Lidl bant giftige stoffen uit kleding tegen 2020

Lidl bant giftige stoffen uit kleding tegen 2020

Tegen 1 januari 2020 wil Lidl alle schadelijke chemicaliën bannen uit het textiel dat de discounter wereldwijd verkoopt. De beslissing komt er na druk van Greenpeace.

"Bewust van verantwoordelijkheid"

"Lidl is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid voor mens en natuur", stelt de keten in een bericht. "Daarom is Lidl al een tijd bezig met strategieën om het gebruik van bepaalde chemische stoffen uit het productieproces te weren."

 

Onder druk van Greenpeace en andere milieuorganisaties heeft Lidl nu een stappenplan uitgerold om ten laatste tegen 2020 alle schadelijke stoffen uit kleding te bannen. Tegen juni 2016 mogen leveranciers bijvoorbeeld geen alkylphenolethoxylaat meer gebruiken, nog een jaar later geldt dat voor stoffen die het immuunsysteem en de voortplanting schaden.

 

Het nieuws is een grote opsteker voor de Detox-campagne van milieuorganisatie Greenpeace. Lidl, de op drie na grootste retailer wereldwijd, verkoopt jaarlijks voor meer dan een miljard euro aan textiel. In zijn thuisland Duitsland is de discounter zelfs een van de tien grootste kledingverkopers.

 

"Voorbeeld voor andere supermarktketens"

De stap van Lidl komt nauwelijks een maand na die van concurrent Tchibo, een kleinere Duitse discountketen. Eerder sloten ook al modegiganten als Adidas, Burberry, C&A, H&M, Nike en Zara zich bij de Detox-campagne van Greenpeace aan. Eind november deed ook Puma dat.

 

"Door zich achter de Detox-campagne te scharen, bewijzen modeketens, luxemerken, sportmerken en nu ook grote distributieketens dat het mogelijk is voor de textielindustrie om de manier te veranderen waarop onze kleren worden gemaakt", zegt Manfred Santen van Greenpeace Duitsland.

 

"De mondiale winkelreus Lidl zet hiermee een enorme stap vooruit. Nu moeten ook Aldi, Penny, Tesco, Carrefour en Walmart hun productie aanpassen. Weg van kwantiteit, terug naar kwaliteit", besluit Santen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Back to top