Lentecollectie vlotter over de toonbank

Lentecollectie vlotter over de toonbank

Tijdens de maand april en de eerste week van mei deden modedetailhandelaars goede zaken: hun verkoop nam gemiddeld met 4% toe. Zelfs met de "mid season sales" die er nu volop aankomen, zal dat de zwakke start van het jaar echter niet meteen goed maken.

Opsteker na zwak jaarbegin

Het mooie lenteweer in april en de eerste week van mei had volgens 73% van de modedetailzaken een positieve invloed op de verkoop: gemiddeld groeide die met 4% tegenover diezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 311 kledingwinkels. "Voor het eerst sinds langt 'matcht' het weer met de collectie die in de rekken hangt", zegt voorzitter Christine Mattheeuws. 

 

Ook Unizo merkt een positieve tendens op: "In april bleef de verkoop status quo, maar tot nu stellen we in mei al een flinke stijging vast. Er zijn tot nog toe al 5 procent meer modeartikelen over de toonbank gegaan", zegt Luc Ardies in De Tijd.

 

Toch maakt die meerverkoop de slechte eerste drie maanden van het jaar nog lang niet goed, aldus het NSZ: "Finaal verwacht 78% van de modehandelaars nog altijd een slechtere of in het beste geval gelijkaardige verkoop van de lentecollectie vergeleken met die van vorig jaar." 

 

Om te vermijden dat de boetieks de sperperiode die op 1 juni begint moeten ingaan met een overstock, zal 38% van de modedetailhandelaars deze maand nog 'mid season sales' organiseren, zo blijkt nog uit de bevraging. Het NSZ wijst erop dat dergelijke acties tussen twee soldenperiodes in niet alleen perfect legaal zijn (ze mogen wel maar hooguit één maand duren), maar ook hun plaats hebben in een verstandig en efficiënt stockbeheer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top