Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering

Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering

Christian Louboutin, de Franse schoenenontwerper die van de rode zool zijn handelsmerk maakte, eist via een kort geding de stopzetting van een campagne van Vrouwen Tegen Islamisering. Op de campagneposter draagt Vlaams Belang-senator Anke Van dermeersch Louboutin-schoenen en de ontwerper vindt dat zijn merk daardoor imagoschade oploopt.

Vernietiging campagnemateriaal

De Franse schoenenontwerper eist niets minder dan de volledige stopzetting van de campagne en de vernietiging van alle campagnemateriaal, en dat op kosten van de organisatie.

 

De organisatie "Vrouwen Tegen Islamisering" (VTI) vindt de eisen van Louboutin onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. "Mag een politica nog vrij campagne voeren gekleed in merkkleding? Mag ze nog telefoneren met een iPhone of Blackberry, een bril van Armani of Chanel dragen of, zoals Kris Peeters, op een Merckx-fiets rijden zonder daarvoor aangeklaagd te worden?", reageert Anke Van dermeersch.

 

"Surrealistisch" precedent?

Een vonnis met kledijvoorschriften voor politici zou volgens VTI een "surrealistisch precedent" zijn. "Los van het absurde argument betreffende imagoschade is er geen juridische basis voor een dergelijke eis. Het Benelux-merkenrecht is terzake niet van toepassing, onder andere omdat VTI geen commerciële activiteiten ontplooit", zegt de senator, zelf juriste van opleiding.

 

VTI is dan ook geenszins van plan haar campagne stop te zetten, tenzij de rechter de organisatie daar zou toe verplichten. Het kort geding wordt vrijdag behandeld voor de Antwerpse rechtbank van koophandel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top