië was er daarentegen maar een lage eencijferige vooruitgang.

 

Schoenenmerk Vans trok 12% hoger dankzij een Aziatische omzettoename van bijna 40%: in Europa zowat 15% en in de Amerika’s was er een minieme stijging. The North Face deed 9% beter dan in 2013 dankzij alweer Azië (+15%) en de Amerika’s (+10%), in Europa zat de toename onder de 5%.

 

De jeansmerken (met o.a. Wrangler en Lee) waren goed voor een omzet van 750 miljoen dollar of net geen 600 miljoen euro. Bij constante prijzen was er een toename van de omzet met zowat 2%, Wrangler deed het iets beter dan dit gemiddelde met een omzetstijging van 3%.

 

Imagewear (+3% tot 293 miljoen dollar of 229 miljoen euro) en sportkleding (+ 5% tot 163 miljoen dollar of 128 miljoen euro) vervolledigden het plaatje.

 

Marge stijgt door betere verkoop premiummerken

Voor het volledige jaar gaat VF uit van een omzet van 12,3 miljard dollar (9,6 miljard euro), 8% meer dan in 2013. Ook de winstgevendheid ging erop vooruit: de brutomarge steeg met 0,70% tot 48,3%, dankzij een verschuiving van de verkoop in de richting van merken met een hogere marge.

 

Mede daardoor steeg de nettowinst over het derde kwartaal van 433,8 miljoen dollar (340 miljoen euro) naar 470,5 miljoen dollar (370 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top