RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven LVMH
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

LVMH: barometer van de luxesector toont wisselvallig weer

icon
Mode29 januari, 2025
© PixelBiss / Shutterstock.com

Het Franse luxeconcern LVMH heeft in het vierde kwartaal van 2024 een bescheiden omzetgroei gerealiseerd, maar de cijfers laten zien dat de sector nog niet volledig uit het dal is geklommen. Topman Bernard Arnault ziet wel hoop in de Verenigde Staten.

Gematigde groei en dalende winst

De omzet klom in het vierde kwartaal (organisch) met 1% tot 23,9 miljard euro. Dat was een beter resultaat dan verwacht, aangezien analisten een krimp van 1,25% hadden voorspeld. Ook over heel 2024 was er 1% groei, goed voor 84,7 miljard euro omzet. Bij constante wisselkoersen zou er echter een daling van 2% geweest zijn.

De operationele winst daalde met 14% naar 19,6 miljard euro, terwijl de nettowinst met 17% afnam tot 12,3 miljard euro. De omzet van de mode- en lederwarendivisie, goed voor de helft van de groepsomzet, daalde met 1%, terwijl de horloge- en juwelendivisie een omzetkrimp van 2% rapporteerde. De wijn- en sterkedrankentak noteerde de grootste daling, met een afname van 11%.

Retail vormde opvallend genoeg een lichtpuntje: de tak met onder meer Sephora en Le Bon Marché zorgde voor 6% organische omzetgroei. Cosmeticaketen Sephora groeide zelfs met dubbele cijfers, zowel in omzet als winst, al zegt de groep niet hoeveel precies.

Chinese zorgen houden aan

Ondanks de positievere kwartaalcijfers onderstrepen de jaarresultaten dat de sector nog steeds onder druk staat. Vooral de zwakke Chinese markt blijft een punt van zorg: de verkoop van luxeproducten daalde er vorig jaar met 20%, de grootste afname sinds 2011.

De LVMH-top blijft echter optimistisch over de groeikansen in de Verenigde Staten, waar de economie veerkracht toont en belastingvoordelen de expansie stimuleren. Arnaults aanwezigheid bij de inauguratie van Donald Trump onderstreept de strategische focus op de Amerikaanse markt, die steeds belangrijker wordt nu de groei in China stokt.

Voor 2025 blijft LVMH voorzichtig positief, ondanks wat Arnault een “delicatere conjunctuur” noemt. Er zijn geen concrete prognoses afgegeven, maar de positieve signalen uit het vierde kwartaal wijzen op een mogelijk herstel. Ondertussen schoont de groep ook zijn merkenportfolio op: ontwerpster Stella McCartney koopt haar minderheidsbelang terug, kondigde ze gisteren aan.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN