Maasmechelen Village zit op schuldenberg van 236 miljoen euro

Maasmechelen Village zit op schuldenberg van 236 miljoen euro

In de 13 jaar dat Maasmechelen Village bestaat, heeft het winkeldorp de verliezen opgestapeld: ondanks het feit dat er nu al 3 miljoen bezoekers per jaar langskomen en dat cijfer jaar na jaar blijft stijgen, nadert de schuldenberg het kwart miljard euro.

19,1 miljoen euro verlies in 2013

Commercieel is Maasmechelen Village, met zijn 19.700 m² shops en horeca, nochtans een succes. Het aantal bezoekers steeg van bijna 1 miljoen in 2002 over 2,5 miljoen in 2006 tot meer dan 3 miljoen vorig jaar, dat zijn er gemiddeld 57.000 per week! Ook de omzet stijgt jaar na jaar: van 13 miljoen euro in 2009 tot 19,5 miljoen euro vorig jaar.

 

Puur financieel gesproken oogt het plaatje echter totaal anders, zo vlooide zakenkrant De Tijd uit: "Maasmechelen Village incasseerde in 2013 een verlies van 19,1 miljoen euro en sleurt intussen ruim 180 miljoen euro aan overgedragen verliezen mee", schrijft de krant. "De totale schuldenberg loopt op tot 236 miljoen euro, of 36% meer dan vier jaar eerder. Het eigen vermogen kleurt 198 miljoen euro negatief."

 

"Winstgevendheid geen doel op korte termijn"

Ondanks een schuldenberg van 236 miljoen euro blijft de Amerikaanse eigenaar Value Retail het vertrouwen behouden in Maasmechelen Village. Value Retail ziet Maasmechelen Village dan ook als een investering op langere termijn en in het grotere geheel. "Dat cijfer geeft ten eerste de afgeschreven historische kosten weer, meer dan de huidige waarde, en ten tweede de boekhoudkundige verliezen die werden aanvaard als deel van de herinvesteringsstrategie", klinkt het bij het bedrijf.

 

Bovendien maakt Maasmechelen Village deel uit van de veel grotere groep Value Retail. En dat is volgens de directie geen detail: "Die veel bredere Europese onderneming is in volle expansie. Een werkelijk beeld van de onderneming kan je niet bereiken als je maar een deel ervan isoleert." Volgens de bedrijfsleiding is winstgevendheid voor Maasmechelen Village zelfs geen doel op korte termijn. "Onze aandeelhouders zijn eerder gefocust op de groei van de kapitaalwaarde dan op een strategie van dividendrendement."

 

In Europa heeft de moedergroep Value Retail negen merkendorpen en er zijn er ook nog twee in China, waarvan er één volgend jaar opent in Sjanghai.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top