Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering

Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering

Christian Louboutin, de Franse schoenenontwerper die van de rode zool zijn handelsmerk maakte, eist via een kort geding de stopzetting van een campagne van Vrouwen Tegen Islamisering. Op de campagneposter draagt Vlaams Belang-senator Anke Van dermeersch Louboutin-schoenen en de ontwerper vindt dat zijn merk daardoor imagoschade oploopt.

Vernietiging campagnemateriaal

De Franse schoenenontwerper eist niets minder dan de volledige stopzetting van de campagne en de vernietiging van alle campagnemateriaal, en dat op kosten van de organisatie.

 

De organisatie "Vrouwen Tegen Islamisering" (VTI) vindt de eisen van Louboutin onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. "Mag een politica nog vrij campagne voeren gekleed in merkkleding? Mag ze nog telefoneren met een iPhone of Blackberry, een bril van Armani of Chanel dragen of, zoals Kris Peeters, op een Merckx-fiets rijden zonder daarvoor aangeklaagd te worden?", reageert Anke Van dermeersch.

 

"Surrealistisch" precedent?

Een vonnis met kledijvoorschriften voor politici zou volgens VTI een "surrealistisch precedent" zijn. "Los van het absurde argument betreffende imagoschade is er geen juridische basis voor een dergelijke eis. Het Benelux-merkenrecht is terzake niet van toepassing, onder andere omdat VTI geen commerciële activiteiten ontplooit", zegt de senator, zelf juriste van opleiding.

 

VTI is dan ook geenszins van plan haar campagne stop te zetten, tenzij de rechter de organisatie daar zou toe verplichten. Het kort geding wordt vrijdag behandeld voor de Antwerpse rechtbank van koophandel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top