Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering | RetailDetail

Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering

Louboutin wil rode zolen weg uit campagne tegen Islamisering

Christian Louboutin, de Franse schoenenontwerper die van de rode zool zijn handelsmerk maakte, eist via een kort geding de stopzetting van een campagne van Vrouwen Tegen Islamisering. Op de campagneposter draagt Vlaams Belang-senator Anke Van dermeersch Louboutin-schoenen en de ontwerper vindt dat zijn merk daardoor imagoschade oploopt.

Vernietiging campagnemateriaal

De Franse schoenenontwerper eist niets minder dan de volledige stopzetting van de campagne en de vernietiging van alle campagnemateriaal, en dat op kosten van de organisatie.

 

De organisatie "Vrouwen Tegen Islamisering" (VTI) vindt de eisen van Louboutin onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. "Mag een politica nog vrij campagne voeren gekleed in merkkleding? Mag ze nog telefoneren met een iPhone of Blackberry, een bril van Armani of Chanel dragen of, zoals Kris Peeters, op een Merckx-fiets rijden zonder daarvoor aangeklaagd te worden?", reageert Anke Van dermeersch.

 

"Surrealistisch" precedent?

Een vonnis met kledijvoorschriften voor politici zou volgens VTI een "surrealistisch precedent" zijn. "Los van het absurde argument betreffende imagoschade is er geen juridische basis voor een dergelijke eis. Het Benelux-merkenrecht is terzake niet van toepassing, onder andere omdat VTI geen commerciële activiteiten ontplooit", zegt de senator, zelf juriste van opleiding.

 

VTI is dan ook geenszins van plan haar campagne stop te zetten, tenzij de rechter de organisatie daar zou toe verplichten. Het kort geding wordt vrijdag behandeld voor de Antwerpse rechtbank van koophandel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.