Kledingtak Marks & Spencer zakt 9e kwartaal op rij | RetailDetail

Kledingtak Marks & Spencer zakt 9e kwartaal op rij

Kledingtak Marks & Spencer zakt 9e kwartaal op rij

De Britse voeding- en kledingketen Marks & Spencer heeft over de eerste zes maanden van haar boekjaar 2013/2014 een omzet geboekt van 4,889 miljard pond (5,8 miljard euro). Dat is 3,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de hogere omzet in de voedingstak zorgde daarvoor, want in de kledingtak gaat de verkoop nu al negen kwartalen op een rij omlaag.

Helen Mirren kan non-food niet redden

De voedingstak zag zijn omzet 5,3% hoger uitkomen. Hoewel een deel van die toename van een uitbreiding van het netwerk kwam, was er niettemin nog altijd een stijging van de omzet met 2,5% in winkels die minstens twaalf maanden open waren.

 

In de non-food, die vooral bestaat uit kleding en huishoudartikelen, zag het plaatje er anders uit: daar steeg de globale omzet weliswaar nog 0,4%, maar lagen ze op vergelijkbare basis 1,5% onder het peil van vorig boekjaar. Het inzetten van een beroemdheid als Helen Mirren en het bijsturen van het aanbod naar een hogere kwaliteit kon het bedrijf dus opnieuw niet boven de nullijn tillen.

 

Die verschillende evolutie was ook merkbaar in de winstgevendheid: in de voedingstak steeg de brutomarge met 50 basispunten, in de non-food lag ze 100 basispunten lager. Op financieel vlak leidde dat globaal tot een brutowinst van 280,6 miljoen pond (334 miljoen euro) op, licht boven het niveau van vorig jaar.

 

Marc Bolland, de Nederlandse topman van het concern, toonde zich desondanks relatief positief over de toekomst. Dat de cijfers in de kledingtak nu minder rooskleurig zijn, wijt hij aan de bijsturing die het bedrijf bezig is. Hij zegt ook de eerste tekenen van een herstel te zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Back to top