Maasmechelen Village zit op schuldenberg van 236 miljoen euro | RetailDetail

Maasmechelen Village zit op schuldenberg van 236 miljoen euro

Maasmechelen Village zit op schuldenberg van 236 miljoen euro

In de 13 jaar dat Maasmechelen Village bestaat, heeft het winkeldorp de verliezen opgestapeld: ondanks het feit dat er nu al 3 miljoen bezoekers per jaar langskomen en dat cijfer jaar na jaar blijft stijgen, nadert de schuldenberg het kwart miljard euro.

19,1 miljoen euro verlies in 2013

Commercieel is Maasmechelen Village, met zijn 19.700 m² shops en horeca, nochtans een succes. Het aantal bezoekers steeg van bijna 1 miljoen in 2002 over 2,5 miljoen in 2006 tot meer dan 3 miljoen vorig jaar, dat zijn er gemiddeld 57.000 per week! Ook de omzet stijgt jaar na jaar: van 13 miljoen euro in 2009 tot 19,5 miljoen euro vorig jaar.

 

Puur financieel gesproken oogt het plaatje echter totaal anders, zo vlooide zakenkrant De Tijd uit: "Maasmechelen Village incasseerde in 2013 een verlies van 19,1 miljoen euro en sleurt intussen ruim 180 miljoen euro aan overgedragen verliezen mee", schrijft de krant. "De totale schuldenberg loopt op tot 236 miljoen euro, of 36% meer dan vier jaar eerder. Het eigen vermogen kleurt 198 miljoen euro negatief."

 

"Winstgevendheid geen doel op korte termijn"

Ondanks een schuldenberg van 236 miljoen euro blijft de Amerikaanse eigenaar Value Retail het vertrouwen behouden in Maasmechelen Village. Value Retail ziet Maasmechelen Village dan ook als een investering op langere termijn en in het grotere geheel. "Dat cijfer geeft ten eerste de afgeschreven historische kosten weer, meer dan de huidige waarde, en ten tweede de boekhoudkundige verliezen die werden aanvaard als deel van de herinvesteringsstrategie", klinkt het bij het bedrijf.

 

Bovendien maakt Maasmechelen Village deel uit van de veel grotere groep Value Retail. En dat is volgens de directie geen detail: "Die veel bredere Europese onderneming is in volle expansie. Een werkelijk beeld van de onderneming kan je niet bereiken als je maar een deel ervan isoleert." Volgens de bedrijfsleiding is winstgevendheid voor Maasmechelen Village zelfs geen doel op korte termijn. "Onze aandeelhouders zijn eerder gefocust op de groei van de kapitaalwaarde dan op een strategie van dividendrendement."

 

In Europa heeft de moedergroep Value Retail negen merkendorpen en er zijn er ook nog twee in China, waarvan er één volgend jaar opent in Sjanghai.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.