Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering

Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering

Christian Louboutin, de Franse schoenenontwerper die van de rode zool zijn handelsmerk maakte, eist via een kort geding de stopzetting van een campagne van Vrouwen Tegen Islamisering. Op de campagneposter draagt Vlaams Belang-senator Anke Van dermeersch Louboutin-schoenen en de ontwerper vindt dat zijn merk daardoor imagoschade oploopt.

Vernietiging campagnemateriaal

De Franse schoenenontwerper eist niets minder dan de volledige stopzetting van de campagne en de vernietiging van alle campagnemateriaal, en dat op kosten van de organisatie.

 

De organisatie "Vrouwen Tegen Islamisering" (VTI) vindt de eisen van Louboutin onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. "Mag een politica nog vrij campagne voeren gekleed in merkkleding? Mag ze nog telefoneren met een iPhone of Blackberry, een bril van Armani of Chanel dragen of, zoals Kris Peeters, op een Merckx-fiets rijden zonder daarvoor aangeklaagd te worden?", reageert Anke Van dermeersch.

 

"Surrealistisch" precedent?

Een vonnis met kledijvoorschriften voor politici zou volgens VTI een "surrealistisch precedent" zijn. "Los van het absurde argument betreffende imagoschade is er geen juridische basis voor een dergelijke eis. Het Benelux-merkenrecht is terzake niet van toepassing, onder andere omdat VTI geen commerciële activiteiten ontplooit", zegt de senator, zelf juriste van opleiding.

 

VTI is dan ook geenszins van plan haar campagne stop te zetten, tenzij de rechter de organisatie daar zou toe verplichten. Het kort geding wordt vrijdag behandeld voor de Antwerpse rechtbank van koophandel.

Tags: