Louis Vuitton krijgt geen patent voor dambordpatroon | RetailDetail

Louis Vuitton krijgt geen patent voor dambordpatroon

Louis Vuitton krijgt geen patent voor dambordpatroon

Het Franse luxelederwarenmerk Louis Vuitton krijgt geen patent voor zijn bekende bruin-beige Damier-dambordpatroon. Daarmee bevestigt het Hof van Justitie van de Europese Unie een eerdere uitspraak van de bevoegde Europese registratiedienst.

 

"Geen onderscheidend karakter"

Het zit de LVMH-dochter niet mee. In haar strijd tegen namaak probeert Louis Vuitton al jaren om het welbekende bruin-beige dambordmotief te laten beschermen door een patent. In 2008 lukte dat ook, maar in 2010 verloren de Fransen het patent voor de Europese Unie, na een zaak die was aangespannen door het Duitse merk Nanu-Nana. Het Harmonisatiebureau voor de Interne Markt, de dienst die belast is met de registratie van merken en modellen in de EU, noemde het patent toen ongeldig.

 

De Fransen lieten het daar niet bij, tekenden beroep aan en uiteindelijk belandde de zaak voor het Hof van Justitie van de Europese Unie. Die bevestigt nu dat het patroon destijds onterecht werd beschermd: volgens de rechters heeft het dambordmotief "geen onderscheidend karakter" en is Louis Vuitton er ook niet in geslaagd "het een onderscheidend karakter te geven". In zijn argumentatie wijst het Hof er eveneens op dat een dambordmotief als decoratief element uiterst vaak voorkomt en dat het bovendien "heel eenvoudig" is.

 

Namaak is een groeiende plaag in de modewereld en de grote merken proberen dan ook almaar vaker om via de rechtbank hun gelijk af te dwingen. Zo heeft Adidas het aan de stok met Marc Jacobs om een jas uit de lentecollectie 'Marc by Marc Jacobs', waarin de ontwerper vier strepen op de mouwen gebruikt die een sterke gelijkenis vertonen met de drie strepen van het Duitse sportmerk. Datzelfde Adidas beschuldigt ook Isabel Marant dat het kopieën maakt van de Stan Smiths-sportschoenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.