Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering | RetailDetail

Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering

Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering

Christian Louboutin, de Franse schoenenontwerper die van de rode zool zijn handelsmerk maakte, eist via een kort geding de stopzetting van een campagne van Vrouwen Tegen Islamisering. Op de campagneposter draagt Vlaams Belang-senator Anke Van dermeersch Louboutin-schoenen en de ontwerper vindt dat zijn merk daardoor imagoschade oploopt.

Vernietiging campagnemateriaal

De Franse schoenenontwerper eist niets minder dan de volledige stopzetting van de campagne en de vernietiging van alle campagnemateriaal, en dat op kosten van de organisatie.

 

De organisatie "Vrouwen Tegen Islamisering" (VTI) vindt de eisen van Louboutin onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. "Mag een politica nog vrij campagne voeren gekleed in merkkleding? Mag ze nog telefoneren met een iPhone of Blackberry, een bril van Armani of Chanel dragen of, zoals Kris Peeters, op een Merckx-fiets rijden zonder daarvoor aangeklaagd te worden?", reageert Anke Van dermeersch.

 

"Surrealistisch" precedent?

Een vonnis met kledijvoorschriften voor politici zou volgens VTI een "surrealistisch precedent" zijn. "Los van het absurde argument betreffende imagoschade is er geen juridische basis voor een dergelijke eis. Het Benelux-merkenrecht is terzake niet van toepassing, onder andere omdat VTI geen commerciële activiteiten ontplooit", zegt de senator, zelf juriste van opleiding.

 

VTI is dan ook geenszins van plan haar campagne stop te zetten, tenzij de rechter de organisatie daar zou toe verplichten. Het kort geding wordt vrijdag behandeld voor de Antwerpse rechtbank van koophandel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.