Kledingverkopers sluiten zwak najaar minnetjes af

Kledingverkopers sluiten zwak najaar minnetjes af

Kleding- en schoenenverkopers hebben een teleurstellend najaar achter de rug. Eerst strooide de zachte winter roet in het eten en op de belangrijke laatste koopzondag van het jaar was het weer dan weer spelbreker om kopers naar de winkels te lokken.

Slechts 1 op de 5 boekt hogere omzet

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zag de helft van de kleding- en schoenenwinkels zijn omzet in het najaar lager uitkomen dan in dezelfde periode van 2013. Bij nog eens 30 procent bleef de wijzer hangen op hetzelfde niveau. Slechts bij een op de vijf was er sprake van een stijging, aldus deredactie.be. De laatste koopzondag van het jaar heeft daaraan niets kunnen veranderen. Integendeel zelfs: door het slechte weer lag de globale omzet 12% onder het peil van vorig jaar.

 

Voordien zorgde de zachte winteraanloop al voor een zwakke verkoop. Daardoor ontbrak immers de prikkel voor het aankopen van extra warme winterkleding. En de crisis en de aangekondigde besparingen door de overheid deden de klanten sowieso de vinger op de knip houden.

 

Koopjesperiode start met groter aanbod

Volgens het NSZ vestigen de handelaars nu de hoop op de koopjesperiode, die op 3 januari van start gaat. Door de zwakkere verkoop is er nog meer beschikbaar, zodat de consument zal kunnen kiezen uit een groter aanbod en er bovendien meer concurrentie tussen de winkeliers zal zijn.

 

Een garantie op een betere verkoop is die koopjesperiode echter niet: tijdens de zomersolden van 2014 vielen de verkopen eveneens tegen. Het NSZ zag toen de omzet bij kleding- en schoenenverkopers 1,5% lager uitkomen dan in 2013, Comeos sprak van -2% en de Mode Unie zelfs van -6%. Toen speelde het goede voorjaar, waardoor de consument al zomerspullen in huis had, eveneens voor spelbreker. Bovendien pikken de internetwinkels ook in koopjesperiodes een steeds groter deel van de koek in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top