Lacoste wisselt CEO in voor Conforama-baas | RetailDetail

Lacoste wisselt CEO in voor Conforama-baas

Lacoste wisselt CEO in voor Conforama-baas

Wissel aan de top bij Lacoste: algemeen directeur José-Luis Duran vertrekt bij het legendarische modemerk met de krokodil en wordt vervangen door Thierry Guibert, de voormalige CEO van Conforama.

"Andere persoonlijke projecten"

Duran stond pas sinds begin 2013 aan het hoofd van Lacoste, enkele maanden nadat het Zwitserse concern Maus Frères Lacoste in handen had gekregen na een aanslepende familiale ruzie. Duran, ex-Carrefour, werkte al sinds 2009 voor de Zwitsers via dochterbedrijf Devanlay, jarenlang minderheidsaandeelhouder en licentiehouder-distributeur van het Franse merk.

 

Of de man uit eigen beweging opstapt dan wel opzij werd geschoven, wil de Zwitserse eigenaar niet kwijt. Het statement meldt enkel dat Duran "zijn functies binnen de groep verlaat om zich toe te leggen op andere persoonlijke projecten".

 

Van Fnac over Conforama naar Lacoste

Durans opvolger, Thierry Guibert, is 44 en werkte het gros van zijn carrière voor Kering (het vroegere PPR). Van 2006 tot 2008 was hij algemeen directeur van Fnac, daarna stapte hij over naar Conforama, het nummer twee op de Franse meubelmarkt. Daar kondigde hij eind vorig jaar zijn vertrek aan.

 

Met Thierry Guibert krijgt Lacoste een manager die zijn strepen heeft verdiend: toen hij in 2008 bij Conforama aan de slag ging, was de groep na jaren van omzetdaling ingehaald door Ikea. Hij bezorgde Conforama echter een 'upgrade' - zowel in productmix als qua imago - en liet de groep zo opnieuw groeien: +1% omzet tot 3,1 miljard euro in het boekjaar 2013-2014, en dat in een Franse meubelmarkt die al drie jaar na elkaar krimpt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.