Kledingtak Marks & Spencer zakt 9e kwartaal op rij | RetailDetail

Kledingtak Marks & Spencer zakt 9e kwartaal op rij

Kledingtak Marks & Spencer zakt 9e kwartaal op rij

De Britse voeding- en kledingketen Marks & Spencer heeft over de eerste zes maanden van haar boekjaar 2013/2014 een omzet geboekt van 4,889 miljard pond (5,8 miljard euro). Dat is 3,6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de hogere omzet in de voedingstak zorgde daarvoor, want in de kledingtak gaat de verkoop nu al negen kwartalen op een rij omlaag.

Helen Mirren kan non-food niet redden

De voedingstak zag zijn omzet 5,3% hoger uitkomen. Hoewel een deel van die toename van een uitbreiding van het netwerk kwam, was er niettemin nog altijd een stijging van de omzet met 2,5% in winkels die minstens twaalf maanden open waren.

 

In de non-food, die vooral bestaat uit kleding en huishoudartikelen, zag het plaatje er anders uit: daar steeg de globale omzet weliswaar nog 0,4%, maar lagen ze op vergelijkbare basis 1,5% onder het peil van vorig boekjaar. Het inzetten van een beroemdheid als Helen Mirren en het bijsturen van het aanbod naar een hogere kwaliteit kon het bedrijf dus opnieuw niet boven de nullijn tillen.

 

Die verschillende evolutie was ook merkbaar in de winstgevendheid: in de voedingstak steeg de brutomarge met 50 basispunten, in de non-food lag ze 100 basispunten lager. Op financieel vlak leidde dat globaal tot een brutowinst van 280,6 miljoen pond (334 miljoen euro) op, licht boven het niveau van vorig jaar.

 

Marc Bolland, de Nederlandse topman van het concern, toonde zich desondanks relatief positief over de toekomst. Dat de cijfers in de kledingtak nu minder rooskleurig zijn, wijt hij aan de bijsturing die het bedrijf bezig is. Hij zegt ook de eerste tekenen van een herstel te zien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.