Lentecollectie vlotter over de toonbank

Lentecollectie vlotter over de toonbank

Tijdens de maand april en de eerste week van mei deden modedetailhandelaars goede zaken: hun verkoop nam gemiddeld met 4% toe. Zelfs met de "mid season sales" die er nu volop aankomen, zal dat de zwakke start van het jaar echter niet meteen goed maken.

Opsteker na zwak jaarbegin

Het mooie lenteweer in april en de eerste week van mei had volgens 73% van de modedetailzaken een positieve invloed op de verkoop: gemiddeld groeide die met 4% tegenover diezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 311 kledingwinkels. "Voor het eerst sinds langt 'matcht' het weer met de collectie die in de rekken hangt", zegt voorzitter Christine Mattheeuws. 

 

Ook Unizo merkt een positieve tendens op: "In april bleef de verkoop status quo, maar tot nu stellen we in mei al een flinke stijging vast. Er zijn tot nog toe al 5 procent meer modeartikelen over de toonbank gegaan", zegt Luc Ardies in De Tijd.

 

Toch maakt die meerverkoop de slechte eerste drie maanden van het jaar nog lang niet goed, aldus het NSZ: "Finaal verwacht 78% van de modehandelaars nog altijd een slechtere of in het beste geval gelijkaardige verkoop van de lentecollectie vergeleken met die van vorig jaar." 

 

Om te vermijden dat de boetieks de sperperiode die op 1 juni begint moeten ingaan met een overstock, zal 38% van de modedetailhandelaars deze maand nog 'mid season sales' organiseren, zo blijkt nog uit de bevraging. Het NSZ wijst erop dat dergelijke acties tussen twee soldenperiodes in niet alleen perfect legaal zijn (ze mogen wel maar hooguit één maand duren), maar ook hun plaats hebben in een verstandig en efficiënt stockbeheer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top