Maasmechelen Village zit op schuldenberg van 236 miljoen euro

Maasmechelen Village zit op schuldenberg van 236 miljoen euro

In de 13 jaar dat Maasmechelen Village bestaat, heeft het winkeldorp de verliezen opgestapeld: ondanks het feit dat er nu al 3 miljoen bezoekers per jaar langskomen en dat cijfer jaar na jaar blijft stijgen, nadert de schuldenberg het kwart miljard euro.

19,1 miljoen euro verlies in 2013

Commercieel is Maasmechelen Village, met zijn 19.700 m² shops en horeca, nochtans een succes. Het aantal bezoekers steeg van bijna 1 miljoen in 2002 over 2,5 miljoen in 2006 tot meer dan 3 miljoen vorig jaar, dat zijn er gemiddeld 57.000 per week! Ook de omzet stijgt jaar na jaar: van 13 miljoen euro in 2009 tot 19,5 miljoen euro vorig jaar.

 

Puur financieel gesproken oogt het plaatje echter totaal anders, zo vlooide zakenkrant De Tijd uit: "Maasmechelen Village incasseerde in 2013 een verlies van 19,1 miljoen euro en sleurt intussen ruim 180 miljoen euro aan overgedragen verliezen mee", schrijft de krant. "De totale schuldenberg loopt op tot 236 miljoen euro, of 36% meer dan vier jaar eerder. Het eigen vermogen kleurt 198 miljoen euro negatief."

 

"Winstgevendheid geen doel op korte termijn"

Ondanks een schuldenberg van 236 miljoen euro blijft de Amerikaanse eigenaar Value Retail het vertrouwen behouden in Maasmechelen Village. Value Retail ziet Maasmechelen Village dan ook als een investering op langere termijn en in het grotere geheel. "Dat cijfer geeft ten eerste de afgeschreven historische kosten weer, meer dan de huidige waarde, en ten tweede de boekhoudkundige verliezen die werden aanvaard als deel van de herinvesteringsstrategie", klinkt het bij het bedrijf.

 

Bovendien maakt Maasmechelen Village deel uit van de veel grotere groep Value Retail. En dat is volgens de directie geen detail: "Die veel bredere Europese onderneming is in volle expansie. Een werkelijk beeld van de onderneming kan je niet bereiken als je maar een deel ervan isoleert." Volgens de bedrijfsleiding is winstgevendheid voor Maasmechelen Village zelfs geen doel op korte termijn. "Onze aandeelhouders zijn eerder gefocust op de groei van de kapitaalwaarde dan op een strategie van dividendrendement."

 

In Europa heeft de moedergroep Value Retail negen merkendorpen en er zijn er ook nog twee in China, waarvan er één volgend jaar opent in Sjanghai.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Back to top