Levi's zet zwak vierde kwartaal neer

Levi's zet zwak vierde kwartaal neer

Jeansfabrikant Levi’s heeft in 2013 een zwak vierde kwartaal neergezet. Dat kwam vooral door zwakkere verkopen in Europa, meer promotionele activiteiten in de Amerika’s en een nadelig kalendereffect.

Black Friday net gemist

In het kwartaal dat op 24 november 2013 afliep, boekte Levi’s een omzet van 1,3 miljard dollar (950 miljoen euro), een fractie onder de 1,297 miljard dollar uit dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst daalde daarbij van 53 miljoen dollar (39 miljoen euro) naar 17 miljoen dollar (12 miljoen euro). De daling werd onder meer veroorzaakt door een kalendereffect: Black Friday, een van de belangrijkste Amerikaanse koopdagen, viel in 2013 op 29 november, dus na het afsluiten van het boekjaar.

 

Voorts keek het bedrijf aan tegen zwakkere verkopen in Europa, waar de omzet met 5% zakte. In Noord- en Zuid-Amerika kon de omzet wel worden opgeschroefd, al waren daar promoties voor nodig. De strenge winter in grote delen van de regio zorgde er immers voor dat consumenten minder geneigd waren om op koopjesjacht te gaan. Tot slot keek Levi’s ook aan tegen hogere grondstofprijzen. De commerciële marge daalde daardoor van 50% in 2012 naar 49,2% in 2013.

 

Over het hele jaar gezien kon Levi’s niettemin nog een vooruitgang van het verkoopcijfer met 2% voorleggen: de totale omzet sloot daarbij af op 4,7 miljard dollar (3,4 miljard euro). De nettowinst steeg zelfs met 59% tot 229 miljoen dollar (167 miljoen euro).  "In 2014 willen we focussen op een verdere groei, onze portfolio meer balanceren en onze beheerbare kosten onder controle houden”, zei algemeen directeur Chip Bergh.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top