RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische moderetailers steunen op e-commerce en reserves

icon
Mode25 augustus, 2020

De coronacrisis heeft rake klappen uitgedeeld in het modelandschap, maar de Belgische familieketens vechten onvermoeibaar terug. Het lang gevreesde e-commerce blijkt nu een reddende engel en ook de omstreden uitgestelde soldenperiode wordt dankbaar aangegrepen.

 

E-commerce verdubbeld

Bij damesmodeketen Bel&Bo is het aandeel van de onlineverkoop tijdens de lockdown verdrievoudigd van 4% naar 12% van de totale omzet. Hoewel dat nu weer gezakt is naar 8%, noemt CEO Michel Delfosse de webshop “een blijvend gegeven”. In november komt dan ook een nieuwe versie, bericht Trends na een bevraging bij vier retail-CEO’s.

 

De cijfers zijn gelijklopend bij JBC-moeder Claes Retail Group (CRG): ook daar werd de initiële verdrievoudiging inmiddels een ruime verdubbeling, waarbij de keten rekent op een blijvende verschuiving. Hoewel het corona-effect wegebt, ziet ook Bristol een verdubbeling van de e-commerce. Schoenen Torfs haalt sinds de sperperiode 50% meer online-omzet.

 

Hoewel het uitstellen van de zomersolden tot augustus zowel voor- als tegenstanders kende en de gemiddelde verkoopcijfers van het begin met -40% dramatisch worden genoemd, zijn de bevraagde ondernemers opvallend tevreden over de koopjesperiode. Michel Delfosse (Bel&Bo) is zelfs “fervente voorstander van koopjes in augustus en in februari”. Ondanks een licht lagere omzet boekte de keten in juni, juli en augustus overigens een hogere nettomarge.

 

Herstel, geen inhaalbeweging

Bij CRG hadden de hittegolf en de verstrengde coronamaatregelen in augustus een negatieve impact, al waren er toch “mooie omzetten”. “In de tien weken van juni tot midden augustus zagen we geen daling in vergelijking met vorig jaar”, zegt CEO Bart Claes deels tevreden.

 

Dat was bij schoenenverkoper Torfs wel het geval: tussen midden juni en midden augustus was er een omzetdaling van 6%, in de fysieke winkels zelfs 15%. In de baanwinkels ligt de omzet momenteel 10% lager dan een jaar eerder, in de stadswinkels van Torfs en de winkelcentra hinkt de verkoop nog altijd 30 tot 40% achterop. Wel is de cashflow er sinds 30 juni weer positief.

 

Wat de toekomst brengt? Hoewel de onzekerheid overheerst, houden de Belgische moderetailers de moed erin. De geleden schade valt niet meer in te halen, wel te beperken. JBC en Bel&Bo prijzen zich gelukkig voldoende reserves te hebben, Bristol hoopt op een tijdelijke kapitaalinjectie van de banken. Wouter Torfs wil dan weer lagere huurprijzen verkrijgen van de winkeleigenaars. “Als er geen tweede lockdown komt, komen we erdoor”, vat Bart Claes de algemene teneur samen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN