Lidl bant giftige stoffen uit kleding tegen 2020

Lidl bant giftige stoffen uit kleding tegen 2020

Tegen 1 januari 2020 wil Lidl alle schadelijke chemicaliën bannen uit het textiel dat de discounter wereldwijd verkoopt. De beslissing komt er na druk van Greenpeace.

"Bewust van verantwoordelijkheid"

"Lidl is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid voor mens en natuur", stelt de keten in een bericht. "Daarom is Lidl al een tijd bezig met strategieën om het gebruik van bepaalde chemische stoffen uit het productieproces te weren."

 

Onder druk van Greenpeace en andere milieuorganisaties heeft Lidl nu een stappenplan uitgerold om ten laatste tegen 2020 alle schadelijke stoffen uit kleding te bannen. Tegen juni 2016 mogen leveranciers bijvoorbeeld geen alkylphenolethoxylaat meer gebruiken, nog een jaar later geldt dat voor stoffen die het immuunsysteem en de voortplanting schaden.

 

Het nieuws is een grote opsteker voor de Detox-campagne van milieuorganisatie Greenpeace. Lidl, de op drie na grootste retailer wereldwijd, verkoopt jaarlijks voor meer dan een miljard euro aan textiel. In zijn thuisland Duitsland is de discounter zelfs een van de tien grootste kledingverkopers.

 

"Voorbeeld voor andere supermarktketens"

De stap van Lidl komt nauwelijks een maand na die van concurrent Tchibo, een kleinere Duitse discountketen. Eerder sloten ook al modegiganten als Adidas, Burberry, C&A, H&M, Nike en Zara zich bij de Detox-campagne van Greenpeace aan. Eind november deed ook Puma dat.

 

"Door zich achter de Detox-campagne te scharen, bewijzen modeketens, luxemerken, sportmerken en nu ook grote distributieketens dat het mogelijk is voor de textielindustrie om de manier te veranderen waarop onze kleren worden gemaakt", zegt Manfred Santen van Greenpeace Duitsland.

 

"De mondiale winkelreus Lidl zet hiermee een enorme stap vooruit. Nu moeten ook Aldi, Penny, Tesco, Carrefour en Walmart hun productie aanpassen. Weg van kwantiteit, terug naar kwaliteit", besluit Santen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top