Kleine omzetdaling bij start wintersolden

Kleine omzetdaling bij start wintersolden

De solden hebben een matige start genomen: volgens een rondvraag was er voorlopig een omzetdaling van 0,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De teleurstellende start van de solden komt bovenop een najaar dat ook al onder de verwachtingen presteerde.

Te warm voor winterkleding

Grootste boosdoener zijn volgens de meeste handelaars nog steeds de zachte weersomstandigheden: door de hogere temperaturen gaat winterkleding niet vlot over de toonbank. Die winterkleding is trouwens goed voorhanden in de meeste winkels: de helft van de kleding- en schoenenwinkels tekenden tijdens het najaar een omzetdaling op, waardoor ze bij de start van de solden met een grotere voorraad zitten.

 

Slechts een kwart van de handelaars verkocht tijdens de herfst en winter van afgelopen jaar meer dan in dezelfde periode van 2012. Handelaars die hoopten dat de solden die zwakke periode kon goedmaken, komen nu bedrogen uit. Ook voor de rest van de solden zijn handelaars pessimistisch: slechts één op vijf verwacht beter te doen dan tijdens de wintersolden van vorig jaar.


Grote ketens en internet boeren beter

Grote ketens zouden minder last hebben van de slechte omstandigheden: "Voor de eerste twee dagen zagen we een omzetstijging van vijf procent en we verwachten ook positieve resultaten voor zondag", zegt Marieke Huion, woordvoerder van handelsfederatie Comeos.

 

Ronduit jubelende reacties kwamen dan weer uit de hoek van enkele e-tailers: zo kende Coolblue een verdubbeling van de omzet tegenover het eerste soldenweekend van vorig jaar. "We verwachten niet dat we die groei de hele soldenperiode lang gaan kunnen optekenen, maar we gaan zelfs voor die langere periode uit van een groei van 70%", deelde manager Werner Bruyns mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top