Lingeriemerk verkoopt meer sinds ‘photoshop-stop’

Lingeriemerk verkoopt meer sinds ‘photoshop-stop’

Het Amerikaanse lingeriemerk American Eagle Outfitters verkocht bijna 10% meer sinds het gestopt is met het 'photoshoppen' van zijn modellen in reclamecampagnes. "Liever echte modellen met kleine onvolmaaktheden dan perfect maar fake', zeggen reclamemakers.

Consument wil meer dan ooit "gewone" mensen

In januari van dit jaar voerde American Eagle Outfitters een "no-Photoshop policy" in. "Schoonheidsvlekjes, rimpeltjes, zwangerschapsstriemen of tatoeages, bij ons wordt niets weggetoverd", zegt Jenny Altma van American Eagle. "Zelfs haar brushen voor een fotosessie doen we niet meer. Het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk zijn."

 

De beslissing bleek alvast een succes: in een dalende markt steeg de verkoop van het Aerie-lingeriemerk met 9% in het tweede kwartaal. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was er nog een daling met 2%.

 

Die evolutie naar meer naturel is al een tijdje aan de gang, zoals bij onder andere Dove. "Gewone mensen, dat is wat men tegenwoordig wil", zegt reclame-adviseur Fons van Dyck van Think BBDO in de zondagseditie van Het Nieuwsblad. "Het voorbeeld in de VS is daar een duidelijk bewijs voor. Stralende vrouwen op affiches en in tijdschriften, maar ze hoeven geen perfecte maten meer te hebben om te doen verkopen."

 

Bevestigd door onderzoek

Naar een verklaring voor dit alles is het niet ver zoeken. Vrouwen die naar reclamefoto's kijken van perfect modellen worden geconfronteerd met hun negatieve zelfbeeld en worden onzeker, zo blijkt uit onderzoek van de Britse Warwick Business School. De foto's werken zelfs zodanig jaloers gevoelens op dat ze de vrouwen eerder niet dan wel doen kopen.

 

"Een mooie, spontane glimlach blijft veel langer in het geheugen van de mensen hangen dan een vrouw met perfecte maten en een gemaakte glimlach", bevestigt ook Chris Nachtergaele van modellenbureau People Choice in Gent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top