Lingeriemerk verkoopt meer sinds ‘photoshop-stop’ | RetailDetail

Lingeriemerk verkoopt meer sinds ‘photoshop-stop’

Lingeriemerk verkoopt meer sinds ‘photoshop-stop’

Het Amerikaanse lingeriemerk American Eagle Outfitters verkocht bijna 10% meer sinds het gestopt is met het 'photoshoppen' van zijn modellen in reclamecampagnes. "Liever echte modellen met kleine onvolmaaktheden dan perfect maar fake', zeggen reclamemakers.

Consument wil meer dan ooit "gewone" mensen

In januari van dit jaar voerde American Eagle Outfitters een "no-Photoshop policy" in. "Schoonheidsvlekjes, rimpeltjes, zwangerschapsstriemen of tatoeages, bij ons wordt niets weggetoverd", zegt Jenny Altma van American Eagle. "Zelfs haar brushen voor een fotosessie doen we niet meer. Het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk zijn."

 

De beslissing bleek alvast een succes: in een dalende markt steeg de verkoop van het Aerie-lingeriemerk met 9% in het tweede kwartaal. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was er nog een daling met 2%.

 

Die evolutie naar meer naturel is al een tijdje aan de gang, zoals bij onder andere Dove. "Gewone mensen, dat is wat men tegenwoordig wil", zegt reclame-adviseur Fons van Dyck van Think BBDO in de zondagseditie van Het Nieuwsblad. "Het voorbeeld in de VS is daar een duidelijk bewijs voor. Stralende vrouwen op affiches en in tijdschriften, maar ze hoeven geen perfecte maten meer te hebben om te doen verkopen."

 

Bevestigd door onderzoek

Naar een verklaring voor dit alles is het niet ver zoeken. Vrouwen die naar reclamefoto's kijken van perfect modellen worden geconfronteerd met hun negatieve zelfbeeld en worden onzeker, zo blijkt uit onderzoek van de Britse Warwick Business School. De foto's werken zelfs zodanig jaloers gevoelens op dat ze de vrouwen eerder niet dan wel doen kopen.

 

"Een mooie, spontane glimlach blijft veel langer in het geheugen van de mensen hangen dan een vrouw met perfecte maten en een gemaakte glimlach", bevestigt ook Chris Nachtergaele van modellenbureau People Choice in Gent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.