Kringloopwinkels beginnen verkoop van kledij per kilo

Kringloopwinkels beginnen verkoop van kledij per kilo

Sociale werkplaats Spoor2 begint in Hamme met de KiloSjop, waar consumenten kledij kunnen kopen per kilo. Zo wil de sociale werkplaats een oplossing vinden voor de kledijoverschotten uit de verschillende kringloopwinkels uit de buurt.

Minder milieulasten

Spoor2 verkoopt tweedehandsartikelen in kringloopwinkels in Hamme, Puurs, Bornem en Zele. Daar geldt een rotatie van ongeveer vier weken, waarna producten plaats moeten ruimen voor nieuw binnen gekomen artikels. Normaal worden die overschotten daarna verscheept naar Azië of Afrika, maar omwille van de hoge milieulasten zocht en vond Spoor2 met KiloSjop een andere oplossing.

 

"Al het textiel dat niet binnen de vier weken verkocht is in onze Kringwinkels verhuist naar de KiloSjop, en daar kan je als klant textiel kopen per kilo. Vergelijk het met snoepjes: net zoals je een zak snoepjes vult naar eigen wens en dan afrekent op basis van het gewicht, kan je hier je mandje vullen met kleding. Je betaalt enkel het gewicht dat in je mandje zit. Voor 1 kilo textiel betaal je amper 3 euro", zegt Christel Vanhoyweghen, voorzitter van Spoor2.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top