RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven SKM
  • Onderwerpen RetaildesignRetailDetail Congress
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Local hero’ SKM: “Ook in mode mag meer strategisch worden gedacht”

icon
Mode17 april, 2023
SKM Dominique Somers en Steven De Hertogh

SKM is al decennia een bekende naam langs de A12 in Aartselaar. Toch hebben de nieuwe eigenaars dit jaar eindelijk kunnen doen waar ze al jaren van droomden: een multimerkenboetiek neerzetten met een fris en dynamisch imago.

Tijd om het stof af te blazen

“Vanaf nu mag het stoffige imago in de koelkast”, glundert Dominique Somers trots. Zij nam SKM in 2016 over met haar man Steven De Hertogh, die er al ettelijke jaren werkte. SKM had altijd gouden tijden gekend dankzij een iets ouder cliënteel, maar het gewicht en het stof van de jaren begonnen door te wegen.

In 2012 zorgde De Hertogh al voor een eerste verbouwing, maar die bleef nog heel rustig om het bestaande cliënteel niet te bruuskeren. Dit jaar ging het koppel echter wel resoluut voor het droombeeld dat ze in hun hoofd hadden: de winkel van meer dan 5.000 m² kreeg een volledig nieuw interieur.

Op het RetailDetail Congress vertelt Somers hoe de vernieuwde winkel – met hulp van onder andere technologiepartner Dobit – nu nieuwe klanten en merken wil aantrekken, en daar ook meteen in slaagt. “We hadden een heel duidelijk beeld voor ogen, waarbij een kwalitatief imago en boetieksfeer centraal staan. Hoewel we zo’n grote baanwinkel zijn, zijn we allesbehalve een keten. We staan net voor heel persoonlijke service.”

Bloed, zweet en tranen

Het kostte niettemin bloed, zweet en tranen om die visie te realiseren. Somers: “Merken keken soms niet voorbij het oude imago, terwijl we zo’n helder scenario in ons hoofd hadden. Het was moeilijk de merken mee te krijgen. Imago is nog erg belangrijk in de mode. Begrijpelijk, maar er zijn misschien iets te weinig pioniers in de sector. Ik kom zelf uit de FMCG, daar wordt toch meer strategisch gedacht. Het zou ook in de mode kunnen lonen om eens te kijken naar het strategisch beeld…”

Zo stapte SKM af van de “harde shop-in-shops”. In het buitenland zag het koppel dat de merkopdeling in corners aan het vervagen is, dus werkt de vernieuwde winkel nu ook meer op segmenten en op type kledij – van instapmode tot feestkledij. Een merk kan op die manier in meerdere corners hangen. “Wij weten heel goed hoe onze klanten reageren en zijn overtuigd van wat we willen. Als multimerkenboetiek is het belangrijk om de controle te houden.”

Ook digitale ommezwaai

De renovatie gaat verder dan de winkel alleen. Op maandag 24 april lanceert SKM zijn nieuwe webshop, na al een nieuwe huisstijl, campagne en logo te hebben onthuld. “Voor corona wilden we bewust geen e-commerce, in de overtuiging dat we online nooit dezelfde service konden bieden. Maar toen kwam de pandemie en hebben we in vijf dagen tijd een webshop uit de grond gestampt.”

Sindsdien is SKM wel overtuigd. Aangezien de gevel van de enorme winkel weinig mogelijkheden biedt, zijn sociale media en de website extra belangrijk als uithangborden. Vandaag haalt de megaboetiek 3% van zijn omzet uit e-commerce, eind dit jaar moet dat al 10% zijn. Toch wordt de webshop ook vaak als catalogus gebruikt. “Dit jaar hebben we voor de allereerste keer zelf een fotoshoot georganiseerd, zodat we eigen beelden hebben.”

Toch waren de zaakvoerders even bang om te verbouwen: waarom zou je immers veranderen als het goed gaat? De winkel groeide al jaren enorm, alleen corona zorgde voor een dip. De gok loont echter duidelijk: dit seizoen is de omzet bij SKM al 20% hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Nu wil het duo vooral het idee van de “concept fashion store” uitbreiden tot een heuse one-stop-shop. In juni opent bijvoorbeeld een Rainpharma-corner, want “mode gaat veel verder dan kleding”.

Klik hier om je plaats te reserveren op het RetailDetail Congress op 20/04.
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN