RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

LolaLiza eindigde 2017 in het rood

icon
Mode29 augustus, 2018

De Belgische modeketen LolaLiza dook vorig jaar in het rood: het familiebedrijf sloot 2017 af met een bedrijfsverlies van 3,2 miljoen euro. De retailer wil daarom nu inzetten op e-commerce en overweegt winkels te sluiten. 

 

Omzet stijgt nipt, winst stuikt ineen

LolaLiza boekte in 2017 een bedrijfsverlies van 3,2 miljoen euro, een fikse daling ten opzichte van 1,6 miljoen euro die het een jaar eerder nog pluste. Netto verdriedubbelde het verlies naar 7,4 miljoen euro. Medeoprichter en eigenaar Henri Appelstein noemt 2017 een moeilijk jaar: “De hele modesector staat onder druk. Sinds drie jaar komt er minder volk in de winkels en in 2017 is de markt nog sneller gedaald”, aldus de mode-ondernemer in De Tijd.

 

In de 109 winkels en webshop haalde LolaLiza vorig jaar 99,7 miljoen euro omzet, een lichte stijging ten opzichte van de 98,3 miljoen euro uit 2016. De webshop was goed voor iets minder dan 5% van die omzet, maar Appelstein ziet die sterk groeien en wil er nog meer op inzetten: “Mensen willen kleding online kopen. Bovendien is een webwinkel een uitstekend publiciteitsmedium”, klinkt het. De webshop verkocht in 2017 alvast dubbel zoveel als het jaar voordien en Appelstein verwacht dit jaar opnieuw een verdubbeling.

 

Schaal vergroten en inkrimpen tegelijk

Ondertussen wil LolaLiza haar schaal vergroten, om zo competitieve prijzen aan te kunnen bieden. De prijsdruk van spelers zoals Zara en H&M weegt immers door, en LolaLiza wil hun prijszetting volgen. Dit jaar wil de moderetailer daarom nog drie nieuwe winkels openen en het probeert ook in het buitenland te groeien. Het bestaande winkelnetwerk wordt weliswaar kritisch bekeken en sluitingen behoren daarbij tot de mogelijkheden: “Zeker in kleine steden gaat het moeilijk. We blijven kritisch kijken naar het winkelpark: verlieslatende winkels gaan dicht en winstgevende blijven open.”

 

Wel gaat die internationalisering niet zonder slag of stoot: “Onze tien Franse winkels zijn succesvol en groeiden vorig jaar met 5 tot 10%. In Nederland gaat het moeilijker. Twee winkels doen het goed en twee minder goed. We hebben onlangs al een Nederlandse winkel moeten sluiten. Het buitenland is een volledig andere markt. Je daar ontwikkelen vergt veel tijd.” Duitse plannen zijn voorlopig alvast weggeborgen.

 

Ook qua snelheid neemt de Belgische keten een voorbeeld aan de fastfashionketens: “We hebben onze aankoopdienst hervormd. We kunnen nu sneller kleding inkopen en zo meteen reageren op nieuwe trends. Want tegenwoordig geldt: als mensen iets leuks zien, willen ze het meteen kunnen kopen”, zegt Appelstein. 

 

LolaLiza heeft sinds kort ook een nieuwe CEO, Joachim Rubin, en heeft een nieuw hoofdkantoor in Brussel in gebruik genomen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN