Kurt Moons nieuwe CEO van Euro Shoe Group

Kurt Moons nieuwe CEO van Euro Shoe Group

Euro Shoe Group, het concern achter de ketens Avance, Shoe Discount en Bristo, heeft een nieuwe CEO aangeworven. Kurt Moons, die eerder al aan het hoofd stond van Brantano, Santana en de Eddy Merckx Group, neemt de fakkel over.

Eerste externe CEO in tien jaar

De afgelopen tien jaar nam Philippe Vanaudenhove de functie van CEO waar, terwijl CFO Bart Rayen en COO Bie Buelens het dagelijkse bestuur van het bedrijf op zich namen. Euro Shoe Group werd in 1947 opgericht door de broers Albert en Omer Vanaudenhove, hun respectievelijke zonen Philippe en Kenneth Vanaudenhove maken nu de dienst uit aan de top van het bedrijf.

 

Voor het eerst in tien jaar kiest de familie er met de aanstelling van Kurt Moons nu echter opnieuw voor om een CEO aan te stellen die geen deel uitmaakt van de familie. Kenneth Vanaudenhove blijft wel aan het hoofd staan van de raad van bestuur.

 

Philippe Vanaudenhove legt uit: “De wereld en de marktomstandigheden evolueren zo snel dat het nu tijd is voor verandering. We hebben vandaag nood aan iemand die dag in dag uit helpt om de visie en strategie van Euro Shoe Group uit te bouwen en uit te dragen. Dit wil niet zeggen dat Kenneth Vanaudenhove en ik uit het beeld verdwijnen. Integendeel, we blijven aanwezig en zullen er over waken dat onze familiale waarden, die we sinds 70 jaar hoog in het vaandel dragen, gerespecteerd blijven.”

 

Nauwe banden met Brantano-familie Brantegem

De nieuwe CEO leidde Brantano van 1988 tot 2008 en is dus geen vreemde in de schoenenbranche. “Zijn ervaring en enthousiasme zullen Euro Shoe Group helpen om nog sterker te worden in deze turbulente tijden. We zijn ervan overtuigd dat hij een goede kapitein zal zijn om ons schip de juiste koers naar de toekomst te laten varen,” aldus nog Philippe Vanaudenhove.

 

Moons was destijds overigens de eerste universitair bij Brantano, het bedrijf van de familie Brantegem. Hij zorgde mee voor de uitbouw en de internationalisering van de schoenenverkoper naar Groot-Brittannië en Denemarken. Onder zijn impuls groeide het concern uit tot een keten met 280 winkels en 300 miljoen euro omzet. Hij maakte er ook de beursgang van het bedrijf mee, maar na de overname van Brantano door Macintosh stapte hij er in maart 2008 op.

 

Santana en Eddy Merckx

In oktober 2008 werd Moons topman bij kurkvloerenspecialist Santana, opnieuw een familiebedrijf. Hij bracht er meer planmatigheid in en werkte een systeem uit om sneller nieuwe producten te introduceren. Tevens had hij afspraken waarmee hij zou kunnen participeren in het kapitaal.

 

In oktober 2010 verkaste Moons echter al, om topman te worden van Eddy Merckx Cycles. Daar werd hij hererenigd met Joris Brantegem, die via zijn maatschappij Sobratis 65% van de aandelen had overgekocht van stichter Eddy Merckx. Moons nam zelf ook een participatie van 9% in het kapitaal, Merckx behield zelf 6% en de overige 20% waren in handen van brouwer Jan Toye.

 

Operationeel wilden de nieuwe eigenaars van Eddy Merckx Cycles de wereldleider maken in het duurdere segment, waarbij vooral de export naar de VS en Japan moest worden aangezwengeld. De transformatie lukte echter niet meteen, waarop de zaak volledig werd overgenomen door Jan Toye.

 

Na zijn opstappen bij Eddy Merckx maakte Moons meer tijd voor een ander engagement: sinds september 2011 is hij voorzitter van Pro Flandria, een netwerk van ondernemers en academici die een grotere autonomie voor Vlaanderen voorstaat. Met zijn benoeming als CEO van Euro Shoe komt Moons nu terug in de schoenenbusiness, alsook in een familiale onderneming, terecht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top