Louis Vuitton krijgt geen patent voor dambordpatroon

Louis Vuitton krijgt geen patent voor dambordpatroon

Het Franse luxelederwarenmerk Louis Vuitton krijgt geen patent voor zijn bekende bruin-beige Damier-dambordpatroon. Daarmee bevestigt het Hof van Justitie van de Europese Unie een eerdere uitspraak van de bevoegde Europese registratiedienst.

 

"Geen onderscheidend karakter"

Het zit de LVMH-dochter niet mee. In haar strijd tegen namaak probeert Louis Vuitton al jaren om het welbekende bruin-beige dambordmotief te laten beschermen door een patent. In 2008 lukte dat ook, maar in 2010 verloren de Fransen het patent voor de Europese Unie, na een zaak die was aangespannen door het Duitse merk Nanu-Nana. Het Harmonisatiebureau voor de Interne Markt, de dienst die belast is met de registratie van merken en modellen in de EU, noemde het patent toen ongeldig.

 

De Fransen lieten het daar niet bij, tekenden beroep aan en uiteindelijk belandde de zaak voor het Hof van Justitie van de Europese Unie. Die bevestigt nu dat het patroon destijds onterecht werd beschermd: volgens de rechters heeft het dambordmotief "geen onderscheidend karakter" en is Louis Vuitton er ook niet in geslaagd "het een onderscheidend karakter te geven". In zijn argumentatie wijst het Hof er eveneens op dat een dambordmotief als decoratief element uiterst vaak voorkomt en dat het bovendien "heel eenvoudig" is.

 

Namaak is een groeiende plaag in de modewereld en de grote merken proberen dan ook almaar vaker om via de rechtbank hun gelijk af te dwingen. Zo heeft Adidas het aan de stok met Marc Jacobs om een jas uit de lentecollectie 'Marc by Marc Jacobs', waarin de ontwerper vier strepen op de mouwen gebruikt die een sterke gelijkenis vertonen met de drie strepen van het Duitse sportmerk. Datzelfde Adidas beschuldigt ook Isabel Marant dat het kopieën maakt van de Stan Smiths-sportschoenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top