RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

LVMH wordt "cultuurhuis" na recordjaar 2021

icon
Mode28 januari, 2022

2021 was een recordjaar, bevestigt LVMH. Het modehuis (of liever: cultuurhuis) schoot de pre-coronaverkoop ruimschoots voorbij. De Louis Vuitton-eigenaar heeft dan ook alle vertrouwen in 2022, maar niet in het ‘metaversum’.

 

Ruim helft meer winst

Het zag er al naar uit, maar nu is het ook bevestigd: LVMH heeft vorig jaar de eigen records verbroken, zowel qua omzet als winst. De Franse luxeholding, met merken als Celine en Moët & Chandon, haalde een omzet van meer dan 64 miljard euro, terwijl de nettowinst afklokte op 12 miljard euro. 

 

Ten opzichte van pre-coronajaar 2019 steeg de omzet met bijna 20%, de winst kwam zelfs 55% hoger uit. LVMH verkocht ook 43% meer dan in 2020. Vooral kleding en lederwaren deden het goed, met name in de Verenigde Staten en Azië. Europa had vorig jaar nog meer last van de coronabeperkingen.

 

CEO Bernard Arnault ziet dit jaar dan ook met vertrouwen tegemoet. Het luxeconglomeraat verkeert naar eigen zeggen in een uitstekende positie om “zijn leidende positie op de wereldwijde luxemarkt verder te versterken”, aldus een persverklaring. 

 

“Metaversum is een bubbel”

Verwacht dit jaar evenwel niet een virtuele handtas van Louis Vuitton of een NFT van Dior te kunnen kopen. In tegenstelling tot concurrenten als Gucci en Burberry staat Arnault erg wantrouwig tegenover het metaversum. De ietwat behoudsgezinde topman (eerder verketterde Arnault ook al platformen als Amazon) waarschuwde voor zeepbellen en maant de sector aan op zijn hoede te blijven, aldus CNBC.

 

Er kunnen relevante toepassingen en zakelijke opportuniteiten zijn, aldus een nuchtere Arnault, maar eerst valt te bekijken hoe er winst mee te behalen is. Alleen van NFT’s is hij op dat vlak momenteel overtuigd.

 

Geen mode maar cultuurmerk

LVMH is ook niet bang van de hoge inflatie: de luxegroep is immers niet zomaar een modehuis, maar noemt zichzelf een heus “cultureel creatief bedrijf”. En dat betekent dat de prijzen gerust wat omhoog kunnen, binnen de grenzen van de redelijkheid. Ondanks de stijgende kosten steeg de marge vorig jaar inderdaad al, wat betekent dat de verkoopprijzen de lucht in gingen.

 

Het modehuis verkoopt “verlangen” en “cultuur”, eerder dan horloges of jurken. Zeker vlaggenschip Louis Vuitton “is een cultureel merk met een wereldwijd publiek”, dat ook een zeer belangrijke Gen Z-klantenbasis bereikt. Als voorbeelden gaf Arnault Beyoncé in de Tiffany & Co.-marketingcampagne en het postume modefeest ter ere van overleden sterdesigner Virgil Abloh.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN