Lentecollectie vlotter over de toonbank | RetailDetail

Lentecollectie vlotter over de toonbank

Lentecollectie vlotter over de toonbank

Tijdens de maand april en de eerste week van mei deden modedetailhandelaars goede zaken: hun verkoop nam gemiddeld met 4% toe. Zelfs met de "mid season sales" die er nu volop aankomen, zal dat de zwakke start van het jaar echter niet meteen goed maken.

Opsteker na zwak jaarbegin

Het mooie lenteweer in april en de eerste week van mei had volgens 73% van de modedetailzaken een positieve invloed op de verkoop: gemiddeld groeide die met 4% tegenover diezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 311 kledingwinkels. "Voor het eerst sinds langt 'matcht' het weer met de collectie die in de rekken hangt", zegt voorzitter Christine Mattheeuws. 

 

Ook Unizo merkt een positieve tendens op: "In april bleef de verkoop status quo, maar tot nu stellen we in mei al een flinke stijging vast. Er zijn tot nog toe al 5 procent meer modeartikelen over de toonbank gegaan", zegt Luc Ardies in De Tijd.

 

Toch maakt die meerverkoop de slechte eerste drie maanden van het jaar nog lang niet goed, aldus het NSZ: "Finaal verwacht 78% van de modehandelaars nog altijd een slechtere of in het beste geval gelijkaardige verkoop van de lentecollectie vergeleken met die van vorig jaar." 

 

Om te vermijden dat de boetieks de sperperiode die op 1 juni begint moeten ingaan met een overstock, zal 38% van de modedetailhandelaars deze maand nog 'mid season sales' organiseren, zo blijkt nog uit de bevraging. Het NSZ wijst erop dat dergelijke acties tussen twee soldenperiodes in niet alleen perfect legaal zijn (ze mogen wel maar hooguit één maand duren), maar ook hun plaats hebben in een verstandig en efficiënt stockbeheer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.