Lidl bant giftige stoffen uit kleding tegen 2020 | RetailDetail

Lidl bant giftige stoffen uit kleding tegen 2020

Lidl bant giftige stoffen uit kleding tegen 2020

Tegen 1 januari 2020 wil Lidl alle schadelijke chemicaliën bannen uit het textiel dat de discounter wereldwijd verkoopt. De beslissing komt er na druk van Greenpeace.

"Bewust van verantwoordelijkheid"

"Lidl is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid voor mens en natuur", stelt de keten in een bericht. "Daarom is Lidl al een tijd bezig met strategieën om het gebruik van bepaalde chemische stoffen uit het productieproces te weren."

 

Onder druk van Greenpeace en andere milieuorganisaties heeft Lidl nu een stappenplan uitgerold om ten laatste tegen 2020 alle schadelijke stoffen uit kleding te bannen. Tegen juni 2016 mogen leveranciers bijvoorbeeld geen alkylphenolethoxylaat meer gebruiken, nog een jaar later geldt dat voor stoffen die het immuunsysteem en de voortplanting schaden.

 

Het nieuws is een grote opsteker voor de Detox-campagne van milieuorganisatie Greenpeace. Lidl, de op drie na grootste retailer wereldwijd, verkoopt jaarlijks voor meer dan een miljard euro aan textiel. In zijn thuisland Duitsland is de discounter zelfs een van de tien grootste kledingverkopers.

 

"Voorbeeld voor andere supermarktketens"

De stap van Lidl komt nauwelijks een maand na die van concurrent Tchibo, een kleinere Duitse discountketen. Eerder sloten ook al modegiganten als Adidas, Burberry, C&A, H&M, Nike en Zara zich bij de Detox-campagne van Greenpeace aan. Eind november deed ook Puma dat.

 

"Door zich achter de Detox-campagne te scharen, bewijzen modeketens, luxemerken, sportmerken en nu ook grote distributieketens dat het mogelijk is voor de textielindustrie om de manier te veranderen waarop onze kleren worden gemaakt", zegt Manfred Santen van Greenpeace Duitsland.

 

"De mondiale winkelreus Lidl zet hiermee een enorme stap vooruit. Nu moeten ook Aldi, Penny, Tesco, Carrefour en Walmart hun productie aanpassen. Weg van kwantiteit, terug naar kwaliteit", besluit Santen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.