Kleine omzetdaling bij start wintersolden

Kleine omzetdaling bij start wintersolden

De solden hebben een matige start genomen: volgens een rondvraag was er voorlopig een omzetdaling van 0,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De teleurstellende start van de solden komt bovenop een najaar dat ook al onder de verwachtingen presteerde.

Te warm voor winterkleding

Grootste boosdoener zijn volgens de meeste handelaars nog steeds de zachte weersomstandigheden: door de hogere temperaturen gaat winterkleding niet vlot over de toonbank. Die winterkleding is trouwens goed voorhanden in de meeste winkels: de helft van de kleding- en schoenenwinkels tekenden tijdens het najaar een omzetdaling op, waardoor ze bij de start van de solden met een grotere voorraad zitten.

 

Slechts een kwart van de handelaars verkocht tijdens de herfst en winter van afgelopen jaar meer dan in dezelfde periode van 2012. Handelaars die hoopten dat de solden die zwakke periode kon goedmaken, komen nu bedrogen uit. Ook voor de rest van de solden zijn handelaars pessimistisch: slechts één op vijf verwacht beter te doen dan tijdens de wintersolden van vorig jaar.


Grote ketens en internet boeren beter

Grote ketens zouden minder last hebben van de slechte omstandigheden: "Voor de eerste twee dagen zagen we een omzetstijging van vijf procent en we verwachten ook positieve resultaten voor zondag", zegt Marieke Huion, woordvoerder van handelsfederatie Comeos.

 

Ronduit jubelende reacties kwamen dan weer uit de hoek van enkele e-tailers: zo kende Coolblue een verdubbeling van de omzet tegenover het eerste soldenweekend van vorig jaar. "We verwachten niet dat we die groei de hele soldenperiode lang gaan kunnen optekenen, maar we gaan zelfs voor die langere periode uit van een groei van 70%", deelde manager Werner Bruyns mee.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top