Lidl bant giftige stoffen uit kleding tegen 2020 | RetailDetail

Lidl bant giftige stoffen uit kleding tegen 2020

Lidl bant giftige stoffen uit kleding tegen 2020

Tegen 1 januari 2020 wil Lidl alle schadelijke chemicaliën bannen uit het textiel dat de discounter wereldwijd verkoopt. De beslissing komt er na druk van Greenpeace.

"Bewust van verantwoordelijkheid"

"Lidl is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid voor mens en natuur", stelt de keten in een bericht. "Daarom is Lidl al een tijd bezig met strategieën om het gebruik van bepaalde chemische stoffen uit het productieproces te weren."

 

Onder druk van Greenpeace en andere milieuorganisaties heeft Lidl nu een stappenplan uitgerold om ten laatste tegen 2020 alle schadelijke stoffen uit kleding te bannen. Tegen juni 2016 mogen leveranciers bijvoorbeeld geen alkylphenolethoxylaat meer gebruiken, nog een jaar later geldt dat voor stoffen die het immuunsysteem en de voortplanting schaden.

 

Het nieuws is een grote opsteker voor de Detox-campagne van milieuorganisatie Greenpeace. Lidl, de op drie na grootste retailer wereldwijd, verkoopt jaarlijks voor meer dan een miljard euro aan textiel. In zijn thuisland Duitsland is de discounter zelfs een van de tien grootste kledingverkopers.

 

"Voorbeeld voor andere supermarktketens"

De stap van Lidl komt nauwelijks een maand na die van concurrent Tchibo, een kleinere Duitse discountketen. Eerder sloten ook al modegiganten als Adidas, Burberry, C&A, H&M, Nike en Zara zich bij de Detox-campagne van Greenpeace aan. Eind november deed ook Puma dat.

 

"Door zich achter de Detox-campagne te scharen, bewijzen modeketens, luxemerken, sportmerken en nu ook grote distributieketens dat het mogelijk is voor de textielindustrie om de manier te veranderen waarop onze kleren worden gemaakt", zegt Manfred Santen van Greenpeace Duitsland.

 

"De mondiale winkelreus Lidl zet hiermee een enorme stap vooruit. Nu moeten ook Aldi, Penny, Tesco, Carrefour en Walmart hun productie aanpassen. Weg van kwantiteit, terug naar kwaliteit", besluit Santen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.