Kleine omzetdaling bij start wintersolden

Kleine omzetdaling bij start wintersolden

De solden hebben een matige start genomen: volgens een rondvraag was er voorlopig een omzetdaling van 0,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De teleurstellende start van de solden komt bovenop een najaar dat ook al onder de verwachtingen presteerde.

Te warm voor winterkleding

Grootste boosdoener zijn volgens de meeste handelaars nog steeds de zachte weersomstandigheden: door de hogere temperaturen gaat winterkleding niet vlot over de toonbank. Die winterkleding is trouwens goed voorhanden in de meeste winkels: de helft van de kleding- en schoenenwinkels tekenden tijdens het najaar een omzetdaling op, waardoor ze bij de start van de solden met een grotere voorraad zitten.

 

Slechts een kwart van de handelaars verkocht tijdens de herfst en winter van afgelopen jaar meer dan in dezelfde periode van 2012. Handelaars die hoopten dat de solden die zwakke periode kon goedmaken, komen nu bedrogen uit. Ook voor de rest van de solden zijn handelaars pessimistisch: slechts één op vijf verwacht beter te doen dan tijdens de wintersolden van vorig jaar.


Grote ketens en internet boeren beter

Grote ketens zouden minder last hebben van de slechte omstandigheden: "Voor de eerste twee dagen zagen we een omzetstijging van vijf procent en we verwachten ook positieve resultaten voor zondag", zegt Marieke Huion, woordvoerder van handelsfederatie Comeos.

 

Ronduit jubelende reacties kwamen dan weer uit de hoek van enkele e-tailers: zo kende Coolblue een verdubbeling van de omzet tegenover het eerste soldenweekend van vorig jaar. "We verwachten niet dat we die groei de hele soldenperiode lang gaan kunnen optekenen, maar we gaan zelfs voor die langere periode uit van een groei van 70%", deelde manager Werner Bruyns mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top