Macintosh kan tij nog niet keren

Macintosh kan tij nog niet keren

In de eerste helft van 2015 zijn zowel de omzet als het verlies van de Macintosh Retail Group gedaald, vooral omdat de groep verschillende onderdelen heeft afgestoten. De groep wil blijven afslanken, met woonwinkelketen Kwantum en de Britse activiteiten als volgende slachtoffer.

Online doet het goed

De totale omzet liep met drie procent terug, naar 204 miljoen euro. De lagere omzet kwam er door verschillende promoties in de winkels, maar Macintosh sloot ook 9 procent van zijn filialen ten opzichte van een jaar eerder. Het nettoverlies zakte wel van 31 naar 4 miljoen euro, als positief gevolg van de verkoop van winkels: zo verkocht Macintosh in mei van dit jaar Nea International voor 16 miljoen euro.

 

Macintosh heeft dan ook gemengde gevoelens over de resultaten. "Na de significante winst van marktaandeel in H1 2014 hebben we in de eerste jaarhelft van 2015 bij Fashion NL zowel in "like-for-like" winkels als online opnieuw marktaandeel gewonnen", zegt CEO Kurt Staelens. "Ook in België zien we onze crosschannelstrategie tot uitdrukking komen in een snellere online groei dan de markt."

 

De online omzet van Macintosh steeg dan ook sterk: in Nederland ging de online omzet bij de schoenenketens de hoogte in met 22,3%, terwijl in de BeLux sprake was van een stijging van 19,2%. Dit staat in schril contrast met de offline omzet, die in Nederland met 4,8% terugviel en in BeLux met 0,4%. In totaal daalde de omzet van de schoenenwinkels in Nederland met 2,2%, terwijl er in BeLux sprake was van een lichte stijging van 0,2%.

 

"Kwantum snel verkopen"

De afslankoperatie is overigens nog niet voltooid: Macintosh wil dit jaar ook nog af van Kwantum en zijn Britse activiteiten. "Na de verkoop van Kwantum en de Britse activiteiten zullen we nagenoeg schuldenvrij zijn. Dat maakt de gesprekken met de banken weer een stuk gemakkelijker. Dan hebben we alleen nog gesprekken met de banken over werkkapitaalfinanciering", zegt Staelens aan De Telegraaf.

 

Dat zal de groep deugd doen: eind vorig jaar had Macintosh nog een schuld van ongeveer 70 miljoen euro en om het hoofd boven water te kunnen houden werden er de afgelopen jaren verschillende herfinancieringen doorgevoerd.

 

Om er zeker van te zijn dat het niet opnieuw fout loopt, zullen de verschillende bedrijfsonderdelen voortaan rechtstreeks aan de CEO moeten rapporteren: "We zitten korter op de business. Snelheid en wendbaarheid zijn belangrijker dan ooit." Daarnaast zal er ook heel wat geïnvesteerd worden in de Benelux: "In Nederland en België zijn we marktleider en daar liggen onze kaarten dus een stuk beter, maar dan moeten we wel kunnen investeren."

 

Staelens wil dan ook nog dit jaar af van Kwantum en de Britse winkels. Voor Kwantum zijn er momenteel al bindende biedingen binnengekomen, maar in het Verenigd Koninkrijk is alles nog in een vroeg stadium en komen enkel indicatieve biedingen binnen, aldus de topman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top