Lingeriemerk verkoopt meer sinds ‘photoshop-stop’ | RetailDetail

Lingeriemerk verkoopt meer sinds ‘photoshop-stop’

Lingeriemerk verkoopt meer sinds ‘photoshop-stop’

Het Amerikaanse lingeriemerk American Eagle Outfitters verkocht bijna 10% meer sinds het gestopt is met het 'photoshoppen' van zijn modellen in reclamecampagnes. "Liever echte modellen met kleine onvolmaaktheden dan perfect maar fake', zeggen reclamemakers.

Consument wil meer dan ooit "gewone" mensen

In januari van dit jaar voerde American Eagle Outfitters een "no-Photoshop policy" in. "Schoonheidsvlekjes, rimpeltjes, zwangerschapsstriemen of tatoeages, bij ons wordt niets weggetoverd", zegt Jenny Altma van American Eagle. "Zelfs haar brushen voor een fotosessie doen we niet meer. Het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk zijn."

 

De beslissing bleek alvast een succes: in een dalende markt steeg de verkoop van het Aerie-lingeriemerk met 9% in het tweede kwartaal. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was er nog een daling met 2%.

 

Die evolutie naar meer naturel is al een tijdje aan de gang, zoals bij onder andere Dove. "Gewone mensen, dat is wat men tegenwoordig wil", zegt reclame-adviseur Fons van Dyck van Think BBDO in de zondagseditie van Het Nieuwsblad. "Het voorbeeld in de VS is daar een duidelijk bewijs voor. Stralende vrouwen op affiches en in tijdschriften, maar ze hoeven geen perfecte maten meer te hebben om te doen verkopen."

 

Bevestigd door onderzoek

Naar een verklaring voor dit alles is het niet ver zoeken. Vrouwen die naar reclamefoto's kijken van perfect modellen worden geconfronteerd met hun negatieve zelfbeeld en worden onzeker, zo blijkt uit onderzoek van de Britse Warwick Business School. De foto's werken zelfs zodanig jaloers gevoelens op dat ze de vrouwen eerder niet dan wel doen kopen.

 

"Een mooie, spontane glimlach blijft veel langer in het geheugen van de mensen hangen dan een vrouw met perfecte maten en een gemaakte glimlach", bevestigt ook Chris Nachtergaele van modellenbureau People Choice in Gent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.