Lingeriemerk verkoopt meer sinds ‘photoshop-stop’

Lingeriemerk verkoopt meer sinds ‘photoshop-stop’

Het Amerikaanse lingeriemerk American Eagle Outfitters verkocht bijna 10% meer sinds het gestopt is met het 'photoshoppen' van zijn modellen in reclamecampagnes. "Liever echte modellen met kleine onvolmaaktheden dan perfect maar fake', zeggen reclamemakers.

Consument wil meer dan ooit "gewone" mensen

In januari van dit jaar voerde American Eagle Outfitters een "no-Photoshop policy" in. "Schoonheidsvlekjes, rimpeltjes, zwangerschapsstriemen of tatoeages, bij ons wordt niets weggetoverd", zegt Jenny Altma van American Eagle. "Zelfs haar brushen voor een fotosessie doen we niet meer. Het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk zijn."

 

De beslissing bleek alvast een succes: in een dalende markt steeg de verkoop van het Aerie-lingeriemerk met 9% in het tweede kwartaal. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was er nog een daling met 2%.

 

Die evolutie naar meer naturel is al een tijdje aan de gang, zoals bij onder andere Dove. "Gewone mensen, dat is wat men tegenwoordig wil", zegt reclame-adviseur Fons van Dyck van Think BBDO in de zondagseditie van Het Nieuwsblad. "Het voorbeeld in de VS is daar een duidelijk bewijs voor. Stralende vrouwen op affiches en in tijdschriften, maar ze hoeven geen perfecte maten meer te hebben om te doen verkopen."

 

Bevestigd door onderzoek

Naar een verklaring voor dit alles is het niet ver zoeken. Vrouwen die naar reclamefoto's kijken van perfect modellen worden geconfronteerd met hun negatieve zelfbeeld en worden onzeker, zo blijkt uit onderzoek van de Britse Warwick Business School. De foto's werken zelfs zodanig jaloers gevoelens op dat ze de vrouwen eerder niet dan wel doen kopen.

 

"Een mooie, spontane glimlach blijft veel langer in het geheugen van de mensen hangen dan een vrouw met perfecte maten en een gemaakte glimlach", bevestigt ook Chris Nachtergaele van modellenbureau People Choice in Gent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top