Kipling-eigenaar VF boekt 7% meer omzet | RetailDetail

Kipling-eigenaar VF boekt 7% meer omzet

Kipling-eigenaar VF boekt 7% meer omzet

De eigenaar van het Antwerpse modemerk Kipling, de Amerikaanse kledinggroep VF, heeft in het derde kwartaal een omzet geboekt van 3,5 miljard dollar (2,75 miljard euro), een stijging met 7%. Voor heel 2014 gaat het bedrijf uit van een toename met 8%.

Outdoormerken doen het goed

VF zag vooral zijn outdoormerken goed presteren: zij deden hun omzet met 11% stijgen tot 2,2 miljard dollar (1,7 miljard euro). Speerpunt Timberland kon 15% groeien: vooral in de Amerika’s (+22%) liep het goed en in Europa was er groei met zowat 15%. In de regio Azië-Oceanië was er daarentegen maar een lage eencijferige vooruitgang.

 

Schoenenmerk Vans trok 12% hoger dankzij een Aziatische omzettoename van bijna 40%: in Europa zowat 15% en in de Amerika’s was er een minieme stijging. The North Face deed 9% beter dan in 2013 dankzij alweer Azië (+15%) en de Amerika’s (+10%), in Europa zat de toename onder de 5%.

 

De jeansmerken (met o.a. Wrangler en Lee) waren goed voor een omzet van 750 miljoen dollar of net geen 600 miljoen euro. Bij constante prijzen was er een toename van de omzet met zowat 2%, Wrangler deed het iets beter dan dit gemiddelde met een omzetstijging van 3%.

 

Imagewear (+3% tot 293 miljoen dollar of 229 miljoen euro) en sportkleding (+ 5% tot 163 miljoen dollar of 128 miljoen euro) vervolledigden het plaatje.

 

Marge stijgt door betere verkoop premiummerken

Voor het volledige jaar gaat VF uit van een omzet van 12,3 miljard dollar (9,6 miljard euro), 8% meer dan in 2013. Ook de winstgevendheid ging erop vooruit: de brutomarge steeg met 0,70% tot 48,3%, dankzij een verschuiving van de verkoop in de richting van merken met een hogere marge.

 

Mede daardoor steeg de nettowinst over het derde kwartaal van 433,8 miljoen dollar (340 miljoen euro) naar 470,5 miljoen dollar (370 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.