Louis Vuitton krijgt geen patent voor dambordpatroon

Louis Vuitton krijgt geen patent voor dambordpatroon

Het Franse luxelederwarenmerk Louis Vuitton krijgt geen patent voor zijn bekende bruin-beige Damier-dambordpatroon. Daarmee bevestigt het Hof van Justitie van de Europese Unie een eerdere uitspraak van de bevoegde Europese registratiedienst.

 

"Geen onderscheidend karakter"

Het zit de LVMH-dochter niet mee. In haar strijd tegen namaak probeert Louis Vuitton al jaren om het welbekende bruin-beige dambordmotief te laten beschermen door een patent. In 2008 lukte dat ook, maar in 2010 verloren de Fransen het patent voor de Europese Unie, na een zaak die was aangespannen door het Duitse merk Nanu-Nana. Het Harmonisatiebureau voor de Interne Markt, de dienst die belast is met de registratie van merken en modellen in de EU, noemde het patent toen ongeldig.

 

De Fransen lieten het daar niet bij, tekenden beroep aan en uiteindelijk belandde de zaak voor het Hof van Justitie van de Europese Unie. Die bevestigt nu dat het patroon destijds onterecht werd beschermd: volgens de rechters heeft het dambordmotief "geen onderscheidend karakter" en is Louis Vuitton er ook niet in geslaagd "het een onderscheidend karakter te geven". In zijn argumentatie wijst het Hof er eveneens op dat een dambordmotief als decoratief element uiterst vaak voorkomt en dat het bovendien "heel eenvoudig" is.

 

Namaak is een groeiende plaag in de modewereld en de grote merken proberen dan ook almaar vaker om via de rechtbank hun gelijk af te dwingen. Zo heeft Adidas het aan de stok met Marc Jacobs om een jas uit de lentecollectie 'Marc by Marc Jacobs', waarin de ontwerper vier strepen op de mouwen gebruikt die een sterke gelijkenis vertonen met de drie strepen van het Duitse sportmerk. Datzelfde Adidas beschuldigt ook Isabel Marant dat het kopieën maakt van de Stan Smiths-sportschoenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top