Lentecollectie vlotter over de toonbank | RetailDetail

Lentecollectie vlotter over de toonbank

Lentecollectie vlotter over de toonbank

Tijdens de maand april en de eerste week van mei deden modedetailhandelaars goede zaken: hun verkoop nam gemiddeld met 4% toe. Zelfs met de "mid season sales" die er nu volop aankomen, zal dat de zwakke start van het jaar echter niet meteen goed maken.

Opsteker na zwak jaarbegin

Het mooie lenteweer in april en de eerste week van mei had volgens 73% van de modedetailzaken een positieve invloed op de verkoop: gemiddeld groeide die met 4% tegenover diezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 311 kledingwinkels. "Voor het eerst sinds langt 'matcht' het weer met de collectie die in de rekken hangt", zegt voorzitter Christine Mattheeuws. 

 

Ook Unizo merkt een positieve tendens op: "In april bleef de verkoop status quo, maar tot nu stellen we in mei al een flinke stijging vast. Er zijn tot nog toe al 5 procent meer modeartikelen over de toonbank gegaan", zegt Luc Ardies in De Tijd.

 

Toch maakt die meerverkoop de slechte eerste drie maanden van het jaar nog lang niet goed, aldus het NSZ: "Finaal verwacht 78% van de modehandelaars nog altijd een slechtere of in het beste geval gelijkaardige verkoop van de lentecollectie vergeleken met die van vorig jaar." 

 

Om te vermijden dat de boetieks de sperperiode die op 1 juni begint moeten ingaan met een overstock, zal 38% van de modedetailhandelaars deze maand nog 'mid season sales' organiseren, zo blijkt nog uit de bevraging. Het NSZ wijst erop dat dergelijke acties tussen twee soldenperiodes in niet alleen perfect legaal zijn (ze mogen wel maar hooguit één maand duren), maar ook hun plaats hebben in een verstandig en efficiënt stockbeheer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.