LVMH en Kering (ex-PPR) maken jacht op modestart-ups | RetailDetail

LVMH en Kering (ex-PPR) maken jacht op modestart-ups

LVMH en Kering (ex-PPR) maken jacht op modestart-ups

De twee grote Franse luxeconcerns, LVMH en Kering, zijn bezig met het opkopen van jonge beloftevolle bedrijven in het modewereldje, zeg maar de potentiële 'money makers' van (over)morgen. Nicholas Kirkwood, Maxime Simoëns, Joseph Altuzarra of Christopher Kane: namen die wellicht enkel de échte fashionista's iets zullen zeggen, maar toch al in de belangstelling van de twee reuzen.

LVMH – Kering: 2 – 2

Vorige vrijdag nam LVMH het Britse damesschoenenmerk Nicholas Kirkwood over. De collecties van de tweevoudige Britse "Accessoires Designer of the Year" (33) zijn momenteel te koop in zo'n 150 warenhuizen. De overname komt enkele maanden nadat LVMH zich ook al inkocht bij de Franse couturier Maxime Simoëns (28).

 

Ook grote rivaal Kering heeft inmiddels zijn oog laten vallen op beloftevolle starters. Vorige maand kocht de groep onder leiding van François-Henri Pinault een minderheidsbelang in het prêt-à-portermerk Altuzarra, dat in 2008 in New York is opgericht door de nu 30-jarige Joseph Altuzarra. Begin dit jaar nam Kering al een belang van 51% in het label van de 30-jarige Schot Christopher Kane, die sinds 2006 aan de weg timmert.

 

"We willen hen aanmoedigen om de grenzen van hun creativiteit nog meer te verleggen en hun merk tegelijk laten profiteren van de expertise van LVMH", zegt Delphine Arnault, sinds kort het nummer 2 van Louis Vuitton. Het verleden heeft alvast aangetoond dat die strategie werkt: zo werd Stella McCartney werd begin van deze eeuw gekocht door het toenmalige PPR. Dertien jaar later is ze een gevestigde waarde met een omzet boven de 100 miljoen euro; een voorbeeld dat smaakt naar meer...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.