Kledingverkopers sluiten zwak najaar minnetjes af | RetailDetail

Kledingverkopers sluiten zwak najaar minnetjes af

Kledingverkopers sluiten zwak najaar minnetjes af

Kleding- en schoenenverkopers hebben een teleurstellend najaar achter de rug. Eerst strooide de zachte winter roet in het eten en op de belangrijke laatste koopzondag van het jaar was het weer dan weer spelbreker om kopers naar de winkels te lokken.

Slechts 1 op de 5 boekt hogere omzet

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zag de helft van de kleding- en schoenenwinkels zijn omzet in het najaar lager uitkomen dan in dezelfde periode van 2013. Bij nog eens 30 procent bleef de wijzer hangen op hetzelfde niveau. Slechts bij een op de vijf was er sprake van een stijging, aldus deredactie.be. De laatste koopzondag van het jaar heeft daaraan niets kunnen veranderen. Integendeel zelfs: door het slechte weer lag de globale omzet 12% onder het peil van vorig jaar.

 

Voordien zorgde de zachte winteraanloop al voor een zwakke verkoop. Daardoor ontbrak immers de prikkel voor het aankopen van extra warme winterkleding. En de crisis en de aangekondigde besparingen door de overheid deden de klanten sowieso de vinger op de knip houden.

 

Koopjesperiode start met groter aanbod

Volgens het NSZ vestigen de handelaars nu de hoop op de koopjesperiode, die op 3 januari van start gaat. Door de zwakkere verkoop is er nog meer beschikbaar, zodat de consument zal kunnen kiezen uit een groter aanbod en er bovendien meer concurrentie tussen de winkeliers zal zijn.

 

Een garantie op een betere verkoop is die koopjesperiode echter niet: tijdens de zomersolden van 2014 vielen de verkopen eveneens tegen. Het NSZ zag toen de omzet bij kleding- en schoenenverkopers 1,5% lager uitkomen dan in 2013, Comeos sprak van -2% en de Mode Unie zelfs van -6%. Toen speelde het goede voorjaar, waardoor de consument al zomerspullen in huis had, eveneens voor spelbreker. Bovendien pikken de internetwinkels ook in koopjesperiodes een steeds groter deel van de koek in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.