Lentecollectie vlotter over de toonbank

Lentecollectie vlotter over de toonbank

Tijdens de maand april en de eerste week van mei deden modedetailhandelaars goede zaken: hun verkoop nam gemiddeld met 4% toe. Zelfs met de "mid season sales" die er nu volop aankomen, zal dat de zwakke start van het jaar echter niet meteen goed maken.

Opsteker na zwak jaarbegin

Het mooie lenteweer in april en de eerste week van mei had volgens 73% van de modedetailzaken een positieve invloed op de verkoop: gemiddeld groeide die met 4% tegenover diezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 311 kledingwinkels. "Voor het eerst sinds langt 'matcht' het weer met de collectie die in de rekken hangt", zegt voorzitter Christine Mattheeuws. 

 

Ook Unizo merkt een positieve tendens op: "In april bleef de verkoop status quo, maar tot nu stellen we in mei al een flinke stijging vast. Er zijn tot nog toe al 5 procent meer modeartikelen over de toonbank gegaan", zegt Luc Ardies in De Tijd.

 

Toch maakt die meerverkoop de slechte eerste drie maanden van het jaar nog lang niet goed, aldus het NSZ: "Finaal verwacht 78% van de modehandelaars nog altijd een slechtere of in het beste geval gelijkaardige verkoop van de lentecollectie vergeleken met die van vorig jaar." 

 

Om te vermijden dat de boetieks de sperperiode die op 1 juni begint moeten ingaan met een overstock, zal 38% van de modedetailhandelaars deze maand nog 'mid season sales' organiseren, zo blijkt nog uit de bevraging. Het NSZ wijst erop dat dergelijke acties tussen twee soldenperiodes in niet alleen perfect legaal zijn (ze mogen wel maar hooguit één maand duren), maar ook hun plaats hebben in een verstandig en efficiënt stockbeheer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top