Kledingverkopers sluiten zwak najaar minnetjes af

Kledingverkopers sluiten zwak najaar minnetjes af

Kleding- en schoenenverkopers hebben een teleurstellend najaar achter de rug. Eerst strooide de zachte winter roet in het eten en op de belangrijke laatste koopzondag van het jaar was het weer dan weer spelbreker om kopers naar de winkels te lokken.

Slechts 1 op de 5 boekt hogere omzet

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zag de helft van de kleding- en schoenenwinkels zijn omzet in het najaar lager uitkomen dan in dezelfde periode van 2013. Bij nog eens 30 procent bleef de wijzer hangen op hetzelfde niveau. Slechts bij een op de vijf was er sprake van een stijging, aldus deredactie.be. De laatste koopzondag van het jaar heeft daaraan niets kunnen veranderen. Integendeel zelfs: door het slechte weer lag de globale omzet 12% onder het peil van vorig jaar.

 

Voordien zorgde de zachte winteraanloop al voor een zwakke verkoop. Daardoor ontbrak immers de prikkel voor het aankopen van extra warme winterkleding. En de crisis en de aangekondigde besparingen door de overheid deden de klanten sowieso de vinger op de knip houden.

 

Koopjesperiode start met groter aanbod

Volgens het NSZ vestigen de handelaars nu de hoop op de koopjesperiode, die op 3 januari van start gaat. Door de zwakkere verkoop is er nog meer beschikbaar, zodat de consument zal kunnen kiezen uit een groter aanbod en er bovendien meer concurrentie tussen de winkeliers zal zijn.

 

Een garantie op een betere verkoop is die koopjesperiode echter niet: tijdens de zomersolden van 2014 vielen de verkopen eveneens tegen. Het NSZ zag toen de omzet bij kleding- en schoenenverkopers 1,5% lager uitkomen dan in 2013, Comeos sprak van -2% en de Mode Unie zelfs van -6%. Toen speelde het goede voorjaar, waardoor de consument al zomerspullen in huis had, eveneens voor spelbreker. Bovendien pikken de internetwinkels ook in koopjesperiodes een steeds groter deel van de koek in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top