LVMH neemt 40%-belang in Australisch topsportmerk 2XU

LVMH neemt 40%-belang in Australisch topsportmerk 2XU

Luxeconcern LVMH heeft een belang van 40% gekocht in de Australische sportkledingfabrikant 2XU ("Two times You"). Via hun Singaporese investeringsfonds L Capital Asia willen de Fransen het merk introduceren op de Aziatische markt, om vervolgens de rest van de wereld te veroveren.

200 miljoen dollar waard

Luxeconcern LVMH zou naar verluidt 75 miljoen Australische dollar (iets meer dan 50 miljoen euro) hebben betaald voor de aandelen. "We zullen voor 2XU een brug naar Azië bouwen", zegt Ravi Thakran van LVMH. "Wij hebben verstand van merken bouwen en zullen 2XU als apart merk behouden, zoals we met al onze merken doen."

 

Thakran waardeert de sportkledingfabrikant uit Melbourne op zo'n 150 miljoen euro: niet slecht voor een bedrijf dat pas in 2005 opgericht werd en nu al een jaaromzet van 44 miljoen euro draait. Marketingveteraan Clyde Davenport, die het merk stichtte samen met twee landgenoten (bij wie voormalig professioneel triatleet James Hunt), wil die omzet met de hulp en de extra centen van LVMH tegen eind 2015 opdrijven tot 100 miljoen euro.

 

Met 42% van de aandelen in handen blijven de drie stichters nipt de grootste aandeelhouder, vóór L Capital Asia (LVMH) met 40% en Lazard Australian Private Equity Ltd met 18%. Voor LVMH en L Capital Asia is dit meteen de tweede investering dit jaar op de Australische kledingmarkt. Eerder dit jaar kocht het luxeconcern zich ook al in bij R.M. Williams, de bekende fabrikant van outdoorkleding.

 

Groeispurt inzetten

2XU maakte in sportkringen naam als fabrikant van kleding die de prestaties van atleten verbetert: compressiekleding en "wet suits" voor lopen, fietsen, fitness, triatlon enzovoort. Bij het sportkledingmerk werken momenteel 165 mensen en de groep runt vijftien winkels: twaalf in Australië en telkens eentje in Nieuw-Zeeland, op de Filippijnen en in de Verenigde Staten. Een tweede Amerikaanse vestiging staat op de planning.

 

"De drie stichters hebben zeggenschap opgegeven om de groei van 2XU te versnellen", zegt Davenport, die luidop droomt van expansie in Azië, Europa en de Verenigde Staten. Volgens de Australiër speelt momenteel ruim de helft van alle basketters in de Amerikaanse NBA-competitie al met sportkleding van 2XU.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top