Louis Vuitton krijgt geen patent voor dambordpatroon | RetailDetail

Louis Vuitton krijgt geen patent voor dambordpatroon

Louis Vuitton krijgt geen patent voor dambordpatroon

Het Franse luxelederwarenmerk Louis Vuitton krijgt geen patent voor zijn bekende bruin-beige Damier-dambordpatroon. Daarmee bevestigt het Hof van Justitie van de Europese Unie een eerdere uitspraak van de bevoegde Europese registratiedienst.

 

"Geen onderscheidend karakter"

Het zit de LVMH-dochter niet mee. In haar strijd tegen namaak probeert Louis Vuitton al jaren om het welbekende bruin-beige dambordmotief te laten beschermen door een patent. In 2008 lukte dat ook, maar in 2010 verloren de Fransen het patent voor de Europese Unie, na een zaak die was aangespannen door het Duitse merk Nanu-Nana. Het Harmonisatiebureau voor de Interne Markt, de dienst die belast is met de registratie van merken en modellen in de EU, noemde het patent toen ongeldig.

 

De Fransen lieten het daar niet bij, tekenden beroep aan en uiteindelijk belandde de zaak voor het Hof van Justitie van de Europese Unie. Die bevestigt nu dat het patroon destijds onterecht werd beschermd: volgens de rechters heeft het dambordmotief "geen onderscheidend karakter" en is Louis Vuitton er ook niet in geslaagd "het een onderscheidend karakter te geven". In zijn argumentatie wijst het Hof er eveneens op dat een dambordmotief als decoratief element uiterst vaak voorkomt en dat het bovendien "heel eenvoudig" is.

 

Namaak is een groeiende plaag in de modewereld en de grote merken proberen dan ook almaar vaker om via de rechtbank hun gelijk af te dwingen. Zo heeft Adidas het aan de stok met Marc Jacobs om een jas uit de lentecollectie 'Marc by Marc Jacobs', waarin de ontwerper vier strepen op de mouwen gebruikt die een sterke gelijkenis vertonen met de drie strepen van het Duitse sportmerk. Datzelfde Adidas beschuldigt ook Isabel Marant dat het kopieën maakt van de Stan Smiths-sportschoenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.