Maasmechelen Village zit op schuldenberg van 236 miljoen euro

Maasmechelen Village zit op schuldenberg van 236 miljoen euro

In de 13 jaar dat Maasmechelen Village bestaat, heeft het winkeldorp de verliezen opgestapeld: ondanks het feit dat er nu al 3 miljoen bezoekers per jaar langskomen en dat cijfer jaar na jaar blijft stijgen, nadert de schuldenberg het kwart miljard euro.

19,1 miljoen euro verlies in 2013

Commercieel is Maasmechelen Village, met zijn 19.700 m² shops en horeca, nochtans een succes. Het aantal bezoekers steeg van bijna 1 miljoen in 2002 over 2,5 miljoen in 2006 tot meer dan 3 miljoen vorig jaar, dat zijn er gemiddeld 57.000 per week! Ook de omzet stijgt jaar na jaar: van 13 miljoen euro in 2009 tot 19,5 miljoen euro vorig jaar.

 

Puur financieel gesproken oogt het plaatje echter totaal anders, zo vlooide zakenkrant De Tijd uit: "Maasmechelen Village incasseerde in 2013 een verlies van 19,1 miljoen euro en sleurt intussen ruim 180 miljoen euro aan overgedragen verliezen mee", schrijft de krant. "De totale schuldenberg loopt op tot 236 miljoen euro, of 36% meer dan vier jaar eerder. Het eigen vermogen kleurt 198 miljoen euro negatief."

 

"Winstgevendheid geen doel op korte termijn"

Ondanks een schuldenberg van 236 miljoen euro blijft de Amerikaanse eigenaar Value Retail het vertrouwen behouden in Maasmechelen Village. Value Retail ziet Maasmechelen Village dan ook als een investering op langere termijn en in het grotere geheel. "Dat cijfer geeft ten eerste de afgeschreven historische kosten weer, meer dan de huidige waarde, en ten tweede de boekhoudkundige verliezen die werden aanvaard als deel van de herinvesteringsstrategie", klinkt het bij het bedrijf.

 

Bovendien maakt Maasmechelen Village deel uit van de veel grotere groep Value Retail. En dat is volgens de directie geen detail: "Die veel bredere Europese onderneming is in volle expansie. Een werkelijk beeld van de onderneming kan je niet bereiken als je maar een deel ervan isoleert." Volgens de bedrijfsleiding is winstgevendheid voor Maasmechelen Village zelfs geen doel op korte termijn. "Onze aandeelhouders zijn eerder gefocust op de groei van de kapitaalwaarde dan op een strategie van dividendrendement."

 

In Europa heeft de moedergroep Value Retail negen merkendorpen en er zijn er ook nog twee in China, waarvan er één volgend jaar opent in Sjanghai.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top