LVMH en Kering (ex-PPR) maken jacht op modestart-ups

LVMH en Kering (ex-PPR) maken jacht op modestart-ups

De twee grote Franse luxeconcerns, LVMH en Kering, zijn bezig met het opkopen van jonge beloftevolle bedrijven in het modewereldje, zeg maar de potentiële 'money makers' van (over)morgen. Nicholas Kirkwood, Maxime Simoëns, Joseph Altuzarra of Christopher Kane: namen die wellicht enkel de échte fashionista's iets zullen zeggen, maar toch al in de belangstelling van de twee reuzen.

LVMH – Kering: 2 – 2

Vorige vrijdag nam LVMH het Britse damesschoenenmerk Nicholas Kirkwood over. De collecties van de tweevoudige Britse "Accessoires Designer of the Year" (33) zijn momenteel te koop in zo'n 150 warenhuizen. De overname komt enkele maanden nadat LVMH zich ook al inkocht bij de Franse couturier Maxime Simoëns (28).

 

Ook grote rivaal Kering heeft inmiddels zijn oog laten vallen op beloftevolle starters. Vorige maand kocht de groep onder leiding van François-Henri Pinault een minderheidsbelang in het prêt-à-portermerk Altuzarra, dat in 2008 in New York is opgericht door de nu 30-jarige Joseph Altuzarra. Begin dit jaar nam Kering al een belang van 51% in het label van de 30-jarige Schot Christopher Kane, die sinds 2006 aan de weg timmert.

 

"We willen hen aanmoedigen om de grenzen van hun creativiteit nog meer te verleggen en hun merk tegelijk laten profiteren van de expertise van LVMH", zegt Delphine Arnault, sinds kort het nummer 2 van Louis Vuitton. Het verleden heeft alvast aangetoond dat die strategie werkt: zo werd Stella McCartney werd begin van deze eeuw gekocht door het toenmalige PPR. Dertien jaar later is ze een gevestigde waarde met een omzet boven de 100 miljoen euro; een voorbeeld dat smaakt naar meer...

Tags: